نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. اسفند 1395 - 20:04   |   کد مطلب: 21732
کارشناس مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد
ایران جزو 20 کشور اول در مصرف دارو/ لزوم اصلاح فرهنگ مصرف دارو
کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ایران جزو 20 کشور اول در مصرف دارو است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس مجید حنیفه ظهر امروز در سخنان قبل از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه همدان اظهار کرد: اصلاح فرهنگ مصرف یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که در این میان اصلاح مصرف دارو و غذا نیز باید مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه ایران جزو 20 کشور اول در مصرف دارو است، گفت: این موضوع هزینه‌های زیادی را به سیستم بهداشتی جامعه وارد می‌کند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در کشور 12 هزار مورد عارضه دارویی داشتیم که ناشی از مصرف نادرست دارو بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه هر ایرانی 340 عدد دارو مصرف می‌کند که این فرهنگ باید اصلاح شود، گفت: فرهنگ خوددرمانی یکی از موضوعاتی است که باعث بروز مشکل شده است به طوری که از بین هر پنج ایرانی دو ایرانی برای درمان بیماری‌ها خوددرمانی می‌کنند.

حنیفه مصرف دارو به توصیه افراد غیر متخصص را از دیگر مشکلات دانست و با بیان اینکه تهیه دارو از منابع نامعتبر نیز از دیگر مشکلات است، افزود: برای تهیه دارو باید به برچسب اصالت بر روی آن توجه شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد با تهیه دارو از عطاری‌ها، که معلوم نیست داروها در این مکان‌ها با چه شیوه‌ای تولید و یا نگهداری می‌شود، باعث بروز مشکلات برای خود و دیگران می‌شوند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: پزشکی که با کمترین دارو بیمار خود را درمان کند پزشک حاذقی است در صورتی که به اشتباه این تصور در بین مردم وجود دارد که هر چه تعداد بیشتری دارو تجویز شود، بهتر است.

وی افزود: متأسفانه اغلب بیماران با وجود صرف وقت و انرژی و دشواری‌های زیاد، بعد از ویزیت، از پزشک خود تبعیت ندارند که این نیز درست نیست.

حنیفه مصرف بیش از میانگین استاندارد برخی داروها در سطح جامعه را یکی دیگر از مشکلات دانست و اضافه کرد: داروهای تزریقی در کشور ما چهار برابر بیشتر از میانگین کشوری استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: بیشترین عارضه‌ای که از مصرف داروها گزارش شده، مربوط به داروهای تزریقی است؛ ضمن اینکه مصرف آنتی بیوتیک نیز پنج برابر استاندارد جهانی است که این درست نیست.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با اشاره به اینکه استفاده از مکمل‌های غیر مجاز در باشگاه‌های بدنسازی نیز یکی دیگر از مشکلات است، خواستار توجه به تبعات این مشکلات شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار