نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. فروردين 1396 - 9:39   |   کد مطلب: 22220
مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: بر اساس آخرین پایش و آزمایش هایی که بر روی طیور و پرندگان استان همدان انجام شده است موردی مبتلا به آنفلوانزای پرندگان مشاهده نشده است.

به گزارش ملایری‌ها محمدرضا رسولی در گفت و گو با ایرنا افزود: ناظرین بهداشتی اداره کل دامپزشکی با همکاری محیط زیست در استان همدان نسبت به نظارت و کنترل پرندگان به طور جدی اقدام کرده اند و در 2 روز گذشته با اجرای پایش های صورت گرفته هیچ نوع طیور مبتلا مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان در همدان 2 میلیارد و 400 میلیون ریال خسارت وارد کرده است افزود: به جز سه کانون اولیه شناسایی شده در همدان، در حال حاضر کانون فعال آنفلوآنزا در استان مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: در نتیجه پایش در سه کانون مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان 18 هزار قطعه پرنده معدوم شده است.
مدیرکل دامپزشکی همدان با تاکید بر اینکه مردم از خرید مرغ و تخم مرغ های محلی خودداری کنند افزود: مرغ و تخم مرغ های بسته بندی و دارای کد بهداشتی زیر نظر ناظران بهداشتی هستند و هیچ نوع نگرانی در استفاده از آنها وجود ندارد.
رسولی ادامه داد: خانواده ها نیز توجه داشته باشند که چربی های مرغ باید به رنگ زرد روشن بوده و به صورت یکنواخت بدن را پوشانده و بدون هرگونه بوی غیر طبیعی باشد.
وی تصریح کرد: نگهداری و عرضه مرغ تازه (گرم) باید در یخچال و در حد ظرفیت یخچال صورت گیرد.
رسولی به کنترل انتشار ویروس آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد و افزود: با اقدامات سریع کنترل خوبی نسبت به بروز این بیماری در استان انجام شده است.
وی افزود: امیدواریم با ادامه اقدامات پیشگیرانه نظیر قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی ، این بیماری به طور کامل متوقف شود.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان همچنین با اشاره به معدوم سازی مواد خام دامی در ایام نوروز گفت: 11 هزار و 688 کیلوگرم مواد خام دامی غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف در همدان معدوم شده است.
رسولی با اشاره به اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی در حوزه تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی طی ایام نوروز، اظهار کرد: این طرح از 25 اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا 14 فروردین ماه امسال ادامه داشت.
وی با اشاره به فعالیت 31 اکیپ نظارتی در این طرح در سطح استان گفت: در مدت انجام این طرح پنج هزار و 225 مورد بازرسی از اماکن تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه مواد خام دامی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در مدت انجام این طرح 11 هزار و 688 کیلوگرم مواد خام دامی غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف از زنجیره غذایی مردم حذف و ضبط و معدوم‌سازی شد، گفت: 14 واحد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرکل دامپزشکی همدان در پایان از مردم خواست از خرید مرغ بومی خوداری نمایند و در صورت مشاهده تلفات در پرندگان موضوع را از طریق شماره تماس 1512 به دامپزشکی استان اطلاع دهند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار