نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. ارديبهشت 1396 - 22:05   |   کد مطلب: 22384
یکی از مهمترین جرایم انتخاباتی سوءاستفاده کردن از امکانات دولتی است به طوریکه قانونگذار در مواد متعددی به این موضوع صراحتاً پرداخته است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از میزان، مسئله انتخابات از چنان اهمیتی برخوردار است که مارا بر آن داشت تا چالش‌های انتخاباتی پیش روی را از منظر قانون بررسی و بیان کنیم تا در این میان کمترین آسیب وارد شود، از همین روی تلاشمان بر آن است تا با بیان بایدها و نبایدهای انتخاباتی هشدارهایی قانونی به نامزدهای انتخاباتی و نیز طرفداران آنان بدهیم تا بدانند که قانون همواره نگهبان و حامی مردم در برابر قدرت طلبی و زیاده خواهی است.

 
بر همین اساس و به رسم سابق بایدهای قانونی انتخاباتی پیش روی این افراد را بیان خواهیم کرد. یکی از این بایدها از منظر قانونگذار به حدی دارای اهمیت بوده است که برای تعرض کنندگان به آن، مجازات‌های سنگینی از جمله جلب درنظر گرفته است.
 
این مطالب در حالی بیان می شود که طرفداران نامزدها باید بدانند که صرف تبلیغ و حمایت آنان از نامزدی خاص که بعضاً از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار می باشد، موجب و مجوز این امر نخواهد بود که آنان خود را تابع قانون ندانند و هر آنگونه که می خواهند اقدام و رفتار نمایند، چه اینکه بیشتر از آنکه قدرت، اختیار ایجاد کند محدودیت در پی خواهد داشت. لذا پایبندی به قانون وظیفه هر شخصی خواهد بود.
 
یکی از مهمترین جرایم انتخاباتی سوء استفاده کردن از امکانات دولتی است به طوریکه قانونگذار در مواد متعددی به این موضوع صراحتاً پرداخته است:
 
مطابق قانون الصاق اعلامیه ، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی ، تابلوی بیمارستانها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمانهای عمومی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیلهای دولتی و اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع بوده و مأمورین انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین اوراق تبلیغاتی اقدام نمایند و در صورت مشاهده متخلفین، آنان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند.
 
بنابراین نامزدهای انتخاباتی و نیز طرفداران آنان باید بدانند که بنرها و پوسترهای تبلیغاتی خود را در محل های مشخص شده از طرف شهرداری ها و یا فرمانداریها و بخشداریها نصب نمایند، چه اینکه عدم رعایت این امر علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین و گزاف به منظور کندن و پاکسازی این نوع تبلیغات، جرم محسوب می شود و موجب جلب افراد خاطی نیز خواهد گردید.
 
بنابراین در صورتیکه طرفدار نامزدی اقدام به نصب بنرهای انتخاباتی نامزد خود روی اتوبوس شرکت واحد نماید، چنانچه مامورین نیروی انتظامی وی را در حال انجام این مشاهده نمایند، مکلف به جلب شخص خاطی علاوه بر امحای آثار موجود خواهند بود. 
 
 در نهایت گزارش هرگونه سوء استفاده تبلیغاتی یا تخلف از مقررات قانونی ، در کمیسیون بازرسی تبلیغات استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت اثبات تخلف، مراتب رسماً به وسیله رئیس کمیسیون به نامزد مربوطه ابلاغ و در موارد ممکن همه آثار تخلف جمع آوری و محو شده و نامزد مربوطه نیز موظف به محو آثار تخلف و جلوگیری از ادامه آن است، ضمناً یک نسخه از اخطار مزبور همزمان به اطلاع مراجع نظارتی نیز خواهد رسید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار