نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. بهمن 1395 - 19:30   |   کد مطلب: 21587
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته مزاحمت اینترنتی و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی در سالجاری افزایش داشته است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا سرهنگ اکبر امینی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مزاحمت اینترنتی و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی 25 درصد از پرونده های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است.
وی از چالش ها و مشکلات حوزه سایبری را انتشار عکسهای خصوصی و الصاق آن در پروفایل ها به ویژه از سوی دختران ذکر کرد.
وی بیان کرد: برخی از دختران ناآگاهانه تصاویر شخصی و اطلاعات کامل خود را در فضای مجازی قرار داده که این موضوع بستری برای ایجاد مزاحمت می شود.
رئیس پلیس فتای همدان اظهار کرد: برداشت های غیر مجاز و کلاهبرداری اینترنتی با 27 درصد بیشترین میزان جرائم فضای مجازی این استان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا سرهنگ امینی اضافه کرد: تهدید و اخاذی با 12 درصد رتبه سوم را در پرونده های تخلف در فضای مجازی دارد.
به گزارش ایرنا وی گفت: حدود 93 درصد از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتای این استان منجر به کشف شده و مباقی در دست پیگیری است.
رئیس پلیس فتا همدان اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته 60 درصد از جرائم در بستر شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام رخ داده است.
سرهنگ امینی افزود: تحلیل پلیس فتای همدان گویای این است که با افزایش استفاده از سامانه های هوشمند از جمله تبلت و گوشی های هوشمند 60 درصد جرائم با استفاده از این وسایل صورت می گیرد.
وی بیان کرد: 77 درصد مجرمان دستگیر شده در 10 ماهه سالجاری مرد و 33 درصد زن هستند همچنین سن 62 درصد از مجرمان بالای 26 سال است.
رئیس پلیس فتا همدان گفت: با توحه به اینکه افراد دارای تحصیلات پایین، سواد و مهارت کافی برای استفاده از فضای مجازی را ندارند کمترین میزان مجرمان فضای مجازی را تشکیل می دهند.
سرهنگ امینی توضیح داد: عامل شکل گیری 80 درصد پرونده های فضای مجازی نااگاهی مردم به تنظیمات شبکه های مجازی است.
وی اضافه کرد: 63 درصد از متهمان داری تحصیلات عالیه و 27 درصد زیر دیپلم هستند همچنین مدرک 61 درصد از شاکیان زیر دیپلم و مابقی تحصیلات بالا است.
وی ارزش ریالی پرونده های کشف شده در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه ماه را پنج میلیارد و 630 میلیون ریال عنوان کرد.
رئیس پلیس فتا همدان افزود: انگیزه مجرمان برای ارتکاب تخلف کسب منافع مالی، غیراخلاقی، انتقام جویی، تسویه حساب شخصی، رقابت شغلی و سرگرمی و کنجکاوی بوده است.
وی پیشگیری غیرکیفری را از اولویتهای پلیس فتا برشمرد و بیان کرد: به منظور آگاه سازی جوامع هدف با آسیب های فضای مجازی در 10 ماهه سالجاری 26 نمایشگاه دایر و کلاس و دوره های آموزشی، همایش و کارگاه برای اصناف، ادارات، کانونهای فرهنگی، مدارس و دیگر جوامع هدف برگزار شده است.
رئیس پلیس فتا همدان افزود: علاوه بر تلاش در راستای پیشگیری از بروز جرائم در فضای مجازی با تعامل دستگاه قضایی هزینه جرم را افزایش داده تا زمینه بروز جرم کمتر شود.
سرهنگ امینی اظهارکرد: ضریب نفوذ اینترنت در کشور 73.94 و در استان همدان 61.7 درصد است که همدان در این زمینه رتبه 19 کشور را دارد.
وی توصیه کرد: کاربران از شبکه های مجازی داخلی استفاده کنند چون از امنیت بالایی برخوردار بوده و اطلاعات رد و بدل شده بین افراد به دست افراد خارج نشین نمی افتد.
وی هشدار داد: برخی از کاربران و مجرمان فضای مجازی بر این باورند که هویت آنان نامشخص بوده و تخلف آنها پیگیری نمی شود در حالیکه همانند فردی که بر روی برف گام برمی دارد ردپای آنها قابل رصد و پیگیری است.
رئیس پلیس فتا همدان تاکید کرد: شهروندان فعال در حوزه مجازی به افراد ناشناس اعتماد نکنند چون آنها بر خلاف آنچه که هستند خود را معرفی می کنند.
سرهنگ امینی افزود: شهروندان در خریدهای الکترونیکی توجه داشته باند چرا که برخی سایت ها مراجعه کنندگان را به صفحه های جعلی سوق داده و با دریافت اطلاعات حساب انها اقدام به سرقت از حساب فرد می کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار