نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. بهمن 1395 - 8:29   |   کد مطلب: 21439
یادداشت/یوسف نجف پور
با ما به ازین باش که با دشمن مایی
یکی از مسائلی که در جامعه ما به‌شدت نبودش احساس می‌شود شفافیت خبری است. با اندکی تا ما می‌توان دریافت که نبود شفافیت و دورنگه داشتن مردم و سازمان‌های خصوصی از آمار و ارقام هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

 جالب شخص رئیس‌جمهور از یک‌سو در متن منشور حقوق شهروندی خصوصاً دربندهای "چ" و "ژ" بر تأکید بر حق دانستن مردم دارد و از سوی دیگر سرتاپای دولتش، کتمان و دورنگه داشتن مردم از دسترسی به اطلاعاتی است که دانستن آن اطلاعات حق الیه مردم است.یادمان نرفته است که زمان مذاکرات موسوم به برجام، هیئت مذاکره‌کننده ایران مردم را در جریان کم و کیف مذاکرات قرار نمی‌داد و بیان می‌کرد مذاکرات محرمانه است اما کمی آن‌سوتر هیئت آمریکایی رژیم جعلی اسرائیل را در جریان همان مذاکرات قرار می‌داد و از آن‌ها مشورت می‌گرفت.

 مشکل ازاینجا شروع می‌شود که دولت مردم را غریبه و دیگری حساب می‌کند. البته شاید هیئت دولت و متصدیانشان می‌خواهند به این جمله ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی عمل کنند که می‌گوید: "جهنم همان دیگران‌اند زمانی که در جریان کار تو قرار می‌گیرند و به تو به تو نگاه می‌کنند".

اگر مسئولین در مورد خرید ایرباس A321 که چند روز پیش در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست به‌صورت شفاف اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دادند این‌همه نقل و قال پیدا نمی‌کرد و این‌همه محل مناقشه تحلیلگران و موافقان و مخالفان خرید ایرباس قرار نمی‌گرفت.

 به قول مولانا

 دوش چه خورده‌ای دلا راست بگو نهان مکن/ چون خمشان بی گنه روی بر آسمان مکن

باده خاص خورده ای نقل خلاص خورده ای/بوی شراب میزند خربزه در دهان تو. 

 همین عدم شفافیت سازی و روراست نبودن دولت است که شبهاتی درزمینهٔ خرید ایرباس A321 برای خواص و عوام به وجود آورده است.

  آیا ایرباس مذکور که اخیراً وارد آسمان ایران شد و در مهرآباد به زمین نشست مرجوعی و کارکرده است یا نو می‌باشد؟ آیا اجاره‌ای است؟ آیا از لوازم و خروجی برجام است یا شق‌القمر دولت محسوب می‌شود؟ به‌عبارت‌دیگر آیا اجازه خرید ایرباس درازای امتیازات عدیده‌ای است که دولت بر اساس برجام به‌طرف غربی داده یا برداشته شدن تحریم خرید ایرباس از نقاط قوت غیر برجامی دولت به‌حساب می‌آید؟

  ورود ایرباس به ایران یک تبلیغ انتخاباتی است یا صرفاً در راستای تعمیر و بهینه‌سازی ناوگان هوایی کشور است؟  این سؤالات و سؤالاتی ازاین‌دست ناشی از همان پنهان‌کاری دولت و عدم اعتماد دولت به مردم است.

اگرچه از خرید ایرباس بوی تبلیغات انتخاباتی به مشام می‌آید باید پذیرفت که ناوگان هوایی کشور تا حدی نیاز به نوسازی دارد پرنده‌ای که سالیان سال پرواز کرده و بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری(ایکائو) با مشکل مواجه است نیاز به جایگزین دارد و مضافاً اینکه این تبلیغ انتخاباتی دولت یازدهم بسیار شرافتمندانه‌تر از توزیع سیب‌زمینی به‌عنوان یک تبلیغ انتخاباتی در دولت نهم هست.

 یکی از مفاد عملیاتی برجام باید رفع تحریم خرید ایرباس و بوئینگ باشد لذا مجوز خرید هواپیما به خاطر امتیازاتی که هیئت ایرانی در برجام به‌طرف غربی داده و نقطه قوت آن‌چنانی به‌حساب نمی‌آید.

یوسف نجف پور

دیدگاه شما

آخرین اخبار