نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. ارديبهشت 1396 - 18:37   |   کد مطلب: 22580
مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر همدان:
کمبود دارویی جدي در همدان وجود ندارد
مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کمبود دارویی جدي که فرآیندهای درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، در همدان وجود ندارد.

 به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛مرضیه مساعد با اشاره به اینکه فرآورده‌های دارویی از نظر عرضه به مراجعین به دو دسته داروهای بدون نیاز به نسخه یا OTC و داروهای نیازمند به ارائه نسخه تقسیم بندی می‌شود اظهار کرد: داروهای OTC، داروهایی بدون نسخه ارائه می‌شوند و می‌توان فروش آنها را بدون نسخه، حتی بدون تجویز و نسخه پزشک هم از داروخانه‌ها تهیه کرد.

وی با بیان اینکه برخی از مسکن‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، ضد اختقان‌ها و داروهای ضد سرفه در رده داروهای OTC قرار می‌گیرند، گفت: در ارائه این داروها توجه به سن، جنس و شرایط فیزیولوژیک درخواست کننده مورد توجه قرار می گیرد.

مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: دکتر داروساز با توجه به شرح حال اخذ شده از بیمار و سابقه مصرف داروی مورد نظر توسط بیمار و نیز سایر اطلاعاتی که از او کسب می‌کند و تذکراتی که در خصوص نحوه مصرف و تداخلات دارویی و ... به بیمار داده می‌شود، نسبت به تحویل دارو اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه داروهای OTC عموماً برای تسکین درد و یا رفع علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت به کار می‌روند، گفت: شایع‌ترین داروهای OTC مسکن‌ها، داروهای ضد احتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد سرفه هستند.

مساعد با بیان اینکه داروهای بدون نسخه ممکن است بهترین مسکن برای درد باشند، اما در مواردی با مضراتی نیز مواجه هستند، گفت: برای استفاده صحیح از این داروها بهتر است با پزشک مشورت کرد.

وی با اشاره به وضعیت کمبود دارویی گفت: در حال حاضر کمبود دارویی در استان که فرآیندهای درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، وجود ندارد و عمدتاً کمبودها مربوط به اقلام دارویی تولید خارج است که مشابه داخلی آنها با استانداردهای تولید بالا، وجود دارد.

مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با توجه به لزوم حمایت از تولیدات داخلی به منظور قطع وابستگی به خارج، در این حوزه تاکید بر تجویز فرآورده‌های تولید داخل است.

وی گفت: کمبود دارویی به طور منظم به سازمان غذاو دارو منعکس می‌شود تا پیگیری‌های لازم در خصوص تامین و تدارک فرآورده‌های دارویی توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما