نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. بهمن 1395 - 23:34   |   کد مطلب: 21449
نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، رئیس پزشکی قانونی استان تهران، سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، سرپرست دادسرای امور جنایی، شهردار منطقه 12 و رئیس پلیس آگاهی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛ نشست خبری بررسی آخرین وضعیت حادثه ریزش پلاسکو در محل ستاد مدیریت بحران با حضور علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی حادثه پلاسکو، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، عابد ملکی شهردار منطقه 12، عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران در محلی جنب ساختمان پلاسکو در حال برگزاری است.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران امروز در نشست خبری حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: این واقعه تلخ و کم‌نظیر که در گذشته مشابه آن بی‌سابقه بود نکته بسیار ارزشمند دارد و آن این است که تعداد بسیار زیادی در این مجتمع فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو در زمینی به وسعت 4 هزار و 200 متر مربع در خیابان استانبول و در سال 1337 احداث شده است که در سال 1341 احداث آن پایان یافته است و غریب 57 یا 58 سال از آن می‌گذرد.

جاوید اضافه کرد: این اولین ساختمان اسکلت تمام فلزی شهر تهران بود و حدود 33 هزار متر مربع زیربنا و 570 واحد تولیدی و صنفی در آن وجود داشته است ضمن اینکه حدود 20 هزار متر مربع مساحت مفید کسبی و تجاری داشته و مشتمل بر واحدهای تجاری و انبارهای مربوط به آن بوده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یادآور شد: این ساختمان با 17 طبقه که 15 طبقه روی همکف و زیرزمین بوده است دچار حریق شده است و نکته قابل توجه این است که در طول شبانه‌روز نیز اعم از کسبه، تولیدکنندگان، کارگران و شهروندان در آن تردد داشته‌اند.

وی متذکر شد: درست است که حریق از ساعات ابتدایی صبح صورت گرفته است اما تعداد زیادی از کسبه و کارگران در این ساختمان بوده‌اند و بخش قابل توجه آنها نیز در هنگام حادثه از ساختمان خارج شده و نجات پیدا کردند.

جاوید تصریح کرد: ساختمان اسکلت فلزی غریب به 2 ساعت دچار حریق شده بود که تاب و تحمل لازم را از دست داده و ستون‌های آن از هم گسیخته شدند و در نتیجه سقف‌ها روی هم افتادند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به جزئیات امدادرسانی به حادثه ساختمان پلاسکو افزود: امدادرسانی از اولین لحظات حادثه شروع شد و قالیباف رئیس ستاد بحران شهر تهران نیز در آن زمان که خارج از تهران و در دیدار با مراجع در قم بودن بلافاصله و در کمتر از یک ساعت خود را به محل حادثه رساندند و مدیریت بحران را که قبلا نیز از طریق تلفن انجام می‌دادند به صورت میدانی برعهده گرفتند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های خدمات رسانی مانند سازمان آب، شرکت برق، مخابرات، راهور،‌ نیروی انتظامی و اورژانس همه بسیج شده و کار امدادرسانی را آغاز کردند.

جاوید خاطرنشان کرد: تخریب ساختمان بسیار قابل توجه بود و اسکلت فلزی ساختمان که در هم پیچیده بود با مصالح ساختمانی،‌ کولر، کپسول گاز و بخاری و دپوی بسیار سنگین وسایل و انبارهای مربوطه با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم و نیز مواد قابل اشتعال در مجموع همه در هم پیچیده بود و شرایط آواربرداری را دشوار ساخته بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران متذکر شد: تا امروز حدود 50 درصد آواربرداری برداشته شده و حدود 8 هزار تن آوار تا امروز برداشته شده است و در حال حاضر نیز 6 هزار تن نیز انتقال داده شده است.

وی بیان داشت: حدود 800 سرویس کامیون به ظرفیت 10 تن از محل سانحه خارج شده ضمن این که 207 کامیون آهن‌آلات را حمل کردند و حدود 400 کامیون را نیز نخاله های موجود را خارج کردند و این روند تا پایان کار ادامه دارد.

جاوید اظهار داشت: آوار برداری از لایه‌های فوقانی آغاز شد تا ضمن سبک شدن امکان یافتن متوفیان نیز فراهم شود. ضمن اینکه به دلیل حجم زیاد آوار و در هم تنیده شدن امکان پیدا کردن اجساد بسیار سخت است اما تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: همکاری بسیار خوبی بین دست‌اندرکاران مدیریت بحران پس از حادثه رخ داد و همه از جمله نیروی انتظامی، پلیس راهور، مدیریت شهری و ادارات مختلف همکاری خوبی را داشتند و حدود 300 نفر به طور متوسط در شبانه‌روز خدمات‌رسانی کردند که در بین آنها استاد دانشگاه،‌افراد متخصص فنی، کارگران ماهران تا کارگران عادی حضور دارند.

وی اضافه کرد: 30 اکیپ هوا برش، 200 کامیون، 11 بیل مکانیکی با ظرفیت 200،400و 800 استفاده شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

جاوید به لایه‌های زمین در حال نزدیک شدن هستیم و همه با تمام توان دراین خصوص بسیج شدند اما با توجه به اینکه اجساد زیر آوار بوده است باید سرعت کار را با  توجه به شرایط تنظیم کنیم ضمن اینکه شامل دو مرحله است یکی در هنگام آواربرداری بار دوم نیز محلی در خیابان خیام است که حجم آوارها به آنجا انتقال می‌یابد و اکیپ‌های تخصصی با دستگاه‌های پیشرفته یکبار دیگر آوارها را کنترل می‌کنند تا احیانا اگر اجسادی وجود داشت آنها را شناسایی و پیدا کنند.

 

در ادامه نشست قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز اظهار داشت: ما از روز پنج‌شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستان تیم تشخیص هویت و تعیین علت مرگ را در مرکز آزمایشگاهی کهریزک مستقر کردیم.

وی ادامه داد تاکنون پیکر 6 تن از شهدا در اختیار ما قرار گرفته است و معاینه تخصصی، ظاهری و در صورت لزوم کالبدشناسی و سم‌شناسی صورت گرفته است و زمان علت فوت و مرگ آن انجام شده است.

قادی پاشا اضافه کرد: با هماهنگی دادستان کار تشخیص هویت صورت می‌‌گیردو قرار شده است از پیکرها نمونه DNA کسب شود و هویت آنها را تا چند روز دیگر اعلام می‌کنیم. ضمن اینکه 15 خانواده مراجعه کردند و نمونه DNA کسب شده است و از 4 خانواده افراد عادی غیر از آتش‌نشان نیز نمونه DNA اخذ شده و کار تطبیق صورت می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تاکنون 6 پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است و پیکر هفتم نیز زمانی که برسد آمار تکمیلی را اعلام می‌کنیم ضمن اینکه خانواده‌های افراد مفقودی نیز می‌توانند با هماهنگی دادستان و معاونت توسعه شهرداری همانند شده تا نمونه DNA از آنها گرفته شود.

وی ابراز داشت: معاینات تخصصی توسط کارشناسان خبره انجام می‌شود و تعیین زمان گذشته از مرگ و علت فوت توسط پزشکی قانونی تخصصی بررسی شده و به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

قادی پاشا درخصوص اینکه چند پیکر دیشب پیدا شده و گرم بوده است گفت: این 3 پیکر که بامداد امروز به ما رسید روند تغییرات پس از مرگ را دارند و تورم بر روی جسد دیده می‌شود و از جهتی که شخص در کانون آتش‌نشانی زنده بوده است بررسی شده و اینکه گاز منوکسیدکربن و دود در مجاری تنفسی باشد بررسی صورت گرفته است اما هیچکدام اینگونه نبوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در توضیح این موضوع اظهار داشت: جسد پس از مرگ شروع به سرد شدن می‌کند اما ممکن است وقتی جسد در جایی قرار می‌گیرد که گرم بوده است جسد سرد نشود بلکه گرم می‌شود و اینکه گرم بودن نشانه این است که جسد چند ساعت جلوتر زنده باشد اینطور نیست.

 

شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران نیز درخصوص این حادثه بیان داشت: حسب تکلیف قانونی در محل حادثه به عنوان قاضی حضور داشته و هدف و ارائه خدمات قضایی به کسبه و افراد محل بوده است ضمن اینکه اولویت اول خارج کردن افرادی بوده است که احتمال زنده بودن داشته‌اند و اولویت دوم اجساد دیگر بوده است.

وی اضافه کرد: اولین شهید بهنام میرزاخانی بود که مصدوم شد و در بیمارستان شهید مطهری حضور داشت و در بامداد روز دوم نیز دو پیکر کشف شد و منتقل شد ضمن اینکه در بامداد امروز با ایجاد کانالی در پاساژ کویتی‌ها اجسادی کشف شده و معاینه دقیق از آنها صورت گرفت و به پزشک قانونی انتقال یافت که بنده شخصا در ساعت 5 صبح به پزشکی قانونی رفتم و آنها را معاینه کردم که آنها دارای فساد نعشی بوده و ضربه خورده بودند و دلالت بر فوت در روز اول را داشتند.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران یادآور شد: اینکه شایعاتی که مطرح می‌شود با این عنوان که آنها زنده‌ بوده‌اند اینطور نیست و با بررسی‌های صورت گرفته این موضوع تکذیب می‌شود و آنها حیاتی نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: خدمات قضایی در خصوص مالکان داشتیم که عده‌ای قصد جابجایی اموال را داشتند که تا جایی که امکان بود مجوز دادیم و از مالکان تقاضا داریم که حوصله بیشتری به خرج بدهند و اولویت اول انتقال اجسادی است که زیر آ‌وار هستند ضمن اینکه از اموال محافظت کامل می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

شهریاری خاطرنشان کرد: 3 نفر کارشناس سازه را تعیین کرده‌ایم تا پاساژ کویتی‌ها و پشت پاساژ پلاسکو را بررسی کنند تا مالکان ورود کرده و اگر اموالی داشته خارج کنند.

 

سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی شهر تهران نیز در ادامه نشست اظهار داشت: به محض اینکه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد شاهد حضور جمعیت متراکم هستیم و هر کس که مطلع می‌شود قصد توقف دارد. ضمن اینکه به واسطه شاخص بودن این ساختمان و گستردگی آتش طبیعی بود که هم شاغلان محدوده این ساختمان و نیز شهروندان حضور گسترده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: همین حضور باعث ترافیک می‌شود که پلیس از همان لحظات اولیه حادثه از طریق مرکز فوریت‌ها بلافاصله عوامل انتظامی و راهور خود را حاضر کرد ضمن اینکه 3 سرکلانتری از اول حادثه حضور داشتند و پلیس راهور نیز شروع به کار کرد و سعی شد از همه امکانات استفاده شود.

سردار محمدیان متذکر شد: ایجاد محدودیت‌هایی برای افراد و خودروها صورت گرفت تا شرایط را برای امدادگران فراهم کنیم ضمن اینکه بحث تامین  امنیت نیز مطرح بود چرا که ممکن بود افراد مجرمی نیز در جمعیت حضور پیدا کرده و اقدام به سرقت و کارهای دیگری کنند.

رئیس پلیس آگاهی شهر تهران عنوان کرد: پلیس سعی کرد هم ورود جمعیت و نیز ترافیک را کنترل کند که طی لایه‌های مختلف اقدامات لازم انجام شد تا ورود را کم کرده و تخلیه لازم صورت گیرد.

وی گفت: حفظ و نگهداری از اموال کسانی که ساختمان آنها دچار حادثه بودند نیز بسیار با اهمیت بود که انجام شد ضمن اینکه با هماهنگی شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران گنجینه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که این برای نگهداری گاوصندوق‌های تغییر شکل یافته بود که افراد بتوانند به پلیس آگاهی مراجعه کنند.

سردار محمدیان یادآور شد: اظهارات مالکین و مشخصات صندوق‌ها را دریافت می‌کنیم و آنها تصاویر این صندوق‌ها را از طریق سیستم ملاحظه می‌کنند و بعد از آن به صورت حضوری اگر شناسایی‌ها با محتوای آنها تطبیق داشت با هماهنگی قضایی در خصوص آن اقدام می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی شهر تهران خاطرنشان کرد: تعدای از صندوق‌ها دچار پارگی شده‌اند که اموال آنها جمع‌آوری شده و جداگانه لیست‌برداری شده است و از طریق ادعاهایی که نسبت به آنها شده است بررسی می‌شود.

وی درخصوص فقدان‌هایی که صورت گرفته است گفت: براساس فرم‌ها اطلاعات افراد را گرفته‌ایم و مجموعه آماری که سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرده است همان آماری است که اعلام شده است.

سردار محمدیان بیان داشت: برای تعیین هویت افراد که وظیفه پلیس است براساس مدارک مشخصات ظاهری یا مدارک همراه آنها و نیز آثار انگشتان که بدست می‌آید در حال انجام شدن است. ضمن اینکه از همه رده‌های پلیس در روند این حادثه حضور داشتند.

 

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز اظهار داشت: ساعت 7:59 پنجشنبه اعلام آتش‌سوزی شد که 10 ایستگاه آتش‌نشانی و 4 دستگاه نردبان هیدرولیکی اعزام شد ضمن اینکه در 2 دقیقه و 2 ثانیه ایستگاه آتش‌نشانی در این صحنه حاضر می‌شود که این زمان بسیار ایده‌آلی است و ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم و نهم از قسمت غربی شعله‌ور شده و دود زیادی متصاعد شده بود.

وی تصریح کرد: اولویت عملیاتی فرمانده عملیات نجات ساکنان بود ضمن اینکه اطفای همزمان نیز صورت گیرد و 4 دستگاه نردبان عملیات را شروع کردند. ضمن اینکه ابتدا برای تخلیه افراد کار آغاز شد چرا که در آن زمان حدود 300 تا 400 نفر در آن محل حضور داشتند.

سخنگوی مدیریت بحران با اشاره به جزئیات اطفای حریق خاطرنشان کرد: ابتدا شروع به تخلیه افراد در کارگاه‌ها و ساختمان کردیم و با اینکه افرادی در محل حادثه بودند کسانی را می‌دیدم که علی‌رغم اینکه می‌دانستند آتش وجود دارد هنگامی که آنها را بیرون می‌کردیم باز برمی‌گشتند.

ملکی اضافه کرد: اگر تصاویر میانی به بعد را ببینیند مشاهده می‌کنید اطفاء حریق خیلی خوب بود اما انفجاری اتفاق افتاد و دیوارهای ضلع شمالی تخریب شده و شیشه‌ها شکسته شد که در این لحظه توسط فرمانده میدان دستور خارج شدن آتش‌نشانان صادر شد.

وی تاکید کرد: هیچ قانونی نمی‌گوید که آتش‌نشان باید جانش را تقدیم دیگران کند و اتفاقا باید ابتدا جان خود را حفظ کند ضمن اینکه آتش‌نشانان می‌توانستند خارج شوند اما آنها در ضمن برگشت می‌دیدند که عده‌ای بدون اجازه وارد می‌شوند و اظهار می‌دارند که به دلیل داشتن چک باید به داخل بروند.

سخنگوی مدیریت بحران گفت: درصد بسیاری از افراد را خارج کردند و بنده ملاحظه کردم که جمیعت بیرون می‌آید که انفجار شدیدی اتفاق افتاد و ساختمان فرو ریخته شد.

ملکی یادآور شد: با تشکیل مدیریت بحران اولویت نجات همه به ویژه آتش‌نشانان در دستور کار قرار گرفت که در دو جبهه شرقی و جنوبی کار آغاز شد ضمن اینکه اسکلت‌های 15 طبقه با ارتفاع 50 متر در هم تنیده شده و پایین آمده بود و به ساختمانی چند طبقه و ارتفاع 8-7 متری تبدیل شده بود.

وی متذکر شد: با چند جرثقیل سنگین که حتی جرثقیل 360 تنی نیز حاضر کرده بودیم و با گروه‌های تخصصی شروع به کار کردیم که ستون‌هایی با وزن 50 تن را در آوار داشتیم که آنها را بریده و کوچک کردیم ضمن اینکه از روز بعد جرثقیل‌ها میدان را ترک کردند و کار را تحویل خودروها، بیل مکانیکی و لودرها دادند و همینطور این روند ادامه دارد.

ملکی بیان داشت: یکی از همکاران آتش‌نشان در هنگام کار دچار سوختگی شد و در روز بعد در بیمارستان به شهادت رسید ضمن اینکه دو نفر نیز از زیر آوار خارج شدند و آمار زیادی ارائه شد و ما به سرعت اقدام کردیم و نتیجه گرفتیم که مجموع شهدای آتش‌نشان و مفقود شده‌ها حداکثر 25 نفر است.

ملکی افزود: 15 نفر از افراد زیر آوار از شهدای آتش‌نشانی بودند که دو نفر خارج شدند ضمن اینکه 3-2 نفر نیر مراجعه کردند که ادعا کردند که ما مسیرهای خوبی را بلد هستیم و مغازه طلافروشی که در ضلع شرقی بود که اگر آتش‌نشانان بتوانند دو متر پیش برونند می‌توانند وارد پاساژ شوند که ما نیز تا 6 متر را نیز حفر کردیم که این افراد اعلام کردند اشتباه شده است و ما نیز نتیجه لازم رانگرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: با تدبیر ریاست ستاد بحران اصل اول برداشتن آوار از سطح بود و همزمان با آن تونل‌ها و کانال‌هایی نیز حفر شد ضمن اینکه فرمانده میدان با تجربه‌ای که داشت 3-2 نقطه را مشخص کرد که در یکی از آنها ظهر روز گذشته عملیات حفر تونل آغاز شد و بامداد با بدن‌های 4 نفر از افراد غیر آتش‌نشان روبرو شده و کشف شد.

سخنگوی مدیریت بحران با اشاره به آوارهای بسیار زیاد موجود در صحنه حادثه خاطرنشان کرد: کسی که در زیر زیرزمین بوده است تمام وزن آوار بر آن وارد شده است و این 4 نفر که کشف شدند به خاطر آسیب شدید وارده به آنها فوتشان تایید شد و تا این لحظه اجساد 3 نفر از شهدای آتش‌نشانی و 4 نفر از هموطنان کشف شده است و تلاش برای ادامه پیدا کردن سایر شهدای آتش‌نشان و غیره ادامه دارد.

ملکی تاکید کرد: در بخش شرقی و جنوبی کار تقریبا به پایان رسیده است و فقط بخش غربی مانده است و هنوز آواربرداری با بولدوزر و بیل مکانیکی انجام می‌شود اما تا این لحظه تعداد همان 7 نفر است.

 

پرسش و پاسخ خبرنگاران

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پاسخ به این پرسش که سه جسد در شب گذشته در اختیار قرار گرفته است اما اخباری مبنی بر وجود 4 جسد وجود داشته است، و اینکه گفته می‌شود جسدی در تونل گرفتار شده است، پاسخ داد: حفر تونل که به پایان رسید در طبقه 1- با 4 بدن مواجه شدیم که سه نفر در حال خروج بودند که آن را اطلاع‌رسانی کردیم و این سه نفر خارج شده و به پزشک قانونی منتقل شدند اما بدن نفر چهارم به گونه‌ای قرار گرفته بود که الان خارج  کردن آن بدن حداقل منجر به متلاشی شدن آن می‌شود و بدن در آنجا مانده است و این به تأیید مقام قضایی رسیده است.

وی ادامه داد: اصلاً بحث ناایمنی تونل نبوده است و قرار شد از بالا آواربرداری انجام شود و به دلیل اینکه به بدن آسیب بیشتری نرسد بدن در آنجا مانده است.

گیل‌آبادی مدیر روابط عمومی شهرداری تهران نیز در پاسخ به این پرسش که فیلمی از قالیباف شهردار تهران در فضای مجازی منتشر شده است که اجازه حفر تونل را نداده‌اند، تصریح کرد: آن فیلمی که در اختیار شما است یا بیرون آمده است در خصوص حفر تونل نیست و در خصوص تونلی بوده که فردی اعلام کرده است که سابقه 30 ساله حضور در این منطقه را داشته است و مربوط به شب اول است که قالیباف در آنجا اعلام می‌کند که دو متر کنده شود و بعد تا 6 متر نیز ادامه پیدا می‌کند که بعداً فرد یاد شده اعلام می‌کند که اشتباه کرده است و شهردار تهران نیز دستور توقف کار را دادند و این از اساس کذب است.

وی خاطر نشان کرد: از بحران عبور کرده‌ایم و از ساعت 12 شب وارد فاز عملیات شده‌ و کار برای جست‌وجو و تجسس آغاز شده است.

 

ملکی سخنگوی سازمان مدیریت بحران نیز در پاسخ به این پرسش که با توجه به حرارت موجود آیا امکان دارد پیکری پیدا نشود، یادآور شد: این بحث تخصصی است اما می‌شود آسیب‌های زیادی به خاطر حرارت به بدن وارد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اعلام می‌شود پیامکی از سوی آتش‌نشانان یا کارگران منتشر شده آیا این موضوع صحت دارد، گفت: هیچ کدام از تصاویر و پیامک‌ها مورد تأیید نبوده و سندیت ندارد.

 

شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در پاسخ به این پرسش که «افرادی که در موتورخانه حضور داشتند چه کار می‌کردند»، تصریح کرد: مرحله دومی داریم؛ در طی آن، آوارهای برداشته شده به مکانی انتقال می‌یابد و بدن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد که از سگ‌های زنده‌یاب نیز در این خصوص استفاده می‌شود.

وی در خصوص بحث وجود افراد در موتورخانه نیز خاطر نشان کرد: در صبح روز پنج‌شنبه در این مکان زیارت عاشورا برگزار شده بود و افراد در آنجا حضور داشتند که آوارها روی آنها فروریخته و آنها علیرغم اطلاع‌رسانی آنجا را ترک نکردند.

 

قادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص دمای بالا و تأثیر آن بر بدن افراد متذکر شد:‌ در این خصوص جسد می‌تواند ذغالی و خاکستر شود اما باید درجه حرارت زیاد باشد البته می‌تواند در حد خاکستر نیز باشد.

جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در خصوص برگزاری جلسه شورای شهر یادآور شد: جلسه شواری شهر در روز شنبه در محل حادثه و در ساختمانی که کمتر از 50 متر از ساختمان پلاسکو قرار داشت تشکیل شد؛ ضمن اینکه تعداد زیادی از افراد شورا قبل از تشکیل جلسه از محل حادثه بازدید کردند و مجموع اعضای شورا به بررسی و اقدامات لازم بعد از حادثه با رعایت موارد لازم برای آواربرداری تأکید کردند و بخشی نیز به موضوع کلی حمایت مضاعف از امداد و پیشگیری از حوادث و تجهیز بیشتر نهادهای مربوطه پرداختند و بخش مهم‌تری که مطرح شد، مدیریت یکپارچه‌تر در تهران بود.

وی اضافه کرد: تجربه زیاد کشورهای دیگر برای اعمال مدیریت یکپارچه و واحد در شهرها دارند و در شهرهای پیشرفت در قالب شوراها و انجمن‌ها این کار به شکل مدیریت یکپارچه درمی‌آید و در قبل از وقوع حوادث این کار انجام می‌شود و پیش‌بینی مناسب برای انجام نشدن حادثه اتفاق می‌افتد یا اینکه اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد آسیب‌ها به حداقل برسد.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران تاکید کرد: در برنامه توسعه سوم، چهارم و پنجم باید این موضوع را محقق کنیم و شورای شهر نیز بحث‌های ویژه‌ای داشته است تا اگر کمبودی وجود دارد اقدام لازم صورت گیرد و شورای شهر نیز حمایت خود را از این موضوع اعلام کرد.

جاوید در خصوص اینکه اعلام می‌شود شهردار تهران اعلام کرده است برای جلوگیری از بیکاری کارگران پلاسکو این ساختمان را پلمب نکرده‌ایم یادآور شد: با توجه به اینکه مجوز احداث پلاسکو در سال 37 صادر شده بود و احداث آن در سال 41 به اتمام رسید در نتیجه بنا بر تبصره8 ماده 100 قانون شهرداری ها و قوانین ملاک عمل در توسعه شهری هر ساختمانی که در شهر تهران زمان احداث آن به قبل از اردیبهشت سال 49 که زمان ابلاغ طرح جامع تهران است، برگردد. حال چرا این زمان گفته می شود، به دلیل اینکه آن ساختمان به آن شکلی که در آن زمان یعنی اردیبهشت 49 بهره برداری بوده است، مجاز تلقی می شود، کاربردی  وقرار احداث آن مشمول قوانین ماده 100 قانون شهرداری و نظارتهای شهر سازانه منبعث از آن نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین ساختمان پلاسکو با توده حجم احداث شده و کاربری زمان بهره برداری در اردیبهشت 49 مجاز تلقی شده و نیاز به اخذ گواهی پایان کار مجدد در نقل و انتقالات بعدی از شهرداری نداشته است و با مرور زمان با توجه به اینکه می دانند بیش از 2،3 طبقه اول امکان تجارت به مفهوم مغازه در آن وجود ندارد، بخش عمده ساختمان پلاسکو به محل تولید لباس و نیازمندی های مشابه آن شده است و اگر این مجموعه را مجموعه تولیدی و تجاری بدانیم روایت صحیحی است و می تواند منطبق بر احداث قبا از سال 49 و زمان ابلغ طرح جامع و ادامه بهره برداری آن در سال های اخیر باشیم؛ ضمن اینکه این ساختمان 570 واحد تجاری و تولیدی و 4 واحد اداری بوده است.

ذاکری مسئول رسانه‌های شهرداری تهران نیز تاکید کرد: شهرداری تهران به جز آراء کمیسیون 100 اختیاری به پملب محلی را ندارد؛ البته اجازه و اختیار را شهرداری تهران طلب می‌کند که نمونه آن پاساژ علاءالدین است که شهردار تهران همه تلاش را کرد اما هنوز نتوانستیم این پاساژ را ببندیم و پلمب کردن مراکزی که مسائل ایمنی در آنها رعایت نمی‌شود از عهده شهرداری خارج است البته تلاش شده است ظابط قضایی شدن را به شهرداری بدهند.

وی متذکر شد: مواد 85 و 105 قانون کار می‌گوید که وزارت کار مکلف به بازرسی و کنترل جهات ایمنی محل کسب و کار است و اگر ملاحظه کرد که ایمنی لازم صورت نگرفته می‌تواند در حکم ضابط قضایی عمل کرده و آن واحد را ببندد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی شهرداری در پاسخ به این پرسش درخصوص فیلم منتشر شده از شهرداری تهران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: قالیباف در آنجا اعلام می‌کند که این کار را انجام دهید و مراقب باشید آن هم به دلیل احتمال فروریختگی دیوار بوده است که 4 کانالی که در داخل کشور هستند به صورت ناقص منتشر کردند و بیان داشتند که قالیباف جلوی آتش‌نشانان را گرفته است.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در خصوص خارج کردن اجساد زنده تصریح کرد: به صراحت می‌گویم هیچکس به صورت زنده خارج نشده است.

در ادامه این نشست شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران نیز درخصوص تشکیل پرونده قضایی این حادثه خاطرنشان کرد: حسب دستورالعمل دادستان دادسرای جنایی صلاحیت را دارا است،‌ البته رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که به دنبال متهم کردن و مقصر پیدا کردن نباشید اما پس عبور از این مرحله پرونده‌ای در این خصوص تشکیل می‌شوند و به آن رسیدگی خواهد شد و در حال حاضر گمانه‌زنی در خصوص اینکه چه کسی مقصر است بر خلاف گفته رهبری است؛ اما در ادامه به این موضوع پرداخته می‌شود.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در پاسخ به این پرسش که علت این حادثه چیست تاکید کرد: در حال حاضر هنوز عملیات انجام می‌شود و تا زمانی که نیروهای عملیاتی حاضر هستند نیروی کارشناسی نمی‌تواند وارد شده و موضوع را بررسی کند.

وی در خصوص تجهیزات آتش‌نشانی تصریح کرد: بنده سابقه 22 سال کار در سازمان آتش‌نشانی را دارم، در روزهای ابتدایی کارم وضعیت خوبی نداشتم اما در 12-10 سال اخیر وضعیت متحول شده است و بالغ بر 8 میلیون تومان البسه برای هر پرسنل آتش‌نشانی تهیه شده است ضمن اینکه در انبارها نیز وسایل مورد نیاز وجود دارد و تجهیزات ما جزء برندهای معتبر است و به جرات می‌گویم که از نظر تجهیزات و نیز تخصص جزء برندهای معتبر منطقه هستیم.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: بارها از کشورهای اطراف در دانشکده ما دوره‌های لازم را دیده‌اند و تجهیزات ما از تجهیزات موجود است.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در ادامه نشست اضافه کرد: در عملیات آواربرداری به دلیل شرایط پیچیده و در هم تنیدن اسکلت‌ها ضمن مشارکت نهادهای مختلف و متخصصان دانشگاهی و شرکت‌های پیمانکاری، تجهیزات های تکنولوژی نیز به صورت محدود استفاده شده است اما اصل آوار با وسایل مرسوم بوده است ضمن این که از برش‌های پلاسما و روش‌های دیگر برای ارتقاء کیفی و کمی در برخی مناطق خاص که امکان به کار گرفتن روش‌های عادی نبوده است استفاده شده است.

وی درخصوص پیش‌بینی پایان آواربرداری از ساختمان پلاسکو متذکر شد: از ظهر پنج‌شنبه و بعد از ساعت 11:30 که حادثه اتفاق افتاد آواربرداری اولیه آغاز شد و این رقم به تدریج کامل‌تر شد که این کار از جبهه جنوبی و شرقی آغاز شد. ضمن اینکه روز به روز بر حجم آوار برداشته شده افزوده شده است؛ اما برآورد قطعی از آوار نداریم. البته متخصصان فنی در کنار نیروهای دیگر تخمینی را با توجه به طبقات موجود انجام داده‌اند و بعد از گذشت 5 روز حدود 50 درصد کار سپری شده و بخش سخت کار و ستون‌های اصلی برداشته شده است.

جاوید اضافه کرد: حدود 207 کامیون آهن‌آلات منتقل شده است که بیش از 2 هزار تن بوده است و روند آواربرداری در حال پیگیری است، اما با توجه به وجود اجساد باید دقت لازم صورت بگیرد و به دلیل احترام ویژه‌ای که باید به اجساد وجود داشته باشد نمی‌توانیم به صورت دقیق اعلام کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: روز شنبه شهردار تهران زمان 5 روز برای عبور از بحران را اعلام کردند که آن روز روز سوم حادثه بوده و این منطقی بود که با اقدامات انجام شده بیشتر این به 3 روز کاهش پیدا کرد و ما از فاز بحران به فاز عملیات رسیده‌ایم.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص اینکه لباس‌های آتش‌نشانی در فضای مجازی ملاحظه شده است که با لباس آتش‌نشانان ما متفاوت است گفت: من این موضوع را ندیده‌ام اما شک نکنید لباس‌هایی که ملاحظه می‌کنید قیمت بسیار بالایی داشته و چند کاره است و جزء بهترین لباس‌های موجود در دنیا است.

وی در خصوص متصاعد شدن دود سفید و اینکه توسط مازیار حسینی اعلام می‌شود که این حادثه شبیه حادثه 11 سپتامبر است عنوان کرد: بنده صحبت‌های وی را نشنیدم اما همه دودها خطرناک نیستند و ما در آتش‌نشانی تعبیری داریم که وقتی دود سفید می‌شود آتش در حال خاموش شدن است ضمن اینکه باید توضیح داد آتشی که زیر ‌آوار مدفون شده وقتی به آن هوا می‌رسد شعله‌ور می‌شود و بخش اعظم این دود، بخار آب است و این خیلی خطرناک نیست.

ملکی در خصوص رها شدن خانواده آتش‌نشان‌ها تاکید کرد: نه اینطور نیست و شهردار تهران بر حمایت‌های روانی از خانواه‌های آنان تاکید دارد.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در پاسخ به این پرسش که اتاق بحرانی که در خیابان جلال‌آل احمد وجود داشته است و قرار بود مسئولان در زمان بحران در آنجا جلسه بگذارند چرا از این اتاق استفاده نشده است و مسولان خود در صحنه حادثه حضور می‌کنند تصریح کرد: آنجا اتاق مدیریت بحران شهر تهران است و این بحران اتفاق افتاده نیازمند کار عملیاتی است و به دلیل حساسیت زیادی که داشته است مدیریت اتاق بحران در همین مکان حادثه تشکیل یافته است.

وی در خصوص شبیه بودن این حادثه با حادثه 11 سپتامبر تاکید کرد: از نظر فنی با هم شباهت دارند و این که از سقف تا سقف این ساختمان فرو ریخته است و تا  انتها اینطور بوده است و اگر مازیار حسینی به این موضوع اشاره داشته است به این دلیل است که یک ساختمان که فرو می‌ریزد می‌تواند از یک طرف یا چند طرف خم شود و در آن زمان نورگیری در آن ساختمان بوده است که باعث فروریختگی از داخل می‌شده است و اگر اینطور این حادثه اتفاق نمی‌افتاد امکان خطر برای افرادی که در اطراف این ساختمان حضور داشتند بیشتر بوده درنتیجه به شهروندان بیرون از ساختمان آسیبی وارد نشده و ابعاد حادثه را به خود محل حادثه مربوط کرد.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درخصوص اینکه اعلام می‌شود: براساس دستورالعمل اگر آتش‌نشانان نتوانستند آتش را ظرف دو ساعت خاموش کنند باید از آن منطقه خارج شوند، حال آیا دستوری مبنی بر باقیماندن آتش‌نشانان در آنجا صادر شده است گفت: درخصوص اینکه آتش‌نشانان باید بعد از دو ساعت و خاموش نشدن باید محل را ترک کنند مربوط به زمانی است که امکانات نداشته باشند ضمن اینکه در یکی دو ساعت اول، عملیات از بیرون آغاز شد و اولویت خروج افراد از داخل ساختمان بود.

 

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: اگر الان دنبال افراد می‌گردیم به خاطر از خودگذشتگی همان آتش‌نشانان جوانی است که اگر اینطور نبود باید دنبال 200 تا 300 نفر در این حادثه می‌‌گشتیم.

جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص وقوع انفجار در ساختمان پلاسکو متذکر شد: ساختمان پلاسکو مجهز به سیستم گرمایشی یکپارچه نبوده است و واحدها از روش‌های مختلف گرمایشی مانند کپسول گاز و بخاری برقی استفاده می‌کردند و احتمال قریب به ذهن مربوط به کپسول‌های گاز و کولرهای گازی بوده است.

سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران نیز در خصوص «آمارهای متفاوت و نیز مطالبی که در خصوص برادران افغان عنوان می‌شود»، گفت: افرادی که مراجعه کردند، وظیفه بررسی آنها را داشتیم، چون اعلام می کردند محل کارشان آنجاست، اما مطلع بودیم که  بعد از ساعت 8 به بعد که حریق شروع شده اجازه ورود افراد را نداده بودند، در صورتی که یکی از فقدانی ها ساعت 8 از خانه اش در خیابان پاسداران خارج شده بود و طبیعتاً نمی توانست وارد اینجا شده باشد و همین فرد را ما در یکی از بیمارستان های دیگر تهران شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: یکی از همین تبعه افغانستانی بود که اعلام کردند و باز هم آن پیدا شده و به خانه برگشت و تعیین تکلیف شد. مجموعاً آن کسانی که آنها اعلام کردند و ما نتوانستیم تعیین تکلیف کنیم همان آماری است که سخنگوی آتش نشانی اعلام کرده است و ما آمار را در اختیار دوستان گذاشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار