نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. فروردين 1396 - 20:52   |   کد مطلب: 22337
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از آغاز به‌کار مجلس مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد در سالجاری در استان خبر داد و گفت: در این مجلس همه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیازهای جامعه خود را شناخته و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، فاطمه شیرانی چهارشنبه 30 فروردین در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد استان همدان با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در این مجلس سازمان‌های مردم‌نهاد موظف هستند آگاهی اجتماعی مردم را ارتقاء داده و روحیه مطالبه‌گری داشته باشند و علاوه بر آن، به مردم مطالبه‌گری و مسیر رسیدن به خواسته‌های مشروعشان را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه این مجلس قرار است با 3 مؤلفه آگاهی‌بخشی، اعتمادزایی و مشارکتی آغاز به‌کار کند، اضافه کرد: اگر این مجلس آغاز به‌کار کند، تمام تشکل‌های استان با کلیه نقاط قوت استان آشنا شده و در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها در سطح استان مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین این کار سبب رسیدن سازمان‌های مردم‌نهاد به بلوغ فکری می‌شود که با تعامل با دیگر تشکل‌ها سواد مدنی خود را افزایش می‌دهند.

شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد مختلفی چون استانداری، شورای اسلامی شهر، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست مشغول به ارائه مشاوره هستند، خاطرنشان کرد: این کار سبب توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد در استان می‌شود.

وی افزود: سمن یا سازمان‌های مردم‌نهاد تشکلی است که به صورت غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی مشغول به فعالیت هستند به طوریکه 5 ارگان برای ثبت و آغاز به‌کار سازمان‌های مردم‌نهاد مجوز ارائه می‌دهند.

شیرانی با بیان اینکه استانداری، فرمانداری، بهزیستی، ناجا و اداره ورزش و جوانان مسئول ارائه مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد هستند، گفت: در حال حاضر 347 سازمان فعال و غیرفعال در استان وجود دارد که از این تعداد، نام 285 سمن ثبت شده و در حال فعالیت هستند که 185 مورد در مرکز استان و 100 مورد در شهرستان‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به وجود هیئت نظارت بر عملکرد سمن‌ها در استان، ادامه داد: استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل امور اجتماعی، کارشناس سازمان‌های مردم‌نهاد در استانداری، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در استان و رئیس شورای اسلامی استان اعضای این هیئت نظارت هستند.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: 8 اتاق فکر در سازمان‌های مردم‌نهاد استان همدان وجود دارد که در سطح کشور بی‌نظیر است به طوریکه بسیاری از استان‌ها از ما الگوبرداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهداشت و سلامت، محیط زیست و گردشگری، فرهنگی- اجتماعی،  ادبی- هنری، حمایتی- توانبخشی، خیریه- نیکوکاری، آسیب‌های اجتماعی- اعتیاد و علمی- پژوهشی اسامی این اتاق فکرها است، یاد آورشد: علمی- پژوهشی، سازمان مردم‌نهاد و نماینده دارد اما فعال نیست.

شیرانی به تشکیل تعدادی کمیته بنا بر حساسیت موضوع‌ها و نیازهای جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از این کمیته‌ها مدیریت شهری است به طوریکه در این برهه حساس که بحث انتخابات شوراهاست، برای آگاه‌سازی مردم گام برمی‌دارد؛ به عنوان مثال این کمیته موظف است مردم را از بی‌تفاوتی بیرون کشیده و آنها را به دادن رأی به فرد اصلح سوق دهد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد حق تبلیغات برای کاندیدایی را ندارند، خاطرنشان کرد: کسی که به عنوان عضو شورا قرار است انتخاب شود، باید دارای ویژگی‌هایی باشد؛ به عنوان مثال باید دارای سواد مدیریت شهری باشد.

شیرانی خاطرنشان کرد: عضو شورا باید کسی باشد که بیش از فعالیت‌های عمرانی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بها دهد، به حوزه جوانان ورود یافته و نیازهای جوانان شهر را بشناسد، برنامه خود را برای توانمندسازی زنان شهر عنوان کند، دریابد توانمندسازی زنان یعنی توانمندسازی نسل آینده و 100 درصد برای این کار برنامه‌ریزی کند و باید دانست این فرد به دنبال انجام چه کارهایی در حوزه کودک است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد تریبون مطالبه‌گری مردم هستند، اظهار کرد: مطالبه مردم در حال حاضر نشاط اجتماعی است به طوریکه این نشاط باید صحیح و از راه درست و حلال ایجاد شود به عنوان مثال با برگزاری ورزش، کنسرت، انواع مسابقه‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری می‌توان این نشاط را برای جوانان ایجاد کرد، پس کاندیدای اصلح باید در این مسیر حرکت کند.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بعد از انقلاب رشد و پیشرفت را همزمان داشتیم اما روند توسعه ما کُند بود، ادامه داد: اگر تشکل‌های مردمی مثل احزاب ،سمن‌ها، اتحادیه و رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای ارتقای آگاهی مرم روی کار آیند، می‌توانیم بگویم آن جامعه در حال توسعه است و به سمت توسعه‌یافتگی پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر نیز یک نهاد مردمی است، خاطرنشان کرد: در این برهه از زمان، شورا از سایر مسائل دیگر برای ما مهمتر است چرا که شورا نیز یک نهاد مردمی است.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات سمن‌ها که کمی در دولت یازدهم مرتفع شد، بلد نبودن مطالبه‌گری و یا ایجاد آن فضا است، گفت: مردم ما یا مطالبه‌گری بلد نیستند یا درخواست نمی‌کنند و یا درخواستشان با تجمع همراه است، در صورتی‌که این کار فنون خود را دارد و اگر مردم فن آن را یاد بگیرند، به نتیجه خواهند رسید.

شیرانی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد موظف هستند به مردم شیوه صحیح مطالبه‌گری را آموزش دهند، اظهار کرد: مهمترین اولویت سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد اعتماد در سطح جامعه است.

وی با بیان اینکه شورای شهر باید از پشت میز به بطن جامعه بیاید، یادآور شد: باید ارزیابی اجتماعی در شورای شهر متناسب با علایق مردم مناطق مختلف شهر باشد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار