نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. اسفند 1395 - 22:36   |   کد مطلب: 21825
بنا به گفته فرماندار همدان، پس از ورود ناپخته شهرداری در ساماندهی دست‌فروشان پیاده‌راه بوعلی در سه روز گذشته، اینک نوبت به کسبه این راسته رسیده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا،  امروز بیش از 100 نفر از کسبه پیاده‌راه بوعلی اعتراض خود را در زمینه عدم ساماندهی دست‌فروشان از سوی شهرداری علاوه بر تعطیلی مغازه‌های خود، با تجمع در مقابل فرمانداری نشان دادند.

در روزهای اخیر حوادث جالب توجهی در پیاده‌راه بوعلی همدان اتفاق می‌افتد که پس از درگیری سه روز گذشته شهرداری و نیروی انتظامی با دست‌فروشان و ورود ناپخته مدیریت شهری در ساماندهی این افراد، امروز نوبت به کسبه رسیده تا در اقدامی نسبت به فعالیت دست‌فروشان اعتراض کنند.

در حالیکه باید مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود اما مدیران شهری به جای مدیریت امور، دست به درگیری با دست‌فروشان می‌زنند تا شاید بتوانند از این طریق امر ساماندهی را به انجام برسانند غافل از اینکه باید پیش از اقدام به پیاده‌‌راه سازی و هدایت دست‌فروشان به منطقه، تدابیری خاص می‌اندیشیدند تا شاهد چنین اوضاع نابسامانی در سطح شهر آن هم در ایام نزدیک به عید نباشیم.

عید نزدیک است و همه به دنبال کسب درآمد برای خانواده خود هستند. هر کس به طریقی اقدام به این کار می‌کند. دست‌فروشان هم با وجود اینکه در بینشان تحصیلکرده هم دیده می‌شود چاره‌ای ندارند تا از این طریق روزی حلال بر سر سفره خانواده‌هایشان ببرند.

ساعت 13 تا 16 هر روز خیابان‌های منتهی به میدان امام خمینی(ره) برای کاسبی دست‌فروشان آزاد است، در این بازه زمانی مغازه‌های سطح شهر کار و کاسبی خود را تعطیل کرده و برای استراحت راهی منازلشان می‌شوند. اما زین پس از ساعت 21 هم اجازه کاسبی به دست‌فروشان صادر شده و آنها می‌توانند در این زمان هم در خیابان‌های شهر حضور پیدا کنند.

اما به نظر می‌رسد مزاج مغازه‌داران به این تصمیم خیلی خوش نیامده که دست به اعتراض و حتی تجمع زده‌اند بلکه بتوانند این بازه زمانی را هم از دست‌فروشان بستانند.

هر چند نباید از این نکته غافل شد که مغازه‌داران پرداخت اجاره‌بهای مغازه‌ و مالیات بر روی دوششان قرار دارد و همگی با وجود رکود در بازار، منتظر فرارسیدن این ایام بوده‌اند تا بتوانند اجناسشان را به فروش برسانند و به نوایی برسند.

بنابراین به نظر می‌رسد برای اینکه حق هیچ‌یک از این دو گروه ضایع نشود، باید مکانی خاص با کاربری مناسب در اختیار دست‌فروشان قرار گیرد تا اختلال و اختلاف پیش‌آمده به خوبی و خوشی پایان یابد.

یک دست‌فروش به خبرنگار ایسنا گفت: من یک دست‌فروشم که هیچ درآمدی ندارم. ماهیانه 300 هزار تومان اجاره‌خانه پرداخت می‌کنم. از صبح تا ظهر تنها یک لباس فروختم. با این درآمد کم چگونه می‌توانم زندگی را اداره کنم؟ مسئولان نه تنها شغلی برای ما ایجاد نمی‌کنند، ما را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.

یکی از کسبه پیاده‌راه بوعلی نیز گفت: به عنوان یک کسبه ماهیانه یک میلیون و 800 هزار تومان اجاره مغازه در پاساژ شهر آرا پرداخت می‌کنم. از نظر من مقصر دست‌فروش‌ها مقصر نیستند اما در کسادی کسب‌وکار ما تأثیرگذار هستند. ما با دادن مالیات و اجاره مغازه زمان زیادی کار می‌کنیم اما دست‌فروش‌ها بدون دادن مالیات، اجاره مغازه و ساعات کاری کمتر از مغازه‌دار چندین برابر بیشتر از مغازه‌داران درآمد دارند.

یک دست‌فروش دیگر هم اظهار کرد: دست‌فروشان ساعت کاری محدودی دارند و هیچ‌گونه مزاحمتی برای مغازه‌دارن ایجاد نمی‌کنند اما مغازه‌داران می‌خواهند دست‌فروشان نباشند تا کالاهای خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

دیگر دست‌فروش عنوان کرد: من دست‌فروش هیچ کارو درآمدی ندارم بنابراین اگر از این کار هم رانده شوم مجبورم دست به کاری بزنم که نباید بنابراین از مسئولا درخواست دارم در حاشیه شهر یک مکان جدا و ویژه برای ما مهیا کنند و بودجه یا برنامه‌ریزی خاصی برای جوانان تحصیلکرده درنظر بگیرند تا آنها مجبور به دست‌فروشی نشوند.

نکته جالب توجه اینکه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان و سخنگوی شورای شهر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: تجمع امروز مربوط به دست‌فروشان بوده اما از علت آن اطلاعی ندارم. بهتر است با شهردار تماس بگیرید تا جزئیات را مطرح کند. البته در حال حاضر در فرمانداری جلسه‌ای برپاست تا تصمیم‌گیری لازم برای ساماندهی دست‌فروشان گرفته شود که تا پایان وقت اداری می‌توانید با او تماس حاصل کنید و نتیجه را جویا شود.

گفتنی است؛ جلسه برقرار شده در فرمانداری با حضور فرماندار، شهردار و نمایندگان کسبه پیاده‌راه بوعلی همچنان ادامه دارد و هنوز به اتمام نرسیده تا بتوانیم از چند و چون و تصمیم‌گیری نهایی مسئولان شهرستان مطلع شویم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار