نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. دى 1395 - 23:16   |   کد مطلب: 21274
گرانی بیش از حد طلا و نوسانات آن، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت های سنگین باعث شده است این صنف دیگر رونق سابق را نداشته باشد و از یک صنف مصرفی به یک صنف لوکس تغییر جایگاه دهد.

به گزارش ملایری ها به نقل از سایت خبری«رازق»، یکی از اصنافی که از سالیان سال بسیار سودده و با شأن کاری مناسب برای شاغلان در این صنف، طلافروشی و طلاسازی بوده است.

مردم در سال های گذشته با دو دید متفاوت به خریدن طلا روی می آوردند؛ ابتدا طلا را به عنوان یک کالای زینتی که تمام زنان از لحاظ فرهنگ ایرانی مجبور به استفاده آن بودند می نگریستند و در گام دوم به طلا به عنوان یک سرمایه که در مواقع ضروری می توان روی آن حساب کرد نگاه می کردند.

ولی افزایش دهشتناک دلار در سال 91 و گران شدن یکباره طلا باعث شد که مشتریان طلا و اقشار متوسط و ضعیف دیگر دستشان به طلا نرسد.

از سوی دیگر نوسانات این کالا و گرفتن مالیات بر ارزش افزوده سبب شد قشر مرفه هم دیگر مانند قبل به این کالا به عنوان یک کالای سودده نگاه نکنند و به یک باره افت شدیدی در بازار مصرف طلا حاصل شد.

امروز مردم چه در قشر ضعیف  و چه در قشر مرفه ترجیح می دهند به جای طلا از بدلیجات و زینتی های دیگر استفاده کنند زیرا هم از لحاظ قیمت به صرفه تر است و هم از لحاظ زیبایی منحصر به فردتر...

برای ساعتی به بازار طلای تهران رفتیم مردم در یکی از پاساژها که محل خرید و فروش طلا و جواهر است، در حال بازدید از مصنوعات طلا از پشت ویترین مغازه‌ها هستند.

داخل یکی از مغازه ها که خریداران زیادی دارد، با خانم میانسالی روبرو می شوم که به گفته خودش یکی دو ساعت در حال مظنه کردن قیمت بود
وی که برای خرید دامادی پسرش به بازار آمده است، می گوید: «قیمت ها خیلی بالاست. اصلا نمی توان خرید کرد. چند سال پیش با یک میلیون تومان می توانستم چند قطعه طلا بخرم اما با آن پول فقط می توان یک النگوی هشت گرمی خرید که اصلا به چشم نمی آید. اگر اکنون مجبور به خرید نبودم در این موقعیت برای خرید به بازار نمی آمدم.»

علیرضا 32 ساله که از قیمت بالای طلا گله دارد، می گوید: «یک سرویس معمولی گوشواره، گردنبند و دستبند دستکم 12- 10 میلیون تومان آب می خورد که بیشتر افراد توان تامین هزینه آن را ندارند و به مشکل برمی خورند.

وی ادامه می دهد: من قصد خرید یک سرویس طلا برای همسرم داشتم، اما به دلیل گرانی و کمبود نقدینگی نتوانستم در آن حد خرید کنم فقط 2 حلقه بسیار ساده خریدیم و یک النگو؛ زیرا وسایل ضروری زندگی از طلا برایمان واجب تر است»

در بازار عده ای دیگر برای فروش طلا آمده بودند که همگی از ضرر در این سرمایه خود سخن گفتند.

**اجرت بالا مانع رونق گرفتن بازار طلا

یکی از مهمترین عواملی که باعث افت مصرف طلا شده است اجرت ساخت است؛ پلاک یا مدال کمترین اجرت ساخت را دارد و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه ریز به ترتیب اجرت های ساخت بالاتری را به خود اختصاص می دهند.

در خرید طلا مواردی همچون سبک ساخت، طراحی، اجرت کار، کشور سازنده و همچنین مالیات های گوناگون تاثیرگذار است؛ اما هنگام فروش(یعنی اگر کسی بخواهد طلایش را بفروشد) همه این مواردی که حین خرید پرداخت کرده کسر می شود و فرد با ضرر می فروشد، به همین دلیل بازار طلا رونق سابق را ندارد.

**مالیات بر ارزش افزوده

مالیات و ارزش افزوده ای را که فروشندگان باید پرداخت کنند، یکی از مهم ترین علل رکود در بازار طلا است.
فروشندگان طلا می گویند مالیات بر ارزش افزوده به طور ناعادلانه گرفته می شود و مالیات باید از اجرت طلا گرفته شود نه از اصل طلا؛ زیرا در هیچ جای دنیا از کل سرمایه مالیات دریافت نمی شود و این مالیات سنگین باعث افت بازار شده است.

**عدم امنیت جانی و مالی با چاشنی رکود

یکی دیگر از مشکلات صنعت طلا و جواهر مسئله عدم وجود امنیت کافی میباشد. صنعت طلا و جواهر و صنعت بانکداری در تمامی کشورها از حمایت امنیتی به خصوصی برخوردارند اما متاسفانه در ایران صنعت طلا و جواهر از امنیت کافی برخوردار نیست.

البته پیگیری های نیروی انتظامی و اتحادیه درباره نصب دوربینهای امنیتی قابل تقدیر بوده اما سرقت های مداوم همچنان گویای کمبود امنیت میباشد و از طرفی بیمه نیز به علل ذکر شده در موارد قبل برای پاسخگویی به ضرر های احتمالی وجود ندارد.

یکی دیگر از مشکلات در زمینه امنیتی نیز مسأله نبود مؤسسات امنیتی و حفاظتی تضمین شده برای انتقال طلا به کشورهای خارجی و شهرهای داخلی است.

طلا فروشان می گویند چند میلیارد جنس را در مغازه نگه داشته ایم که هر لحظه خطر حمله افراد مسلح به آن وجود دارد این درحالی است که این مقدار سرمایه به اندازه یک سوپرمارکت نیز درآمد ندارد.!!

**دستگاه های قدیمی ساخت طلا

یکی دیگر از عواملی که باعث گرانی طلا شده است دستگاه های طلاسازی است. دستگاه هایی که طلاسازان  با آن طلا تولید می‌کنند پیشرفته و به روز نیست و تولیدکننده به علت هزینه سنگین ابزار، امکان واردات آن را ندارد، بنابراین باید دستگاه های دست دوم بخرد که حاصل آن تولید کم کیفیت است.

کشورهای دیگر به تولید اهمیت می دهند و سازنده را حمایت می کنند. برای نمونه 70 درصد مصنوعات ترکیه به صورت قاچاق وارد کشور می شود و به دلیل کیفیت و ظرافت خاصی که دارد حرف اول را می زند و خواهان بسیاری نیز دارد.

سرویس های 20 گرمی ساخت این کشور با وجود ظرافتی که دارد، به چشم سنگین تر به نظر می آید. البته ناگفته نماند یک زمانی کشور ما صادرکننده طلا به ترکیه بود.

**تعطیلی واحدهای بسیاری از صنف طلا

مجموعه ای از مشکلاتی که در فوق ذکر شد به علاوه قاچاق طلا باعث شده است بسیاری از واحدهای طلافروشی و طلاسازی تغییر شغل داده و به نوعی از رکود حاکم بر این صنف فرار کنند.

کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه 32 هزار واحد طلافروشی در کشور وجود دارد، گفته بود: در تهران حدود 3 هزارو 700 واحد طلافروشی وجود دارد که 2 هزارو 900 واحد آنها از مجوز و پروانه کسب برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر برخی از واحدهای طلافروشی به علت رکود موجود در بازار و عدم توان در پرداخت مالیات تعطیل شده است،‌ اظهار کرد: رویکرد مردم در خرید طلا نیز نسبت به گذشته تغییر کرده است.

کشتی آرای با بیان اینکه در فاصله سال 93 تا 94 در خود تهران 700 واحد طلافروشی تعطیل شده است به موضوع قاچاق طلا نیز اشاره کرد و گفت: بین 15 تا 22 درصد قاچاق طلا در کشور وجود دارد.

 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار