نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. آذر 1395 - 8:59   |   کد مطلب: 21039
با ورود تکنولوژی و تلفن های همراه هوشمند و در دسترس بودن این ابزار روابط اجتماعی سردی را شاهد هستیم.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هسنید که بیشتر وقت خود را به استفاده از ابزار مربوط به تکنولوژی دنیای مجازی صرف می کنید ما در این گزارش راه رها شدن از این تکنولوژی را برایتان بیان می کنیم.

حضور پررنگ این تکنولوژی در این روزگار همه را درگیر خود کرده است و با کمی توجه می‌توان دریافت که تمامی گروه های سنی از پیر تا جوان مشغول و درگیر آن هستند.

در برخی مواقع این ابزار پرقدرت و جالب توجه باعث ایجاد اعتیاد در افراد مختلف می شود، که شاید باور آن برایمان سخت باشد. پیشروی در این اعتیاد بین افراد تا حدی است که به جای هم صحبتی و معاشرت با دوستان حقیقی وقت خود را صرف هم کلام شدن با افراد فعال در فضای مجازی صرف می‌کنند.
 
 
 
به جرات می‌توان گفت این مشکل در بین همه انسان های جهان فراگیر است.  تمام افراد فعال در دنیای وب بیشتر ساعات شبانه روزی خود را با تماشا کردن نمایشگرهای رایانه ها و تلفن های همراه هوشمند سپری می کنند. بعضی از افراد مشغول بازی های رایانه ای و تعدادی دیگر از یک صفحه مجازی به صفحه مجازی دیگری کوچ می‌کنند و یا در حال چت کردن هستند. اما در این میان دیگر کسی با دیگران معاشرت گرم و صمیمی ندارد.
 
ممکن است در روزهای اولیه‌ی استفاده از این ابزار هوشمند کمی لبخند زده و احساس خوشحالی داشته باشیم و خود را جز افراد معتاد به این تکنولوژی ندانیم. اما با گذشت زمان کوتاهی متوجه خواهیم شد که ارتباطمان با افراد خانواده خیلی کمتر از گذسته شده است در حدی که ارتباطی با آنها نداریم و شاید می‌توان گفت که آنها را فراموش کرده‌ایم، و کل زندگیمان در فضای مجازی سپری می‌شود. ولی با تاسف فراوان باید گفت: در این روزها همه ی ما، حتی من وشما به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده ایم.
 
 
 
معنای واقعی اعتیاد به فضای مجازی:
اعتیاد به اینترنت و یا در معنی وسیع‌تر استفاده‌ی بیش از اندازه از رایانه و ابزار نکنولوژی در زندگی و وابستگی به آنها به طوری که باعث ایجاد خلال یا مشکلی در رسیدگی به کارهای روزانه و در نهایت بروز مشکلات روانی در افراد شود را اعتیاد مجازی گویند.
 
 
اگر می خواهید بدانید که آیا شما هم دچار اعتیاد به دنیای وسوسه انگیز مجازی شده اید یا نه، به پرسشهای زیر صادقانه پاسخ دهید:
 
1-زمان زیادی را در پشت یارانه و یا گوشی همراه خود صرف می‌کنید تا جایی که متوجه نمی‌شوید که ساعت‌ها چگونه سپری می‌شوند؟

2-ساعاتی که از ابزار تکنولوژی استفاده نمی‌کنید مدام به فکر آن هستید و به دنبال فرصتی می‌گردید که مجددا سراغ آن رفته و کمی لذت ببرید؟
 

3- از رایانه برای فرار از احساسات منفی و افسردگی که در وجودتان هست استفاده می‌کنید؟
 
4- مناسبت‌های مهم و مهمانی‌ها را فراموش می‌کنید و خانواده‌تان را تا جایی که می‌توانید نادیده می‌گیرید؟
 
5-به خاطر استفاده بی‌رویه تمرکز خود را از دست داده‌اید و حتی سرکار هم نمی‌توانید به درستی کار کنید و دچار پرش افکار شده اید؟
 
 
 
انواع اعتیاد به اینترنت:
 
1-اعتیاد به ارتباط محاوره ای از طریق اینترنت 
 
2-اعتیاد به جست و جو صفحات اینترنتی 
 
3-اعتیاد به هک کردن 
 
4-اعتیاد به وبلاگ و صفحات موجود در مرورگرها 
 
5-اعتیاد به سایت های اخلاقی
 
 
راهکارهای رها شدن از اعتیاد به دنیای مجازی :
 
1-با خانواده و دوستان خود برای کم کردن زمان هایی که بیهوده صررف استفاده از این تکنولوژی ها می شود تلاش کنید و در این زمینه رقابتی ایجاد کنید . 
 
2-با گذر زمان و به مرور از میزان ساعاتی را که در اینترنت سپری می کنید را کم کنید تا به نتیجه ی دلخواه برسید . 
 
3-از تفریحات خود استفاده از تلفن همراه و تبلت را حذف کنید و برای آنها ساعاتی را تعیین کنید و الویت ساعات تفریح و استراحت خود را فکر کردن به مسایل آزاد اختصاص دهید . 

4-در نهایت رهایی از وابستگی به دنیای مجازی نیاز به سواد رسانه ای دارد و باید با تولید هر ابزار جدید تکنولوژی علم استفاده از آن را نیز داشته باشیم در غیر این صورت این ابزار به جای پیشرفت و امکانات مثبت خود نتایج مخربی را در پی دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار