نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. ارديبهشت 1396 - 7:53   |   کد مطلب: 22370
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملایر از شناسایی هشت کودک مشکوک به بیماری اوتسیم در ملایر در طرح غربالگری این اختلال خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها حجت‌الاسلام حمید تکلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طرح غربالگری اوتیسم یک طرح ملی است که با هدف شناسایی کودکان مشکوک و مبتلا به اوتیسم توسط سازمان بهزیستی و با همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط برای کودکان دو تا پنج سال در سراسر کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری اوتیسم از بهمن ماه سال گذشته در ملایر شروع شده است گفت: عدم آموزش‌پذیری، بازی‌های غیر عادی، عدم احساس درد یا حساسیت بیش از حد به درد، عدم گفتار یا تاخیر در گفتار، ارتباط چشمی کم یا عدم تماس چشمی، عدم علاقه کم با همسن و سالان، اصرار بر یکنواختی، خنده و گریه بی‌دلیل، مشکل در بیان نیازها، علاقه به تنهایی و... از مهمترین علائم اختلال در کودکان مشکوک و یا مبتلا به این اختلال است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملایر با بیان اینکه جزوه‌های آموزشی و پاسخنامه‌های این طرح به مراکز مشخص شده شامل مهدهای کودک، مراکز مشاوره، توانبخشی بهزیستی، خانه‌های بهداشت روستایی، دهیاری‌ها، مراکز بهداشتی و.. توزیع شده است گفت: خانواده‌ها پس از مراجعه و دریافت پاسخنامه در صورتی که پاسخشان به سه سوال یا بیشتر مثبت باشد کودکشان مبتلا به این اختلال است.

وی از تحویل 800 پاسخنامه از سوی خانواده‌هایی که کودکانشان در این طرح مورد غربالگری قرار گرفته‌اند به اداره بهزیستی ملایر خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد هشت کودک مشکوک به اختلال اوتیسم شناسایی شده است.

تکلو  با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های انجام شده قرار است کودکان مشکوک مود غربالگری نهایی قرار گیرند گفت: این اختلال درمان قطعی ندارد اما با کمک کارشناسان می‌توان از پیشرفت آن در کودکان جلوگیری کرد.

 وی یادآور شد: کودکان مبتلا به این عارضه مورد حمایت‌های بهزیستی قرار می‌گیرند و خانواده‌ها  برای اطمینان از ابتلا بودن یا  نبودن کودکان خود به اختلال اوتیسم می‌تواند به مراکز ذکر شده مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار