نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. خرداد 1396 - 20:59   |   کد مطلب: 22882
در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان، برخی فیلمسازان داستانی جوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور ابوالقاسم طالبی، کارگردان برجسته کشورمان در مراسم افطاری مدرسه سینمایی عمار حاضر شدند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان، جمعی از فیلمسازان داستانی ساز جوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور ابوالقاسم طالبی، کارگردان برجسته کشور در مراسم افطاری مدرسه سینمایی عمار حاضر شدند.

بنابرین گزارش در این مراسم، ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «یتیم خانه ایران» در سخنانی خطاب به فیلمسازان جوان گفت: بر اساس تجربیاتی در این سال‌ها بدست آورده‌ام صادقانه می‌گویم که اگر می‌خواهید برای خدا، حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) فیلم بسازید، بدانید که کسی شما را تحویل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: فضای کنونی این طور شده است، اگر سراغ موضوعی بروید که در سینما، دغدغه کسی نیست و البته جزء ذائقه مخاطبان هم نیست چرا که ذائقه مخاطبان عوض شده است، فیلم‌تان را در غربت می‌سازید.

طالبی تصریح کرد: واقعیت امروز این است که ذائقه مخاطبان طنز است و به همین منظور حتی در برخی فیلم‌ها، غیرت، دین و مسائل دینی را هم مسخره می‌کنند، اگر شما می‌خواهید فیلمی بسازید که با توجه به سخنان رهبری، امید داشته باشد، جامعه را بیدار کند و هنجارها را تبلیغ کند، باید از الان خودتان را آماده کنید که کسی شما را تحویل نمی‌گیرد.

این فیلمساز بیان کرد: ما باید ذائقه ایجاد کنیم و یکی از کارهایی که جشنواره عمار می‌تواند انجام دهد، همین مسئله است. الان فیلمی که بیشترین فروش را داشته، حدود یک و نیم تا دو میلیون مخاطب داشته است در حالی که اگر ما بتوانیم همین افرادی را که در هیئتها و مراسمات حاضر می‌شوند، به سینما بکشانیم، فیلم ما می‌تواند مخاطب پنج میلیونی داشته باشد.

کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» اظهار داشت: در حال حاضر با وجود جشنواره‌ای مثل عمار، وضعیت خوب شده است ولی من و امثال من را در اوایل کارمان برخی نهادهای هنری انقلابی هم تحویل نمی‌گرفتند.

وی افزود: در چنین فضایی، نمی‌خواهند فیلمساز متدین، نگاه سیاسی داشته باشد و چنین فیلمسازانی را مزاحم به حساب می‌آورند و او را قبول نمی‌کنند. بنابرین باید از الان، تکلیفتان را با خود مشخص کنید و در چنین فضایی، روز به روز عوض نشوید. واقعیت این است که در این فضا اگر کاری بسازید، علیه شما حرف می‌زنند، حرفهای شما را تحریف می‌کنند و به اصطلاح حال شما را می‌گیرند.

کارگردان فیلم «یتیم خانه ایران» در ادامه سخنانش با اشاره به چگونگی شکل‌گیری و گسترش بهائیت در ایران بیان کرد: این گروه، لشکری سایبری دارند و به هر فیلم و اثری که به دین اسلام ناب محمدی و گفتمان امام خمینی(ره) پرداخته باشد، حمله می‌کنند و به طور سازماندهی شده، علیه آن می‌نویسند.

طالبی در ادامه سخنانش با اشاره حضورش در مراسم افطاری رهبری تصریح کرد:  رهبری گفتند راه فیلمسازی و ماندن در این راه، چغر بودن است و باید در این مسیر، چغر باشید.

طالبی تاکید کرد: چغر بودن به این معناست که گرچه روح هنر لطیف است ولی فیلمساز متدین نباید در برابر بدخلاقی‌ها بشکند و کنار بکشد. زمانی که فیلم «قلاده‌های طلا» را می‌ساختم، با من بداخلاقی کردند حتی وزارت اطلاعات می‌خواست مانع از ساخت فیلم شود اما از موضع خودم کوتاه نیامدم.

این کارگردان بیان کرد: برای فیلم «یتیم خانه ایران» بعد از پیگیری زیاد، توانستیم تعدادی بنر برای تبلیغات فیلم بزنیم ولی مدتی بعد یکی از گروه‌های حزب الهی به بهانه اینکه باید برای روز استکبارستیزی بنر بزنند بنرهای فیلم مرا که درباره استکبارستیزی بود، برداشتند.

طالبی در همین زمینه ادامه داد: اگر با خدا معامله کنید و یک قدم با اخلاص به سمت او بروید خدا 10 قدم به سمت شما می‌آید، من یک روستایی پاپَتیِ بی‌سواد بودم ولی الان به لطف خدا فیلم می‌سازم و اطلاع دارم کسانی که از آثارم انتقاد می‌کنند در جلساتشان از آثارم تعریف می‌کنند.

این فیلمساز تصریح کرد: اگر برای خدا فیلم می‌سازید، خدا هم به شما کمک می‌کند ولی باید صبر و مقاومت کنید تا نتیجه بگیرید چرا که این جبهه خالی است ولی اگر بخواهید برای دنیا کار کنید و پاندولی کار کنید، چیزی بدست نمی‌آورید، در فرهنگ بر خلاف سیاست، اگر «زنگی زنگی» نشوید یا «رومی رومی» نشوید، به جایی نمی‌رسید. در فرهنگ برخلاف سیاست، افرادی که وسط لحاف هستند، از دو طرف ضربه می‌خورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اخلاص شهید آوینی اظهار داشت: بسیاری از مطالب شهید آوینی اشراقی است، آوینی به جایی رسیده بود که وقتی قلم می‌زد انگار شمشیر می‌زد. وقتی مطالب آوینی را می‌خوانید باور نمی‌کنید او فیلمساز بوده باشد.

طالبی در همین زمینه با اشاره به جمله شهید آوینی مبنی بر «کارتان برای خدا نکید، برای خدا کار کنید»، یادآور شد: این جمله شهید نشان می دهد که او به چه جایی رسیده است که چنین می‌گوید.  یعنی خدا در جایی کار دارد، باید به جای کار خود به سراغ کار خدا برویم، شهید آوینی در ادامه این جمله می‌نویسد «تفاوت این که کسی کارش را برای خدا بکند با این که کسی برای خدا کار کند زیاد نیست فقط همین قدر است که ممکنست امام حسین در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا».

این فیلمساز در ادامه سخنانش خطاب به فیلمسازان جوان حاضر خاطرنشان کرد: اگر می خواهید ناب بشوید و الماس وجودی‌تان ناب بشود، باید با خدا رفیق شوید و برای خدا کار کنید، شما یک نفر هستید و «آتش به اختیار» باید خودتان و قلمتان برای خدا باشد و کار کنید، ان تنصروا الله ینصرکم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار