نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. خرداد 1396 - 11:17   |   کد مطلب: 22605
مصاحبه تفضیلی ملایری‌ها با مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد ملایر
حمایت از صاحبان ایده هدف اصلی مرکز رشد واحدهای فناور است
هدف اصلی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد ملایر حمايت از افراد، شركت‌هاي نوپا و تيم‌هاي كارآفرين در راستاي اجراي موفقيت آميز ايده‌ها و نو آوري‌ها و همچنين رقابت در صحنه تجارت ملي و جهاني است.

به گزارش ملایری‌ها؛  چندین سال است که بحث اقتصاد مقاومتی محور اصلی فعالیت‌های کشور بوده و اصلی ترین موضوع در حول این محور بحث تولید ملی است که توجه به ایده ها و رشد کارآفرینان از بندهای مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این راه مراکز علم و فناوری و مراکز رشد نقشی مؤثر دارند.

دانشگاه آزاد ملایردر هفته های اخیر موفق به کسب مجوز فعاليت مرکز رشد واحدهای فناور از وزارت علوم شد و به همین منظور خبرنگار ما به سراغ آقای علیرضا امیدی مدیر این مرکز رفته و با وی گفت‌وگویی داشته است.

* اصلی ترین هدف این مرکز چیست؟

این مرکز با هدف حمايت از افراد، شركت‌هاي نوپا و تيم‌هاي كارآفرين در راستاي اجراي موفقيت آميز ايده‌ها و نو آوري‌ها و همچنين رقابت در صحنه تجارت ملي و جهاني است، که از طریق در اختیار قرار دادن فضا، امکانات اولیه،  مشاوره ، تجهیزات و سایر موارد سعی کنند که ایده‌ها را به کارآفرینی تبدیل کنند و از افراد برای تبدیل ایده به ثروت حمایت کنند و فرد را از نظر اطلاعات علمی فرمول کسب و کار و ارتباط با بازار یاری دهند. در کل هدف اصلی ما تجاري سازي يافته‌هاي پژوهشي، كمك به رونق اقتصادي با استفاده از علم و فناوري (اقتصاد دانش بنيان) و ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط و شركت‌هاي دانش بنيان است.

* فرآیند طرح  ایده تا اجرا چگونه در این مرکز اجرایی می شود؟

ابتدا فرد يا تيم هاي فناور ايده خود را درقالب طرح توجيهي يا  طرح کسب و کار به ما ارائه کرده و ما در شورای مركز رشد دانشگاه با حضور ریاست دانشگاه و اعضايي كه هم از بدنه دانشگاه و هم از بدنه صنعت و تجارت مي باشند تشکیل شده طرح را  مورد بررسی قرار داده  و اگر طرح قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد، مجوز استقرار را به  فرد یا شرکت داده و آن ها طرح را اجرایی می کنند و در یک دوره رشد آنها را همراهی می کنیم. ما افراد زیادی داریم که طرح های اشتغالی دارند که نیازمند حمایت هستند.

* این مرکز از چه سالی تاسیس شده و چه  روندی را طی کرده است؟

مرکز رشد دانشگاه آزاد ملایر از سال 1390 زیر نظر پارک علم و فناوری راه اندازی شده است، ما در ابتدا زیر نظر  مرکز رشد و پارک علم و فناوری استان  فعالیت می‌کردیم که 10 روز پیش مجوز فعالیت مستقل را وزارت علوم دریافت کردیم و دارای مجوز از سازمان مرکز دانشگاه آزاد، وزارت علوم و پارک علم و فناوی هستیم و این مجوزها  دست ما را برای کمک به تيم هاي فناور و  شرکت های دانش بنیان باز می‌گذارد و برای پرداخت  تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان به صورت مستقل عمل می‌کنیم  و این مرکز را برای شهر ملایر یک افتخار بزرگ قلمداد مي كنيم.

* مهمترین اقداماتی که این مرکز تا کنون انجام داده است چیست؟

ما در این مرکز سه بخش فناوری داشته که مهمترین آن‌ها شرکت زیست فناوری "صدرا" است که در زمینه زیست فناوری و بیوتکنولوژی کار می کنند و در غرب کشور بی نظیر است و تولید گیاهان و تکثیر آنها از پایه های غیر جنسی همانند برگ از مهمرین اقدامات این شرکت است. این شرکت با این کار می تواند در اصلاح نژادی گونه های بومی و گونه هایی که  در خطر انقراض هستند، کمک کند . یکی از اهداف ما در این شرکت تولید گونه ای انگور است که سرما، گرما و آفات کمترین اثر را بر روی آن داشته باشد و این مسئله  برای رونق اقتصاد و اشتغال شهر بسیار مهم است.

یک گلخانه با زیربنای 170 متر و به صورت هیدروپونیک  در دانشگاه نیز تاسیس شده که می تواند در چندین طبقه فعالیت کند و در نتیجه هم به تولید و اشتغال و هم به درآمدزایی کمک می‌کند.

شرکتی دیگر هم در زمینه فرآیندهای هوشمند الکترونیکی کار می‌کند و این دو شرکت در نظر دارند  گلخانه‌ای هوشمند تاسیس کرده تا ما یک گلخانه زیست فناوری هوشمند داشته باشیم و كليه تحقيقات كاربردي در اين مكان انجام و نتيجه در قالب طرح‌هاي توليدي و اقتصادي به مرحله اجرا در آيد.

تاسیس  مرکز رشد خلاقیت توسط "دکتر صدرا" یکی دیگر از اقدامات این مرکز است که بتوان به خلاقیت ها و ظرفیت‌های شهرستان کمک کرد.

* صاحبان ایده چگونه می توانند با مرکز رشد دانشگاه آزاد ملایر در ارتباط باشند؟

فعلا مخترعین و صاحبان ایده می توانند با مراجعه حضوری به دانشگاه و یا با شماره تلفن‌های دانشگاه با ما ارتباط برقرار کنند. اما یک سایت برای مرکز رشد فناور ملایر طراحی شده که بزودی بارگذاری شده و متقاضیان می توانند به صورت آنلاین ایده‌های خود را ثبت کرده تا بررسی شود. ما علاوه بر کمک به تبديل  ایده و حركت به سمت بازار می توانیم به صاحبان ایده مشاوره و راهنمایی دهیم و همچنین به دنبال یک  ارتباط پویا هستیم که علاوه بر کمک به اين تيم ها از نظرات محققين و  صاحبنظران آنان نیز برای بهبود کار استفاده کنیم.

* مرکز رشد دانشگاه آزاد ملایر  چگونه به صاحبان ایده کمک می کند؟

ما وقتی فردی در این مرکز مستقر می شود به عنوان هسته فناور طی یک دوره ای می توانیم  بر اساس بخشنامه‌ها تا سی میلیون تومان برای ساخت  نمونه اولیه به وی کمک کنیم و  وقتی نمونه اولیه را ساخت می تواند نمونه را ببرد و  هزینه‌های دانشگاه را بپردازد، یا اینکه می توانند نمونه اولیه را بگذارد و با دانشگاه قرارداد تولید انبوه منعقد کند و نگاه دانشگاه به چشم بنگاه اقتصادی نبوده و بیشترین دید ما کمک به ایجاد کسب و کار است.

*  ملایر شهری است که درآمد اصلی مردم آن از راه بر کشاورزی تأمین می‌شود، این مرکز چگونه می تواند به این بخش کمک کند؟

هر مرکز دانش بنیان دارای یک طرح اولیه است و مجوز این مرکز هم با  طرح کسب و کار اولیه گرفته شده که باید مبتنی بر شرایط منطقه ای خودمان باشد و ما نمی‌توانیم طرح های کسب و کار خارج از منطقه را انجام دهیم.

طرح اولیه مرکز رشد دانشگاه آزاد ملایر مبتنی بر سه اصل زیست فناوری، محصولات باغی و محصولات چوب است.

بجز کشاورزی و مواردی که در قبل بیان شد ما در زمینه صنعت چوب نیز با توجه به ثبت ملی شهر ملایر به عنوان شهر مبل و منبت به دنبال کمک به این بخش بوده و بزودی به دنبال برگزاری یک همایش به منظور کمک به این بخش و رفع حلقه مفقوده آن که در واقع ارتباط با بازار است، هستیم.

* سخن پایانی ...

شرکت های دانش بنیان که بر مبنای علم کار می کنند، تولید ثروت کرده و اقتصاد را شکوفا می کنند در این راستا از مسئولین امر در ملایر می‌خواهیم که به سمت معرفی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد ملایر بروند که بتوان دست به دست هم  از این ظرفیت ایجادشده استفاده کنیم.

دانشگاه به صورت یک بال نمی تواند همه وظایف را به دوش بکشد، لذا نیاز به کمک  همه مسئولان داردتا بتوان مشکلات را حل کرد و نظر رئیس دانشگاه واحد ملایر این است که دانشگاه باید با تمام امکانات در خدمت شهر باشد و برای تحقق این مهم امید به یاری همه مسئولین داریم.

همچنين بايد بگويم که دانشگاه آزاد اسلامي ملاير با درايت و جديت آقاي دكتر ملك حسيني و ديگر معاونين، مديران و مشاركت همه اساتيد و كاركنان گامهاي بزرگي در جهت تاسيس دانشكده پيراپزشكي و تصويب و راه‌اندازي رشته هاي پيراپزشكي برداشته است كه تا حال حاضر حداقل سه رشته تصويب و فرآيند نهايي خود را در وزارت بهداشت طي مي نمايد، همچنين اين دانشگاه در زمينه اقتصاد مقاومتي در حال پيگيري چند طرح سرمايه گذاري و اقتصادي در قالب شركت هاي دانش بنيان در حوزه هاي مختلف است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار