نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. فروردين 1396 - 12:54   |   کد مطلب: 22318
گفت‌وگویی صمیمی با تنها زن ناشر ملایر:
یک زن، یک نشر
فاطمه نصیری بانوی 31 ساله ملایری تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه پیام نور مرکز ملایر در رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقطع کارشناسی گذرانده و در حال حاضر به عنوان تنها ناشر زن ملایر در حال فعالیت است.
به گزارش ملایری‌ها به نقل از همشهری؛  فاطمه نصیری بانوی 31 ساله ملایری تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه پیام نور مرکز ملایر در رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقطع کارشناسی گذرانده و در حال حاضر به عنوان تنها ناشر زن ملایر در حال فعالیت است.

18 ساعت مطالعه در روز
این بانوی ملایری به همشهری می‌گوید: مجوز انتشاراتم سال 93 صادر شد اما فعالیتم را در این حوزه سال 95 آغاز کردم. در حال حاضر به‌عنوان تنها ناشر زن در شهرستان ملایر فعالیت دارم.
نصیری با اشاره به اینکه بیشترین وقت خود یعنی بیش از 18 ساعت در روز را به مطالعه کتاب می‌گذرانم، می‌گوید: من عاشق مطالعه هستم و مطالعه در زمینه‌‌های مختلف باعث شده تا بتوانم اطلاعات خود را در بخش‌های علمی، فرهنگی و غیره بالا ببرم.
وی بیان می‌کند: من بیشتر کتاب‌هایی را منتشر می‌کنم که کار نویسندگان خوب باشد، در واقع وقتی نویسندگان یا شاعران برای انتشار کتابشان به من مراجعه می‌کنند قبل از هر چیز خودم با دقت کتابی را که برای انتشار آورده شده مطالعه می‌کنم و نویسندگان خوب را نیز به تهران معرفی می‌کنم تا از تسهیلات لازم بهره‌مند شوند.

رونمایی و چاپ کتاب‌های مختلف
تنها ناشر زن ملایری ادامه می‌دهد: سال گذشته 4 عنوان کتاب را به مرحله رونمایی رساندم. این کتاب‌ها شامل «کلاس ادبیات» نوشته شیوا جابری با موضوع اجتماعی، «شکوه های پنهانی «سروده احمد رادفر»،«‌سرطان را بهتر بشناسیم» با رویکرد کاربردی، نوشته دکتر میثم رحمتی‌فرد و سمیرا ساعتچی و کتاب «زراعت در سیلاخور» نوشته دکتر میثم رحمتی‌فرد و علی کردی بوده است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین از طریق انتشارات من، 2کتاب از «حنجره چکاوک آبی» سروده ناصر صارمی و کتاب «موزه‌های استان همدان» به کوشش ابراهیم جلیلی و علی خاکسار به صورت تمام رنگی در سال 95 و کتاب «شایسته‌سالاری در سازمان‌های دولتی» تألیف و گردآوری محمد فارسی در سال 1396 چاپ شده است.
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر نیز چندین کتاب دیگر در مرحله چاپ در اختیار دارم که برای سال 1396 به چاپ نهایی می‌رسند.

فعالیت در فضای مجازی
نصیری با بیان اینکه در فضای مجازی نیز مطالعات زیادی دارم و فعالیت‌های عمده‌ام در خصوص تشویق افراد به مطالعه است، می‌گوید: در حال حاضر در حوزه نشر کتاب‌های عمومی، آموزشی، دانشگاهی و مانند آن فعالیت می‌کنم.
این جوان موفق ملایری با اشاره به اینکه در دورره‌های مختلف آموزشی کارآفرینی نیز شرکت داشته و موفق به گذراندن این دوره‌ها شده‌ام، عنوان می‌کند: در زمینه کارآفرینی تعداد 30 طرح را ارائه داده‌ام که در صورت عملی شدن می‌تواند در ایجاد اشتغال و فضای کسب و کار و توسعه شهرستان نقش مهمی را ایفا کند.
وی تنها پشتوانه و علت موفقیت‌هایش را توکل بر خدا می‌داند و می‌افزاید: بسیاری از موفقیت‌هایم را مدیون والدین، اساتید و کارکنان دانشگاه پیام نور هستم.

مشکلات ناشران
این ناشر ملایری در خصوص مشکلات ناشران نیز می‌گوید: با توجه به پایین‌بودن سرانه مطالعه در ایران، برخی ناشران به علت مشکلات مالی بودجه لازم برای اجاره دفتر ندارند و طبق تبصره های موجود در وزارت ارشاد اسلامی تهران، پروانه نشر این ناشران باطل می‌شود. حتی اگر این ناشران فعال هم باشند باز هم این تبصره (نداشتن مکان) برای این ناشران اجرا می شود.
نصیری بیان می‌کند: سال 96 سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و امیدواریم مسئولان این قانون را اصلاح کنند تا به آمار بیکاران اضافه نشود. وی در خصوص رفع معضلات نشر نیز بیان می‌کند: در این مورد باید مسئولان اداره ارشاد اسلامی هر استانی با ناشران استانی و شهرستانی جلساتی را برگزار کنند و در جریان مشکلات ناشران قرار بگیرند سپس این مشکلات را با وزارت ارشاد اسلامی تهران در میان بگذارند. البته جلساتی برگزار می‌کنند اما عمل و پیگیری ندارند.
نصیری پیشنهاد می‌کند: باید در تقویم یک روز را نیز به نام روز ناشر نامگذاری و ثبت کنند تا حمایت بیشتری از این قشر شود.

حمایت از نویسنده
این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه یک ناشر خوب باید از نویسندگان خوب و دارای قلم پر محتوا حمایت کند، می‌گوید: این وظیفه یک ناشر است که به نویسنده بگوید کتابش قابلیت چاپ دارد یا نه.متاسفانه برخی ناشران فقط به دنبال سود و کار خود هستند و به محتوا و اثری که منتشر می‌کنند کاری ندارند اما من به شاعر یا نویسنده این را می‌گویم و اجازه نمی‌دهم که شاعر یا نویسنده کتاب دچار ضرر شود.
نصیری می‌افزاید: مشاوره در کار برای من بسیار مهم است مثلا به کسی که کتابش را برای انتشار می‌آورد پس از مطالعه کتابش می‌گویم باید چند جلد از آن کتاب را منتشر کند تا اگر فروش خوبی داشت مجدد در مراحل بعدی چاپ کتابش را ادامه بدهد.
وی تصریح می‌کند: ما باید کتاب‌هایی  رابا محتوای مناسب معرفی کنیم تا مخاطبان را به خواندن کتاب علاقه‌مند کنیم و تاثیر آن را در ارتقای سطح فرهنگ جامعه ببینیم.
این بانوی ناشر ملایری خوشحالی نویسندگان و راضی بودن آنها را بزرگ‌ترین موفقیت برای خودش می‌داند و می‌گوید: یکی از برنامه هایی که هم اکنون در حال انجام آن هستم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رونمایی از کتاب‌هایی است که آنها را چاپ می‌کنم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار