نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. خرداد 1396 - 22:52   |   کد مطلب: 22898
کارگردان پروژه نمایشی «مفیستو» گفت: ما اجازه نداریم بگوییم ستاره سینما به تئاتر بیاید یا نیاید، این حق هر کسی است که تئاتر کار کند، منتها این بحران به جایی رسیده که هر فردی با پول و شهرت، تالار وحدت و تئاتر شهر را در اختیار می‌گیرد و اینجاست که تئاتری‌ها باید در خانه بنشینند و کتاب بخوانند!

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، نشست خبری نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه و سایر عوامل نمایش صبح امروز، 31 خرداد ماه در تالار مولوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود دلخواه طی سخنانی گفت: تعالی فرهنگ از سوی یک نفر یا گروه امکان ندارد، از عهده یک نهاد یا وزارتخانه هم خارج است از همان ابتدا در مهدها و مدارس وظیفه معلمین همین است. در سطوح عالیه هم دانشگاه‌ها و وزارت علوم و در کنارش وزارت فرهنگ و ارشاد نقش مهمی دارند.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی گفت: هنرمندان و نویسندگان نقش زیادی در تعالی فرهنگ و در نهایت همه مردم در این راستا نقش دارند . ما الان دو گروه هستیم نخست گروهی که اثر هنری خلق کردند و دوم رسانه‌ها که می‌توانند در اطلاع‌رسانی و تضعیف و تقویت آثار نقش مهمی ایفا کنند.

در ادامه نشست بخش‌هایی از تمرین نمایش گروه پخش شد و دلخواه در ادامه آن گفت: فیلمی که الان پخش شد چکیده تمرینات گروه است، فیلمی صد ساعته هم از پیش تولید کار به صورت مستند تهیه کرده‌ایم.

*80 نفر مشغول پروژه مفیستو

وی درباره برخی ویژگی‌های این پروژه نمایشی گفت: همه افراد این نمایش از طریق فراخوان جمع شده‌اند، نزدیک هشتاد نفر مشغول این کار هستند. البته همه بازیگر نیستند 32 نفر بازیگراند که 22نقش دارند، 10بازیگر نیز برای یک نقش به صورت دو بازیگری هستند، یعنی رزرو هستند. فراخوان نوازندگان و خوانندگان جدا صورت گرفت،‌حدود 700نفر از کل ایران برای تست آمدند که برخی در این آزمون قبول شدند.

دلخواه با اشاره به اینکه نسل جوان منتخب این پروژه از دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنر و تئاتر سراسر کشور هستند، گفت: مرکز تئاتر مولوی هم که دانشگاهی است نقش خوبی در خدمات رسانی به دانشگاهیان داشته که با شروع این پروژه مدیریت تالار مولوی و معاونت فرهنگی دانشگاه تمام تلاشش را برای تهیه امکانات انجام داد.

وی در ادامه افزود: درباره بودجه باید بگویم تمام هزینه‌ها که نزدیک سی میلیون تومان شده، توسط شخص کارگردان تامین شده اما قول‌های مردانه‌ای از مرکز هنرهای نمایشی و وزارت آموزش عالی و فرهنگ برای حمایت گرفته‌ایم.

دلخواه با تأکید بر اینکه این پروژه تجاری و گیشه‌ای نیست ستاره سینما ندارد بلکه دانشجویان علاقه مند آن را کار کرده‌اند، توضیح داد: تئاتر ما امروز بر لب تیغ کار میکند من آینده را می‌بینم همواره موافق تنوع سلیقه در هنر هستم، دلیلی ندارد همه تئاترها را مردم دوست داشته باشند اما همه کارها حق موجودیت دارند مسئله این است که اگر مسیر کلی به سمت گیشه و تجارت برود و مدیریت سالن‌های دولتی دراختیار هرتئاتری برود تیاتر منحرف میشود.

وی در ادامه گفت: ما حتی اجازه نداریم بگوییم ستاره سینما در تئاتر بیاید یا نیایید، هرکسی حق کار دارد اما مشکل ما کارگردانی در کارها است ما الان بحران زیاد کارگردان داریم، این بحران به جایی می‌رسد که هرکس پولی داشته باشد تالار وحدت و تیاتر شهر را با چندچهره پر کند وبنابراین بقیه تئاتری‌ها باید بروند خانه بنشینند و کتاب بخوانند!

دلخواه با تأکید بر اینکه چرا تالار وحدت بایر در اختیار پولدارها باشد، گفت: اگر جنبه تجارت و گیشه و ستاره پروری که اواخر قرن هجده باب شده بود ـ ما الان انگار در آن شرایط هستیم ـ راه بیافتد، دچار انحراف بزرگ شده‌ایم. رسانه می‌تواند این زنگ خطر را به صدا درآورد چرا که جریان اصلی تیاتر نباید به این صورت آلوده شود.

وی با توضیح داستان مفیستو و رمانش گفت:‌رمان مفیستو اثر کلوس مان از رمان های معروف آلمان در قرن بیست است چند اقتباس از آن شده که یکی اقتباس آرین مشکین است که توسط ناصر حسینی مهر به فارسی ترجمه شده خود اثر بیش از چهار ساعت است اما ما تلاش کردیم با یک دراماتورژی کوچک آن را به دو ساعت و نیم برسانیم که البته آن را کمتر هم خواهیم کرد.

دلخواه در ادامه گفت: جریان این نمایش درباره یک گروه است که هر یک توسط فاشیست‌ها به سمتی می روند، یکی از آنها بازیگر معروف آلمان است که شخصیت واقعی است  ما هم وفادار به مستندش شدیم. این کار همواره یک زنگ خطر برای شرایط و اوضاع غیرقابل پیش بینی است به نطر من مفیستو در جوامعی آزادانه اجرا می‌شود که امنیت فرهنگ و اجتماعی داشته باشند.

*انسان امیدواری هستم/روی قول مسئولان حساب می کنم

وی درباره این کار که کارگردانیش را برعهده دارد و همینطور کار نمایشی «روال عادی» اش  گفت: من همیشه به دانشجوهایم می‌گویم هیچوقت دو کار را با هم نداشته باشید این پروژه هم خیلی سنگین است و روال عادی هم تمرکز می‌خواهد، اما ما هم قرار بود از چند سال پیش آن کار را اجرا کنیم منتها نشد بنابراین از پیش انتظار نداشتم که هم زمان شوند و شرایط اینطور شد که بیست شب اجراها با هم تداخل پیدا کند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره گلایه‌های قبلی‌اش از وزارتخانه‌ها برای حمایت از نمایش‌ها گفت: ما روی قول‌ها زندگی می‌کنیم و من همیشه یک انسان امیدوار هستم.

سپس امرآبادی مدیر سایت تیوال نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره شرایط فروش نمایش گفت: فعلا سایت فروش باز نشده اما همه ابزارها آماده است برای تخفیفات نیز کارهایی انجام داده‌ایم.

دلخواه درباره موسیقی نمایش مفیستو گفت: با توجه به اینکه موسیقی این نمایش انقلابی بوده، اصولا گروه‌های انقلابی اغلب از آهنگ‌های انقلابی استفاده می‌کنند البته شعرها را خودم گفتم، منتها از جملات کتاب درآوردم، اما آةنگسازی و طراحی صدا و افکت وجود دارد. در نهایت موسیقی کار تلفیقی از ملودی‌های معروف با کلام متفاوت و آهنگسازی ارجینال است.

وی با اشاره به گروه نمایشنامه خوانی گفت:  75 عضو شدند، از دانشگاه‌های مختلف که برای این کار تست داده بودند، تصمیم داریم با توجه به اینکه از حضورشان در این نمایش محروم شدیم، در پروژه نمایشنامه خوانی تالار مولوی آنها را شرکت دهیم،‌ با توجه به اینکه من عضو شورای تالار مولوی هم هستم، تصمیم گرفتیم شنبه‌های مولوی را از نیمه دوم تیر ماه به صورت نمایشنامه خوانی داشته باشیم.

دلخواه یادآور شد: این اشتباه است که عده‌ای تصور می‌کنند تالار مولوی در اختیار مسعود دلخواه است،‌من در اختیار دانشجویانم هستم، در نهایت اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد و مورد حمایت قرار بگیرد کار ادامه خواهد یافت، اگر من دوباره دست به چنین پروژه‌ای زدم نشان از رضایت خاطرم دارد.

در پایان این نشست از پوستر نمایش مفیستو که به زودی در تالار مولوی به صحنه می‌رود، رونمایی شد.

ادامه پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار