نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. ارديبهشت 1396 - 14:13   |   کد مطلب: 22414
مسئول شیلات ‌ملایر گفت: سال ۹۵ بیش از ۵۰۰ تن انواع ماهیان گرم آبی و سردآبی در استخرهای دو منظوره و دو مزرعه پرورش ماهی در این شهرستان تولید شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مسعود نوروزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال گذشته این میزان ماهی در تعداد 23 استخر دو منظوره و 2 مزرعه پرورش ماهی با استفاده از چاه‌های عمیق و دریاچه‌های مصنوعی از جمله دریاچه کوثر، مهر، سد انوچ و دریاچه پارک سیفیه تولید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 50 نفر در این مزارع پرورش ماهی مشغول به کار هستند،گفت: از برنامه‌های آتی شیلات شهرستان  پیگیری اخذ مجوز در راستای ایجاد تعداد 10 استخر پرورش ماهی با ظرفیت هزار تن تولید سالیانه در اراضی پایین دست سد کلان است که در صورت تایید امور آب شهرستان حدود یک هزار تن به تولید ماهی شهرستان اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت ایجاد این استخر‌های پرورش ماهی با آب‌های خروجی سد حداقل برای 300 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

مسئول شیلات ملایر با بیان اینکه برای اجرای این طرح مبلغ 6 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، افزود: بیشتر ماهی تولید شده در این شهرستان به استان همدان و شهرستان‌های همجوار، تهران، اراک و غیره صادر می شود .

وی بیان کرد: مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات بانکی با بهره 4 درصد از بانک کارآفرینی امید به متقاضیان برای ایجاد استخر پرورش ماهی پرداخت می‌شود.

نوروزی افزود: در صورتی که تسهیلات به راحتی در اختیار متقاضیان قرار گیرد با احداث استخر‌های پرورش ماهی در کنار چاه‌های عمیق شهرستان می‌توان در این بخش در کنار هر چاه عمیق برای یک تا دو نفر اشتغال ایجاد کرد.

مسئول شیلات ملایر با اشاره به مصرف پایین ماهی در کشور افزود: هم اکنون مصرف سرانه ماهی در جهان 20 کیلو گرم است و این در حالیست که این میزان در کشور فقط 10 کیلو می‌باشد .

نوروزی با اشاره به نقش مهم مصرف آبزیان در رشد و سلامتی، جوانی و جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها تصریح کرد: ضروریست با ارایه راهکار‌های بهینه و مطلوب همزمان با توسعه پرورش آبزیان این ماده غذایی در سبد غذایی مردم کشور گنجانده شده و سرانه مصرف آبزیان در جامعه را نیز افزایش دهیم.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از سوی شیلات شهرستان در راستای آموزش طبخ ماهی و ترویج مصرف آبزیان و گنجاندن هفته‌ای یک بار در سبد غذایی خانواده خبر داد و افزود: سال گذشته 20 دوره آموزش تخصصی ‌طبخ آبزیان توسط شیلات ملایر برگزار شد که در هر دوره50 نفر و مجموعا حدود 400 نفر در این دوره ها شرکت کردند.

نوروزی ایجاد بازارچه‌های عرضه مطمئن و بهداشتی آبزیان، برگزاری جشنواره‌ها و کلاس‌های آموزش طبخ آبزیان در راستای افزایش میزان آگاهی مردم نسبت به فواید مصرف آبزیان را از جمله اقدامات و راهکار‌های شیلات در راستای ارتقای سرانه مصرف آبزیان در کشور، استان و شهرستان بیان کرد.

مسئول شیلات ملایر در ادامه با اشاره به سرانه مصرف پایین ماهی در کشور از نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها خواست هفته‌ای یک بار مصرف آبزیان را در برنامه غذای ارگان‌ها ی مربوطه قرار دهند.

وی بر ضرورت حمایت بیشتر مسئولان از فعالان عرصه تولید و پرورش آبزیان در سطح استان و شهرستان تاکید کرد و خواستار همکاری و تعامل بیشتر بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در این بخش شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار