نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. خرداد 1396 - 23:17   |   کد مطلب: 22848
رئیس اداره حفاطت محیط زیست ملایر با بیان اینکه خشک شدن تالاب آق گل منبعی برای تولید ریزگرد‌‌ها است گفت: خشکسالی، سد‌سازی روی رودخانه قره‌چای در استان مرکزی، برداشت بی‌رویه آب از اطراف تالاب ‌آق‌گل و کشت محصولات پر‌مصرف از عوامل خشکی تالاب است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مجید شعبانلو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم خشکی و افزایش دمای هوا و نابودی اکو‌سیستم گیاهی و جانوری منطقه را از دیگر مضرات‌ خشک شدن تالاب آق‌گل دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه این تالاب یکی از دلایل آبگیری آب‌های زیرزمینی چاه‌ها و قنوات اطراف است با خشک شدن آن سطح آب‌های زیرزمینی منطقه نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از فوایدتالاب آق‌گل این است که در برابر نیرو‌های طبیعی مانند بادو طوفان مانند یک بادشکن(فعل شکن) عمل می‌کندگفت: با خشک شدن این تالاب تمامی محصولات کشاورزی وابسته به آن نیز از بین می‌روند. 

شعبانلو افرود: انتهای سال قبل و ابتدای امسال به دلیل بارندگی‌های خوب و‌مناسب و همچنین ورودی آب از سمت رودخانه قره‌چای در استان مرکزی تالاب آق‌گل 60 تا 70 درصد آبگیری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر عنوان کرد: از انتهای فروردین امسال ورودی آب رودخانه قره‌چای از سمت استان مرکزی به سمت تالاب بسته شد و آب‌ قره چای مورد مصرف کشاوزان این منطقه قرارگرفته و  هم اکنون حجم آب تالاب به 30 درصد کاهش یافته و ظرف دو ماه آینده کاملا خشک می‌شود.

شعبانلو با اشاره به اینکه در ابتدای امسال پرندگان مهاجری چون هواسیل، کفچه نوک و فلامینگو در اطراف تالاب آق گل تجمع داشتند گفت: در دو‌ماه اخیر باتوجه به قطع بارندگی ‌‌ها و کاهش سطح آب تالاب اجتماع پرندگان مهاجر کمتر شده و اخیرا بیش از یک یا دو مورد از این پرنده‌‌هادر اطراف تالاب دیده نشد.

وی با اشاره به اینکه حق آبه تعریف شده از سوی وزارت نیرو برای تالاب آق‌گل 2 میلیون مترمکعب در سال است گفت:  آب تالاب از بارندگی‌‌های سالیانه، ذوب شدن برف کوهستان‌های اطراف، چشمه‌ها و قنوات اطراف تالاب و سرریز روخانه قره‌چای در استان مرکزی تأمین می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر  با اشاره به اینکه بیش از یک الی دو ماه زمان برای آبگیری تالاب فصلی آق گل   وجود ندارد گفت: با توجه به کاهش سطح آب رودخانه و سد سازی بر روی این رودخانه‌ عملا همین زمان اندک برای آبگیری تالاب هم کاهش یافته است.

   شعبانلو گفت: با توجه به پیگیری‌‌‌های انجام شده توسط نمایندگان شهرستان و رئیس اداره محیط زیست کشور در راستای پرداخت حق آبه تالاب آق گل از سوی استان مرکزی هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام‌نشده و تالاب آق گل ملایربه زودی کاملا خشک می‌شود.

وی مساحت کلی تالاب آق گل را 800 هکتار عنوان کرد و افزود: در صورت پرداخت حق ابه و کاهش برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های اطراف آق گل حضور گونه‌های جانوری و گیاهی در منطقه افزایش یافته و این تالاب  جهشی در جذب توریسم و گردشگر منطقه، شهرستان و استان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار