نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. دى 1395 - 11:42   |   کد مطلب: 21245
معاون استاندار و فرماندار ويژه ملاير به وجود 11 ميليون نفر ساکنان مناطق حاشيه‌اي در کشور اشاره کرد و گفت: در 5 دهه اخير شاهد امواج مهاجرت روستائيان به شهرها و سکونت در مناطق حاشيه‌اي همراه با انجام ساخت‌وسازهاي غيراصولي بوده‌ايم که مشکلات و مسائل بسياري براي شهروندان مديريت شهرستان ايجاد کرده است.

به گزارش ملایری‌ها، عبدالعظيم رضايي در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بين 30 تا 34 درصد از جمعیت ملایر حاشيه‌نشين هستند، افزود: اگر به اين تعداد، جمعيت ساکن در بافت‌هاي فرسوده را نيز بيفزاييم شايد به آمار 40 تا 42 درصد جمعيت شهرستان دست يابيم که در بافت‌هاي فرسوده و سکونتگاه‌هاي غيررسمي ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه تعاريف مناطق فرسوده و حاشیه‌هاي شهر متفاوت است، هرچند شباهت‌هايي نيز در نوع مسائل و راه‌حل‌ها دارند، ادامه داد: محله آيت‌الله طالقاني(ره)، يکي از قديمي‌ترين محلات با سبقه‌اي به اندازه شهر ملاير است.

رضایی اظهار کرد: متأسفانه ساخت‌وسازهايي که از بدو تأسيس اين محله صورت گرفته مبتني بر اصول و ضوابط شهرسازي نبوده و مشکلاتي در معابر، کيفيت بنا، مصالح و معماري وجود داشته که در يک انباشت تاريخي مسائلي اين چنيني ايجاد کرده است.

فرماندار ويژه ملاير به مسأله روستاهاي مجاور شهر و مشکل ساخت‌وسازهاي انجام شده در خارج از محدوده طرح هادي اين روستاها در حريم شهر ملاير اشاره کرد و افزود: 4 روستاي مجاور ملاير و ساخت‌وسازهاي غيرمجاز انجام شده در اطراف اين روستاها در کنار مسأله بافت‌هاي فرسوده و مناطق حاشيه‌اي، مشکلات اساسي شهرسازي ملاير محسوب مي‌شوند که براي رفع آنها اقدامات خوبي درحال انجام است.

رضايي به گسترش شبکه فاضلاب شهري در کنار بازنگري طرح‌هاي هادي روستاهاي مجاور، گسترش خدمات شهري و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناپايدار شهري به عنوان روش‌هاي مناسب مواجهه با اين مسائل اشاره کرد.

ایجاد شغل و امکانات در روستاها مانع مهاجرت می‌شود

وی با بیان اینکه خوشبختانه مسأله ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در مناطق حاشيه شهر و روستاهاي مجاور کاهش چشمگيري يافته و در مواردي نيز متوقف شده است، گفت: اگر روستائيان از درآمد کافي برخوردار باشند و بتوانند اشتغال خود را در کنار کشاورزي حفظ کنند و از امکانات رفاهي، بهداشتي و آموزشي متناسب نيز برخوردار باشند، به مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها اقدام نخواهند کرد.

فرماندار ویژه ملایر یادآورشد: بنابراين در کنار تأمين نيازها و مطالبات روستائيان به منظور پيشگيري از مهاجرت‌هاي آینده، باید به ساکنان کنوني مناطق حاشيه‌اي نيز نگاهي ويژه داشت و تأمين امکانات رفاهي، آموزشي، بهداشتي، ورزشي و فضاي سبز اين افراد را در دستور کار قرار داد.

ضرورت تدوين سند جامع بازآفريني و توانمندسازي حاشیه‌شهرها

رضايي تدوين سند جامع بازآفريني و توانمندسازي مناطق حاشیه‌شهرها را اقدامي موثر در راستاي رفع مسائل حاشيه‌نشيني دانست و به همراهي نمايندگان شهرستان در راستاي رفع مشکلات شهر و پيگيري مطالبات مردم از سوی آنان و اختصاص 2 هزار تن قير براي مناطق حاشيه‌شهر اشاره کرد.

وی افزود: با وجود تمام اين مباحث، ملاير يکي از زيباترين شهرهاي کشور است که مسائل آن با نگاه حساس مردم و مسئولان دنبال مي‌شود و حتي در مناطق حاشيه‌شهر نيز مشکل حادي وجود ندارد.

فرماندار ملایر اظهار کرد: رفع مسائل موجود نيز با نگاه مبتني بر اصل انصاف و توجه به حقوق حقه شهروندي در دستور کار دستگاه‌هاي اجرايي و کارگروه مربوطه با اعضا و شرح وظايف تدقيق شده قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار