نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. اسفند 1395 - 14:08   |   کد مطلب: 21742
نخستین همایش ملی معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد ملایر برگزار شد
دبیر همایش: به دنبال معرفی ملایر به‌عنوان قطب علمی معماری کشور هستیم
نخستین همایش معماری و شهرسازی روز پنجشنبه 5 اسفندماه با حضور دانشجویانی از سراسر کشور در دانشگاه آزاد ملایر برگزار شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در این همایش  با اشاره به رابطه منظم اندیشه و عمل در شهرسازی و معماری اظهار داشت: همه متخصصین و دانشگاه‌ها از علم برخوردارند ولی متأسفانه در عمل ، از علم کسب‌شده استفاده نمی‌شود.

دکتر عباس ملک حسینی همچنین ناکارآمدی حمل‌ونقل و عدم وجود آب‌وهوای سالم در برخی از نقاط کشور و جهان را یکی از معضلات درگیر کننده مردم با این مشکلات دانست و گفت : تربیت مدیران خوب باعث خواهد شد که این مدیران بهتر به اداره حوزه مسئولیت خود پرداخته و از پیش آمدن چنین معضلاتی پیشگیری و جلوگیری نمایند و نظارت و برنامه‌ریزی نیز باید در سرلوحه کار نهادها ، به‌ویژه شهرداری‌ها در بحث معماری و شهرسازی باشد .

وی اظهار کرد : اتفاقات اخیر ازجمله حوادث طبیعی نشان داد که شهرهای ما آمادگی حوادث طبیعی را ندارند و شهرهای ما در برابر حوادث آسیب‌پذیر هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر افزود: هرچند که شهرهای ما دارای ثروت عظیمی هستند ولی عوامل طبیعی به چاه‌هایی برای از بین رفتن این ثروت‌ها تبدیل‌شده و شهرها مصرف‌کننده سرمایه‌ها شده‌اند و بهتر است ضمن دوری از ناهماهنگی با مسائل طبیعی از تجربیات کشورهای دیگر درزمینهٔ سیستم‌های پیشرفته استفاده کنیم و باکم کردن نیازها از ماشینی شدن دوری جسته و کشور را به یک کشور پیشرفته اسلامی برسانیم .

علیرضا حضریان دبیر نخستین همایش معماری و شهرسازی هم در این همایش با اشاره به ارسال 467 مقاله به دبیرخانه همایش اظهار کرد: از این تعداد 364 مقاله به‌عنوان قابل‌ارائه پذیرفته‌شده که در پایان  61 مقاله  به‌عنوان پوستر و 8 مقاله هم در این همایش ارائه می‌شود.

وی گفت: برگزاری این همایش‌ها در پیشبرد اهداف علمی و آموزشی که برای نظام جمهوری اسلامی  برنامه‌ریزی‌شده شکل‌گرفته و  باعث ایجاد بحث‌های علمی مراوده اطلاعاتمی شود.

وی گفت: در این همایش هر شخص ره‌یافت‌ها و مطالب خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و جلسات پرسش و پاسخی  در این‌گونه برنامه‌ها برگزارشده باعث تعامل و پیشرفت علمی می‌شود.

دبیر نخستین همایش معماری و شهرسازی با اشاره به استقبال خوب دانشجویان از این همایش بیان کرد: همایش علمی معماری و شهرسازی در ملایر جزء معدود همایش‌هایی باشد که تعدد جذب مقالات را داشته و از این بابت جزء اولین‌ها در سال 95 در  ایران هستیم.

وی ایجاد تعامل و هم‌اندیشی علمی در بین دو رشته معماری و شهرسازی را از اهداف مهم ین همایش دانست و گفت: ایجاد یک گفتمان علمی و آشنایی دانشجویان با علم روز این رشته‌ها با در دسترس قرار دادن مطالعات انجام‌شده از دیگر اهداف در این همایش است.

خضریان گفت: از استان‌های  زیادی همچون اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، بوشهر، سیستان و بلوچستان و  همدان به این همایش مقاله فرستاد شده است.

وی به استقبال خوب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ملایر از این همایش اشاره و بیان کرد: بیش از 60 مقاله از دانشجویان سابق و کنونی واحد ملایر به ای همایش ارسال‌شده که سه مقاله در بین آثار برتر قرارگرفته‌اند.

دبیر نخستین همایش معماری و شهرسازی گفت: مقالات ارسال‌شده در بخش‌های مختلف رشته‌های معماری و شهرسازی همچون جغرافیا، معماری صنعت، معماری داخلی و معماری منظر بوده‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه رشته معماری از سال 83 در دانشگاه آزاد ملایر تدریس شده تاکنون هیچ همایشی در این زمینه برگزار نشده بود که بتوان توان علی دانشگاه را نشان داد.

حضریان گفت: با توجه به همین مسئله و در راستای  شناساندن دانشگاه ملایر به سایر شهرها  و تلاش در رساندن و معرفی ملایر به‌عنوان قطب علمی معماری و شهرسازی کشور از مهم‌ترین ره‌آوردهایی است که برای برگزاری این همایش در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: با توجه به هم‌اندیشی در دانشگاه درصدد بوده هک این همایش سالانه برگزارشده و تا بتوان  این همایش را تبدیل به یک کنگره بین‌المللی کرده تا اساتید به نام ایران و جهان را به ملایر دعوت کرد.

 دبیر نخستین همایش معماری و شهرسازی با اشاره به دعوت از تمامی مسئولین و مهندسین مربوطه به معماری و شهرسازی بیان کرد: برای اعتلای هر چه بیشتر ملایر از تامی مسئولین مربوطه دعوت‌شده که متأسفانه از هیچ‌کدام در این مراسم حضور نیافتند.

وی گفت: عدم توجه به سیما و منظر شهری یکی از آسیب‌های جدی در ایران بوده و با توجه به عدم پیش‌بینی مسائل و قوانین سیما و منظر شهری در اکثر شهرهای ایران به‌هم‌ریخته است.

حضریان گفت: امروز ما در شهری زندگی کرده که  نماهای رومی و یونانی به‌شدت در حال فراگیر شدن  است و این در حالی است که این‌ها هیچ منافاتی باریشه‌ها و تفکر اصیل ایران ندارد.

وی جدایی بین کارفرمایان و مهندسین و ارجح دانستن نظر کارفرمایان را از مهم‌ترین دلایل این  تفاوت‌ها دانست و بیان کرد: تا هنگامی‌که مسئولیت ساخت‌وساز به خود مهندس واگذار نشود و خود مخاطب یعنی  کارفرما مسئول ین امر باشد این مشکل را خواهیم داشت.

دبیر نخستین همایش معماری و شهرسازی  افزود: طبق قوانین مهندس و شهرداری مسئول اجرایی بوده اما تحمیل شدن نظر کارفرما  باعث ایجاد یک جدایی بین ریشه‌ها و باورها فلسفی و معماری ما با گذشته شده است.

وی گفت: شهر ملایر که زمانی  بافت زیبایی داشت امروز  متأسفانه نمای رومی زیاد شده است و تا زمانی که بحث سودجویی وجود داشته باشد این مشکلات را در کشور خواهیم داشت.

حضریان استفاده از نماهای اصیل ایرانی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این‌گونه همایش‌ها عنوان و بیان کرد: تا زمانی که مسئولین از این همایش‌ها  به‌عنوان یک پایلوت تفکری و از دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مرکز دانش‌بنیان و دارای ایده‌های فراوان  استفاده نکنند این تفاوت‌ها همچنان ادامه دارد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار