نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. فروردين 1396 - 22:49   |   کد مطلب: 22314
نگاهی به کتاب «نرگس»
نوجوانانی که با مبارزه بزرگ شدند
مخدومی به بهانه حرف زدن از انقلاب تصویری از روحیات مختلف نوجوانان و جوانان سال‌های انقلاب را به نمایش در آورده است، در واقع «نرگس» ماجرای نوجوانانی است که با مبارزه بزرگ شدند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛  ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که پسرکی خنگ که علاقه‌ای به درس خواندن ندارد با نام «اسماعیل» با التماس فراوان خواهان دریافت پولی است که حاصل دسترنج خودش در تابستان است. این گره شاید بتواند مخاطب را برای ادامه ماجرا ترغیب کند و او را به ماجرای اصلی بکشاند.

هرچند در ابتدای کتاب بر خنگ بودن اسماعیل بسیار تاکید می‌شود ولی آنطور که نشان داده می‌شود هم خنگ نیست و او برای رسیدن به آنچه که برایش ارزش دارد دست از تلاش نمی‌کشد و سعی می‌کند راه‌های مختلف را نیز امتحان کند.

کتاب «نرگس» ماجرای سرسختی‌ها و خسته نشدن‌های نوجوانی است که برای دستیابی به هدفش از پا نمی‌نشیند. این رمان را رحیم مخدومی در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد نوشته و در آن به بهانه حرف زدن از انقلاب تصویری از روحیات مختلف نوجوانان و جوانان سال‌های انقلاب را به نمایش در آورده است، در واقع «نرگس» ماجرای نوجوانانی است که با مبارزه بزرگ شدند.

ماجرای اخراج کردن «نرگس» خواهر اسماعیل از مدرسه به خاطر حجاب داشتن، خط فرعی است تا پسر خنگ داستان بفهمد باید به جای استفاده از مسیرهای فرعی برای درس خواندن خواهرش به مسیر اصلی فکر کند و این بارها در داستان مورد تاکید واقع شده است. از این رو باید رمان «نرگس» را اثری دانست که می‌خواهد مخاطب نوجوان خود را وادار به اندیشیدن کند تا به راه حل درست دست پیدا کند.

این رمان از آنجا که برای مخاطب نوجوان نوشته شده، دارای زبانی ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد، هرچند مخدومی در اثر گاهی در روایت اتفاقات از زبان راوی، دست به رفت و برگشت‌های زمانی زده، اما در غیر این موارد رمان دارای یک خط مستقیم است و اتفاقات به روزهای انقلاب نزدیک می‌شود.

«نرگس» راوی روزهای مبارزه در پاییز و زمستان 57 است و خواننده خود را در روزها و شب‌های حساس مبارزات مردمی علیه رژیم می‌بیند علاوه بر اینکه مبارزات دانش‌‌آموزی نیز در این رمان پررنگ شده است.

نکته‌ای که باید در مورد شخصیت «اسماعیل» عنوان شود سیر تحول شخصیت او است. سیری که به نظر چندان منطقی نمی‌آید و ناگهانی است، حتی این تحول در سایر افراد نیز به نظر غیرمنطقی است اما شاید آنهایی که در آن روزگار بودند این مسئله را لمس کرده باشند که برای نمونه پس از شهادت یک مبارز افراد بسیاری ناگهانی متحول شده و قدم در مسیر مبارزه گذاشته باشند.

شعارهای روزهای انقلاب یکی از وجوه پررنگ رمان «نرگس» است. شعارهایی که در روزها و شب‌های انقلاب بارها تکرار شد و تبدیل به ادبیات روزهای مبارزه شد و کسی که مسلح به آنها نبود نمی‌توانست حرفش را آنطور که باید به اذهان منتقل کند.

پیامی که در این رمان برای خواننده نوجوان نهفته این است که باید برای رسیدن به هدف تلاش کرد و در این مسیر همه باید یک دست شوند و از پا ننشینند.

رمان «نرگس» اثر رحیم مخدومی در 270 صفحه با قیمت 10 هزار تومان از سوی نشر سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما