نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. دى 1395 - 15:07   |   کد مطلب: 21177
اهمیت کشت و تولید طلای سرخ امروز به اندازه ای است که حالا می تواند ناجی اقتصاد ملایر باشد و این گیاه دارویی به قولی اقتصاد این شهر را شفا بخشد.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایرنا کشت زعفران راهی هموار برای پیمودن مسیر توسعه و رشد و نقش آفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی است تا شاید بتواند به کسب و کار و زندگی کشاورزان شهرستان ملایر رنگ و جلایی ببخشد و جای آنان را در بازار طلایی این محصول باز کند.
به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی، ملایر در سال های خیلی دور خاستگاه کشت زعفران بوده، اما به دلیل نوع شرایط آب و هوایی و خاک به مرور نوع کشت تغییر می کند و گویا کشت طلای سرخ در این منطقه به فراموشی سپرده می شود.
با وجود اینکه زمان زیادی برای شروع مجدد کشت زعفران گذشت تا جایگاه این محصول گران کشاورزی و دارویی جهان برای کشاورزان منطقه شناخته شود، اما تلاش های موفقیت آمیزی در راستای تجدید زراعت این محصول در منطقه انجام شده که نوید آینده ای روشن را برای درخشش زعفران ملایر در بازارهای داخلی و خارجی را می دهد تا فعالان این عرصه بتوانند بخشی از این بازار پرسود را از آن خود کنند.
اگر چه مشکلاتی بر سر راه زعفران کاران این شهرستان همچنان وجود دارد، اما در چند سال گذشته تمایل به کشت این محصول آنچنان در بین کشاورزان و دانش آموخته های رشته کشاورزی بالا گرفت که حالا خیز خود را برای برندسازی طلای سرخ برداشته اند، همانند انگور و کشمش که مهر جهانی بودن را بر پیشانی این شهر کوبیده است.
طبق اعلام جهاد کشاورزی ملایر در حال حاضر 35 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زعفران است که از این میزان سطح زیر کشت، 70 کیلو طلای سرخ برداشت می شود، در حالیکه برای مدعی شدن در بازارهای داخلی و خارجی میزان کشت از این سطح باید افزایش یابد، امری که مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز بر آن صحه گذاشته و اعلام می کند: در سه سال آینده سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان به 100 هکتار خواهد رسید.
غلامحسین تقوی ادامه می دهد: استقبال کشاورزان تا اندازه ای بوده که از اواخر شهریور تا اواسط مهرماه امسال حدود 10 هکتار به سطح زیر کشت زعفران در ملایر اضافه شده و پیش بینی می شود در فصل زراعی امسال بیش از یکصد کیلوگرم زعفران در این شهرستان برداشت شود.
وی توسعه و شناسایی زعفران کاران ملایری برای برندسازی این محصول و توسعه کشت آن را از اولویت ها برشمرد و افزود: هدف ما این است که زعفران ملایر را در بسته بندی های شکیل و مورد نظر مشتری به عنوان سوغات این شهرستان عرضه کنیم.
به گفته وی ملایر و تویسرکان خاستگاه اصلی زعفران به دیگر شهرهای کشور بوده اند و هم اکنون محصول تولیدی این شهرستان از نظر کیفیت، رنگ، بو و عطر به مرغوبیت زعفران قائنات مشهد است.
بر اساس گزارش گروه زراعت دانشگاه ملایر و طبق آمار رسمی، هم اکنون حدود بیش از 60 هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت زعفران است که ملایر بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود با توجه به روند رو به رشد استقبال از کشت این محصول، تا سال 1400 سطح زیر کشت زعفران در این استان به بیش از 500 هکتار برسد.
در این میان ایجاد زمینه تولید علمی طلای سرخ در بسیاری از مناطق استان همدان با انجام طرح های پژوهشی در زمینه امکان سنجی این محصول از سال 88 توسط گروه زراعت دانشگاه ملی ملایر گامی مثبت برای کشت و تولید اصولی زعفران است تا بتوان به افق روشنی که برای افزایش سطح زیر کشت این محصول ترسیم شده، دست پیدا کرد.
به طور قطع توسعه کشت و تولید زعفران پایه و مبنایی درست برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اقتصادی شکوفا در این منطقه است که به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر کشت این محصول مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی بویژه برای جوانان جویای کار است.
عبدالعظیم رضایی در این باره معتقد است که کشت زعفران اشتغالزایی بسیار خوبی را در سطح شهرستان به دنبال دارد و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های مطلوب برای کشت این محصول در ملایر، در آینده می تواند در بسته بندی های خوب حتی بالاتر از محصولات تولیدی خراسان، یکی از مدعیان باشد.
وی در عین حال خواستار تلاش همه جانبه و حمایت مسئولان دستگاه های اجرایی و بانک ها بویژه صندوق کارآفرینی امید از زعفران کاران در راستای توسعه کشت این محصول شد و ادامه داد: خوشبختانه استقبال خوب بهره برداران از کشت زعفران، انگیزه خوبی برای ورود آنان به بسته بندی، افزایش سطح کشت و فرآوری این محصول به وجود آورده که حمایت حرف اول را می زند.
به گزارش ایرنا رضایی تاکید می کند: حالا که یک تیم خوب متشکل از تعدادی جوان کارآفرین تشکیل شده که تلاش آنها در زمینه کشت و تولید زعفران در این شهرستان مثمرثمر بوده، نیاز است دفترچه زعفران کاران تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
به گفته وی در طول دوره هفت ساله به طور میانگین از هر هکتار می توان 6 کیلوگرم زعفران خشک برداشت کرد و هر چه از عمر مزرعه بگذرد، بازدهی و برداشت محصول بیشتر خواهد شد.
کار تحقیقات و پژوهش کشت زعفران از سال 79 در ملایر آغاز و در سال 80 کشت این محصول در یک هکتار زمین شروع شد که باوجود کسب موفقیت در کشت این محصول، اما با وجود برخی مشکلات چون ارایه آمارهای غیرواقعی و نوع زمین، بین 10 تا 12 سال کشت زعفران در این شهرستان از رونق افتاد.
در حالیکه جوانان تحصیل کرده رشته کشاورزی که پا در این عرصه اقتصادی گذاشته اند، معتقدند که تغییر الگوی کشت و توسعه تولید زعفران یکی از اولویت های مهم برای نجات اقتصاد روستاها و راهکاری اساسی برای جلوگیری از خالی شدن روستاها است که البته برای تشویق و ایجاد انگیزه برای کشت طلای سرخ، اعطای تسهیلات کم بهره در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است.
مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر در این زمینه در گفت و گو با ایرنا کشت زعفران در این شهرستان را دارای آینده روشنی می داند و می گوید: تا پایان سال 1400 از نظر موقعیت و میانگین تولید باید به سطح 200 تا 300 هکتار برسیم و این قابل دسترسی است.
مصطفی باقرزاده با اشاره به فعالیت 60 تا 70 زعفران کار در این شهرستان ادامه می دهد: در حال حاضر روستاهای رضوانکده، حسین آباد شاملو، حسین آباد ناظم و قشلاق پیرحیاتی حدود 30 تا 40 درصد کشت و تولید زعفران ملایر را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه زعفران گیاه کم توقعی در نیاز آبی است و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است، می افزاید: با وجود اطلاع از این مزیت ها و از سوی دیگر مواجهه با بحران کم آبی در منطقه، سال گذشته در این زمینه درخواست اعتباری حدود 600 میلیون ریال کردیم که هنوز تامین نشده است.
به گزارش ایرنا باقرزاده می گوید: ایجاد ارتباط بین زعفران کاران ملایری کم است و به دلیل اینکه زعفران کشت غالبی نیست، نمی توانیم از نهادهای ذیربط اعتباری برای توسعه کشت آن بگیریم.
وی شناسایی زعفران کاران ملایر، برگزاری کارگاه های آموزشی، توزیع سی دی های آموزشی، برگزاری همایش های مختلف و نخستین گردهمایی زعفران کاران استان در این شهرستان را از جمله اقدامات جهاد کشاورزی ملایر در راستای ایجاد پل های ارتباطی بین زعفران کاران و کاهش مشکلات آنان برشمرد.
به گفته وی پیاز زعفران اغلب از استان خراسان تامین می شود و در این راستا شرکت هایی هستند که دارای مجوز تولید و تکثیر پیاز زعفران با گواهی سلامت محصول بوده و به راحتی پیاز را در اختیار زعفران کاران شهرستان قرار می دهند.
حالا اما با ثبت شرکت یاقوت سرخ در سال 92 و پس از مطالعه و تحقیق تخصصی کشت زعفران در ملایر، کشت و تولید این محصول به صورت آزمایشی در این شهرستان آغاز شده و سطح زیر کشت آن با فعالیت خوب جوانان و کشاورزان به 25 هکتار رسید و همچنان در حال افزایش سطح است.
مجتبی طاهری مدیر جوانی است که بسیار با شوق و انگیزه در این عرصه فعالیت خود را آغاز کرده و بسیار مصصم است که با وجود شرایط کم آبی، زعفران می تواند جایگزین محصولات پر آب بر باشد و با ممانعت از مهاجرت روستاییان، سود بالایی را به کشاورز بدهد.
وی که مدیر عامل شرکت یاقوت سرخ و دبیر انجمن زعفران کاران ملایر است، می گوید: به همت جهاد کشاورزی ملایر نخستین شهر استان همدان است که یک تشکل صنفی برای زعفران کاران را تشکیل داده و در حال عضوگیری است.
طاهری آموزش را گام نخست در توسعه کشت و تولید زعفران می داند و می افزاید: با برگزاری کلاس های آموزشی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، علاوه بر ارایه اطلاعات دقیق تجربی توسط مجریان طرح و اعطای مدرک، علاقه مندان می توانند از تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند.
وی معتقد است: در صورت پرداخت آسان تسهیلات بانکی، درصد بالایی از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت زعفران خواهد رفت.
طاهری در عین حال ایجاد زعفران زار و همراهی مسئولان در توسعه کشت این محصول راهبردی را یک ضرورت برشمرد و گفت: مراکزی به صورت غیرقانونی اقدام به وارد کردن پیاز زعفران می کنند که گواهی سلامت و مجوز تولید ندارند و با انتقال آلودگی از طریق این پیازها، تولید زعفران را با مشکل مواجه می کند که از طریق قانونی باید با آن برخورد شود.
حالا که سبزینگی اقتصاد با کشت و تولید زعفران در ملایر ریشه دوانیده و جوانان فرهیخته اش را پای کار آورده، نباید دست روی دست گذاشت و نظاره گرشد، باید تلاش کرد تا سهم این شهرستان را از طلای سرخ به عنوان معطرترین و خوشبوترین گیاه جهان که سابقه تولید آن در ایران به سه هزار سال قبل می رسد، را گرفت و با کوتاه کردن دست دلالان و برندسازی این محصول، گوی رقابت شتابان زعفران را در بازار در دست بگیریم.

دیدگاه شما