فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

27. دى 1395 - 8:39   |   کد مطلب: 21393
یادداشت/محمد فتحی
ماه حماسه های بزرگ
دی ماه در دل خود حماسه‌هایی چون عملیات‌های غرور‌آفرین کربلای 4 و 5 وقیام ملت و عملیات بزرگ دیگری که به اندازه 8 ساله دفاع مقدس عمیق بود را در دل امام و امت امام جای داده است که این همان حماسه نهم دی ماه بود.

دی‌ماه را ماه‌ حماسه‌های بزرگ  بایددانست:‌ دی ماه در دل خود حماسه‌هایی چون عملیات‌های غرور‌آفرین کربلای 4 و 5 وقیام ملت و عملیات بزرگ دیگری که به اندازه 8 ساله دفاع مقدس عمیق بود را در دل امام و امت امام جای داده است که این همان حماسه نهم دی ماه بود.

 با توجه به اهمیت عملیات کربلای 5 مقام معظم رهبری شب های عملیات را شب های قدر انقلاب اسلامی میداند و انس با ان را وارسته شدن انسان میداند و همچنین در جای دیگری می فرماید هرکس آن عملیات (کربلای 5) را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد.

لذا باید این حماسه بزرگ را زنده نگه داریم.طرح‌ عمليات‌ كربلاي5در مدتي‌  دو هفته بعد از عملیات کربلای 4  طراحی و عملیاتی شد. چيزي‌ كه‌ اوضاع‌ را به‌ هنگام‌ انتخاب‌ منطقه‌ عملياتي‌ پيچيده‌ و دشوار مي‌ساخت.

 در عين‌ حال‌ عمليات‌ مي‌بايست‌ از شرط‌ تضمين‌ پيروزي‌ و همچنين‌ شرايط‌ و ويژگي‌هاي‌ لازم‌ مناطق‌ آزاد شده‌ به‌ سود جمهوري‌ اسلامي‌ بهره‌مند باشد.

هشت‌ ماه‌ و اندي‌ وقت‌ و سرمايه‌گذاري‌ نسبتا وسيع‌ جمهوري‌ اسلامي‌ (نيروي‌ انساني، امكانات‌ و غيره)براي‌ طراحي و انجام‌ عمليات‌ گسترده‌ و بخصوص‌ شيوه‌ تبليغاتي‌ و طرح‌ مساله‌ عمليات‌ سرنوشت‌ساز، تا حد زيادي‌ توقع‌ همگان‌ را نسبت‌ به‌ دستاوردهاي‌ عمليات‌ آينده‌ بالابرد و تلقي‌ خاصي‌ را نسبت‌ به‌ سرنوشت‌ جنگ‌ در بين‌ مردم‌ پديدآورد. توقف‌ نبرد در كربلاي‌4و اعلام‌ آن‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عمليات‌ محدود، ابهاماتي‌ را مي‌توانست‌ در اذهان‌ به‌ وجود آورد كه‌ تبليغات‌ ناخوشايندي‌ را در پي‌ داشت.

ولي‌ عمليات‌ كربلاي‌5 كه‌ در ساعت‌1 و30 دقيقه‌ بامداد19 دي‌ ماه‌1365 با رمز يا زهرا(سلام‌ الله‌ عليها آغاز شد، تا اندازه‌اي‌ انتظارات‌ مردم‌ را برآورده‌ ساخت. اين‌ عمليات‌ تا پايان‌ سال‌1365ادامه‌ يافت‌ و به‌ لحاظ‌ مقاومت‌ و جنگندگي‌ نيروهاي‌ ايران‌ در شرايط‌ بسيار مشكل‌ و پيچيدگي‌ دژهاي‌ مستحكم‌ دشمن، يكي‌ از بزرگترين‌ نبردهاي‌ تمام‌ دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ محسوب‌ مي‌شود.این عملیات بیاد ماندنی اهداف بزرگی را دنبال میکرد که  در راس‌ اهداف‌، پنج‌ هدف‌ عمده‌ قرار داشت که جهت اطلاع عزیزان به انها اشاره میکنم :
1- تكميل‌ و ترميم‌ خط‌ پدافندي‌ خودي‌ در نهر جاسم.
2 -توسعه‌ و تثبيت‌ نهايي‌ سر پل‌ منطقه‌ غرب‌ نهر جاسم‌ و پيشروي‌ عمده‌ به‌ سوي‌ كانال‌ زوجي‌
3- تصرف‌ مجدد سر پل‌ غرب‌ كانال‌ ماهي‌ و گرفتن‌ جناح‌ اساسي‌ از دشمن.
4- حضور موثر و تهديد منطقه‌ استراتژيك‌ شرق‌ كانال‌ زوجي.
5-انهدام‌ بخشي‌ وسيع‌ از امكانات‌ و نفرات‌ دشمن.

که با تو کل برخداوند متعال همه اهداف تثبیت شد و سازمانهای بین المللی را مجبور کرد که  به حقانیت جمهوری اسلامی رای دهند وزمینه معرفی صدام را به عنوان متجاور فراهم کند. ياد حماسه سازان اين عمليات بزرگ مخصوصآ فرمانده شجاع گردان(حاج حسن تاجوک) ورزمندگان و شهدای عزیز گردان خط شکن گردان همیشه پیروز مسلم ابن عقیل شهرستان ملایر كه با جاري كردن خون پاكشان عرصه را براي دشمن تنگ و با نداي الله اكبر خود لرزه اي بر پيكر دشمن وارد ساختندگرامي باد..

محمد فتحی می ابادی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار