نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. دى 1395 - 20:02   |   کد مطلب: 21380
اظهارات متناقض مسئولان از افزایش قیمت محصولات لبنی؛
بازار لبنیات در چرخه ثبات یا افزایش قیمت؟!/ لطفا با سلامت مردم بازی نکنید!
بعد از اعلام خبر افزایش ۲۰۰ تومانی هر لیتر شیر توسط رسانه‌ها، نرخ لبنیات در سامانه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌حالت تعلیق درآمد تا خبر افزایش قیمت رسمی دوباره لبنیات مطرح شود و این در حالی است که برخی مسئولان مربوطه همچنان از ثبات قیمت محصولات لبنی سخن می گویند

به گزارش ملایری ها به نقل از سایت خبری«رازق»، این روزها شاهد افزایش قیمت در بازار لبنیات کشور هستیم افزایش قیمتی که دامداران و شرکت های تولید فراورده لبنی هم از آن به علت کم شدن مصرف سرانه لبنیات توسط مردم از آن حمایت نمی کنند.

بعد از اعلام خبر افزایش ۲۰۰ تومانی هر لیتر شیر توسط رسانه‌ها، نرخ لبنیات در سامانه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌حالت تعلیق درآمد تا خبر افزایش قیمت رسمی دوباره لبنیات مطرح شود.

قیمت مصوب هر لیتر شیر کم و پرچرب با اعمال افزایش 6 درصدی در سال جاری، در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان 2 هزار و 800 تومان درج شده بود اما قیمت این محصولات بعد از افزایش قیمت خودسرانه کره، 200 تومان افزایش یافته و به 3 هزار تومان رسیده است.

دولت می‌داند که قیمت شیر باید افزایش پیدا کند تا تولید برای دامدار مقرون به صرفه باشد ولی برای تقویت تقاضا، جمع‌بندی ندارد و تصمیم درستی اتخاذ نمی‌کند.

 افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه تولید را افزایش داده و اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های فعلی در بازار، بدون اتخاذ یک سیاست یارانه‌ای منسجم امکان‌پذیر نیست و مطمئنا قیمت‌ها در بازار ثابت نمی‌ماند.

کارشناسان می گویند دولت باید در سیاست قطع یارانه مستقیم  در شیر بازنگری کند و مقایسه لبنیات با نوشابه ابدا درست نیست که عده ای با این تفکر یارانه شیر را قطع کردند وقیاس شیر با نوشابه قیاس مع الفارغ  و نادرستی است زیرا شیر ضامن سلامتی و منبع تامین کننده کلسیم بدن است ولی نوشابه کلسیم و سلامتی بدن را از بین می برد و لبنیات به علت گرانی  بدون یارانه نمی‌تواند جای خود را در سبد مصرف مردم حفظ کند.

محمد رضا گنجی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در این باره معتقد است: طی دو سال گذشته با وجود مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی، کارخانه ها  به دلیل رکود بازار لبنیات افزایش قیمت محصولات را اجرایی نکرده اند.!!

اما وی در ادامه اذعان کرد: کارخانه های لبنی با توجه به افزایش هزینه های تولید و با تکیه بر مصوبه پیشین تولیدکنندگان  قیمت برخی محصولات لبنی را افزایش داده اند.

وی با اشاره به اعتراضات دامداران مبنی بر افزایش نرخ لبنیات و عدم اجرای نرخ مصوب شیر خام بیان کرد: اعمال نرخ مصوب هزار و 440 تومانی شیر خام از سوی صنایع لبنی به سبب رکود حاکم بر بازار، دپو محصول و عدم تخصیص مشوق های صادراتی امکان پذیر نیست از این رو تا زمان رونق بازار، دامداران منتظر اجرای این مصوبه نباشند.

حسن رکنی معاون بهبود تولیدات دامی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که در برابر افزایش خود سرانه قیمت محصولات لبنی از سوی برخی صنایع باید چه اقداماتی صورت گیرد، گفت: سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده باید به عنوان متولی امر با رصد دقیق بازار  صنایعی که خود سرانه قیمت محصولات خود را افزایش دادند، برخورد نماید.

گنجی افزایش نرخ جهانی کره را باعث گرانی کره در داخل دانست و تاکید کرد: با توجه به افزایش نرخ جهانی و تامین عمده  نیاز داخل از طریق واردات،  سازمان حمایت در حال بررسی اسناد ارائه شده برای افزایش قیمت است و پیش بینی می شود که تا اواخر هفته نرخ جدید کره اعلام شود.!

اما رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر نرخ خرید شیر خام از دامداران افزایش نداشته است و در حق دامداران کم لطفی شده و از آنان حمایت نشده است، بیان کرد: دامداران از معدود تولیدکنندگانی هستند که طی سال های اخیر محصولشان کمترین افزایشی را تجربه نکرده است.

اما علی رجبی رییس اتحادیه لبنیات در گفت و گو با خبرنگار رازق با ارائه یک نظر متفاوت از ثبات قیمت لبنیات خبر داد و اظهار کرد: بازار کششی برای افزایش قیمت ندارد.

وی با بیان اینکه برخی خبرگزاری ها اخبار را جهت دار منعکس می کنند، گفت: با وجود کاهش مصرف لبنیات در بین خانوارها خوشبختانه قیمت ها ثابت بوده و تغییری نداشته ایم!

رییس اتحادیه لبنیات در خصوص کاهش حجم و افزایش قیمت لبنیات که توسط رؤسای اتحادیه های لبنیات در برخی از شهرستان اعلام شده بود، گفت: تغییر حجمی در تهران رخ نداده است و یکسری هزینه ها روی باری که از تهران به شهرستان فرستاده می شود اعمال می شود  و هزینه محصول روی محصول خورده و مشخص است.

رجبی با توجه به کاهش تقاضا و افزایش عرضه، بازار لبنیات را آرام و بدون افزایش نرخ پیش بینی کرد.

اما رد واقعیت موجود در بازار راهکارمناسبی برای حمایت از صنعت لبنیات کشور نیست.

مردم روز به روز توان خرید لبنیات را در سفره خود بیشتر از دست می دهند و از طرف دیگر واحدهای تولیدی این محصولات نیز با خطر رکود و ورشکستگی مواجه می شوند و یکی از بهترین اصناف کشور از رونق افتاده و بسیاری از کارکنان در این صنعت بیکار می شوند.

جدول قیمت های قبلی و فعلی انواع محصولات لبنی:
 

قیمت‌ قبلی (تومان)

قیمت فعلی (تومان)

 

وزن

انواع محصولات لبنی

 

2400

2500

یک لیتری (بطری)

شیر کم چرب

2500

2700

یک لیتری (بطری)

شیر پرچرب

1200

1400

یک لیتری(کیسه ای)

شیر کم چرب

1500

1800

یک لیتری(کیسه ای)

شیر پرچرب

7500

8200

کیلویی

کشک

1200

1400

100 گرمی

خامه

1700

2500

50 گرمی

کره

2500

3200

100 گرمی

کره

 

آیا به جای رد واقعیت بهتر نیست با تصمیمات درست و اصولی و دادن یارانه به بخش تولید و اقدامات حمایتی از لبنیات هرچه بیشتر این محصولات را در معرض مصرف مردم قرار داده تا هم سلامت جامعه رشد و تعالی یابد و هم رونق این صنف روز به روز بیشتر و بیشتر شود؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار