نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. دى 1395 - 20:01   |   کد مطلب: 21390
کلیسای آنجل که در جوار بیمارستان در حال بازسازي اکباتان، واقع شده و برخی خبر از تخریب آن داده بودند، در حال مرمت است و پس از انجام كار به عنوان بخشی از بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش ملایری ها به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، کلیسای آنجل در خیابان طالقانی و در داخل محوطه بیمارستان اکباتان شهر همدان واقع شده است، این کلیسا بنای مستطیل‌شکلی است که با لاشه سنگ و به صورت خشکه‌چین ساخته شده است.

ورودی اصلی بنا در ضلع جنوبی و بر روی دو ستون چوبی واقع شده و به صورت پیش‌ورودی، دارای شیروانی است اما در قسمت شمالی فضای داخلی کلیسا، محلی برای اجرای مراسم مذهبی در نظر گرفته شده که دارای ورودی اختصاصی و جداگانه است.

فضای داخلی کلیسا دارای کلاف‌بندی‌های چوبی به صورت خرپاهای هلالی است که شیروانی سقف به صورت شیب‌دار بر روی آن استوار شده است. این کلاف‌بندی‌های چوبی از زیباترین مشخصه‌های تزئینی بنا در فضای داخلی کلیسا محسوب می‌شود، این کلیسا مربوط به آثاری از دوره قاجاریه است و بنابر روایاتی، توسط شخصی به نام رابی اسحاق احداث شده است.

این کلیسا در جوار بیمارستان اکباتان قرار دارد که این روزها در حال بازسازی است، برخی معتقدند که این کلیسا به حال خود رها شده و در حال تخریب است، بر این اساس با معاون میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان گفت‌وگو کردیم.

بهرام توتونچی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: بعد از وزش باد شدیدی که فصل تابستان شاهد آن بودیم، قسمتی از سقف بنای کلیسای آنجل کنده شد که با پیگیری و تأمین اعتبار در حال مرمت است.

وی با بیان اینکه اکنون سه روز است که پیمانکار عملیات مرمتی را در این بنا انجام می‌دهد، گفت: امیدواریم با مرمت بتوان استحکام این بنای تاریخی را به حالت اولیه بازگرداند و در ادامه بتوان مرمت‌هایی که در داخل بنا نیاز است به صورت اضطراری انجام داد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ضمن تأکید بر حفظ آثار تاریخی ادامه داد: در افق‌های بعدی با اعتباراتی که به صورت مشارکتی بین علوم پزشکی و میراث فرهنگی اختصاص می‌یابد، این فضا به نحو مطلوب و مناسب احیا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بنا جزیی از بیمارستان اکباتان شده است، تصریح کرد: این بنا در محوطه باز حیاط بیمارستان اکباتان از قدیم بوده است.

توتونچی ادامه داد: در مقطع زمانی جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که ایران را پل پیروزی می‌دانستند، در این محور حضور داشتند و تجهیزات را از خلیج فارس با اتومبیل و کامیون به روسیه علیه آلمان و به نفع متفقین حمل می‌کردند که یکسری از شهرها در این مسیر به عنوان محل تدارکات و خدمات‌رسانی انتخاب شده بودند.

وی با بیان اینکه هم پذیرایی از نیروها و هم زخمی‌های برگشته از جنگ در این مکان درمان می‌شدند، گفت: این مکان نقطه مرکزی برای آنها به شمار می‌رفت.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ضمن رد این موضوع که در عملیات اجرایی بیمارستان اکباتان، این کلیسا در حال تخریب است، گفت: این کلیسا در جبهه شمال شرقی محوطه بیمارستان واقع شده و با توجه به استقرار در جای مشخص، مشکلی ایجاد نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته که هنوز بیمارستان اکباتان تخریب نشده بود، کلاس‌های رزیدنت‌های متخصص برای ارائه گزارش به اساتید در این کلیسا برگزار می‌شد و از سالن کلیسا نیز به عنوان مکانی برای برد تخصصی پزشکان استفاده می‌شد.

توتونچی یادآور شد: بعد از بهره‌برداری از بیمارستان بازسازی شده اکباتان، این کلیسا با تعامل سازمان میراث فرهنگی و علوم پزشکی به عنوان تالار و سالن اجتماعات به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف میراث فرهنگی این است که با مرمت آثار تاریخی وجه کاربری به آثار داده و از بلااستفاده ماندن آنها جلوگیری شود، گفت: کلیسای آنجل یکی از آثار تاریخی استان همدان است که در احداث آن از مصالح بومی استفاده شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه این بنای تاریخی نباید تخریب شود، بیان کرد: دبیرستان ابن سینا که در کنار کلیسای انجل قرار دارد قبلاً به عنوان کالج تحصیلی فرزندان پزشکان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار