نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. آذر 1395 - 9:08   |   کد مطلب: 21026
شانزدهم آذرماه هرساله یادآور اتفاق مهمی در تاریخ پرفرازونشیب این مرزوبوم بوده، جایی که جنبش دانشجویی به‌عنوان چشم‌های بیدار جامعه به مطالبه گری می‌پردازند و تا باز پس گرفتن حق از پا نمی‌نشینند.

به گزارش ملایری‌ها؛ حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به‌عنوان یک روز «مقاومت تاریخی» در تاریخ ایران ثبت‌شده است و  همه‌ساله، دانشجویان در این روز یک‌بار دیگر بر وظایف خود که همان مطالبه گری و آرمان‌خواهی است تأکید می‌کنند و این روز را گرامی می‌دارند.

 پس از پیروزی انقلاب روز ۱۶ آذر به‌عنوان «روز دانشجو» در تقویم گنجانده شد و این روز  به‌عنوان نقطه‌ای قابل‌اتکا برای بروز و ظهور جنبش دانشجویی در تقویم سالیانه دانشگاه‌ها موردتوجه دانشجویان فعال قرار دارد.

شهر ملایر نیز که به‌عنوان یک شهر دانشگاهی اکنون در سطح کشور مطرح است همواره دانشجویان موفقی در دل خود پرورش داده است، چه دانشجویانی که در خود ملایر مشغول تحصیل‌اند و چه دانشجویان ملایری که در شهرهای دیگر درراه فراگیری علم تلاش می‌کنند.

خبرنگار ما به مناسبت این روز تاریخی به سراغ یک از همین دانشجوها رفته  که اکنون از او به‌عنوان یک فعال دانشجویی یاد می‌شود.

این دانشجو که امروز دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه اراک بوده راه فعالیت خود را از دوران دانش‌آموزی آغاز کرده و قبل از ورود او به محیط دانشگاه ، فعالیت‌های گسترده‌ای در انجمن اسلامی دانش آموزان و مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی کشور داشتتِ است.

علیرضا فیروزی‌ جوان ملایری است که اکنون در دانشگاه اراک مشغول به تحصیل بوده و به‌عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل آن دانشگاه فعالیت می‌کند.

در ادامه گفتگوی صمیمی خبرنگار ما را با این جوان دانشجوی ملایری می‌خوانید.

 

ملایری‌ها: قبل از ورود به فضای دانشجویی در تشکل‌های دانش‌آموزی هم در سطح کشور فعالیت داشتید. بیشتر توضیح دهید؟

من سال ۹۲ به‌عنوان نماینده دانش آموزان استان همدان در مجمع مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان کشور انتخاب شدم و قبل آن نیز در سازمان دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی کشور فعالیت داشتم.

سال ۹۴ هم بنده طی اجلاسی که در مجلس خبرگان برگزار شد ، به‌عنوان رئیس مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی و نایب‌رئیس کنگره ملی انقلاب اسلامی انتخاب شدم.

ملایری‌ها: چگونه وارد دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی شدید؟

بعد از اعلام نتایج کنکور و با ورودم به دانشگاه اراک مشغول به تحصیل شدم و اواخرترم اول ، با تشکل‌های دانشجویی ارتباط گرفتم و نهایتاً به همکاری با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پرداختم.

 

ملایری‌ها: پس از مدت کوتاهی از دوران دانشجوی مسئولیت دبیری انجمن اسلامی مستقل را در دانشگاه اراک به عهده گرفتید. آیا این برای شما سخت نبود؟

بله. بنده درترم دوم بود که این اعتماد از سوی شورای محترم مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه به من واگذارشده و به‌عنوان دبیر مجموعه انتخاب کردند.

طبیعتاً این مسئولیت برای یک دانشجوی ترم ۲ خیلی سنگین است و حتی موجب تعجب بسیاری از مسئولین دانشگاه و دانشجویان شد و سختی‌هایی هم داشت. اما به لحاظ تجربه‌هایی که در فعالیت‌های تشکیلاتی قبل از دانشگاه کرده بودم شکر خدا مشکلی تاکنون نداشته‌ایم.

 

 

ملایری‌ها:چه تشکل‌های دیگری در دانشگاه  اراک فعالیت دارند؟

بسیج دانشجویی که در همه دانشگاه‌ها وجود دارد، به‌جز انجمن اسلامی مستقل ، انجمن اسلامی نیز در دانشگاه ما فعالیت دارد.

 

ملایری‌ها: تفاوتی بین انجمن اسلامی دانشجویان با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل وجود دارد؟

بعد از انحرافات جریان انجمن اسلامی در سال‌های ۷۸ و اتفاقات و حوادث تلخ آن سال‌ها ، جمعی از این انجمن‌های اسلامی کشور از انحرافات شکل‌گرفته اعلام برائت کردند و تشکیلات منسجم ولی نوپایی به نام انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل را معرفی کردند.

 

ملایری‌ها: حال‌وروز جنبش دانشجویی این روزها چگونه است و اینکه آیا اصلاً تشکل‌های دانشجویی تأثیری در دانشگاه و جامعه دارند؟

متأسفانه امروزه جنبش دانشجویی به علت برخی سوءاستفاده‌ها و همچنین گم کردن خط و مشی‌ها توسط خیلی از تشکل‌ها ، دچار یک رخوت عمیق شده که آن پویایی سال‌های اوایل انقلاب و پس‌ازآن را ندارد.

همچنین خیلی اوقات برخی از احزاب سیاسی سعی در نفوذ در بدنه دانشجویی دارند و دانشگاه تبدیل‌شده به جولانگاه یک عده ورشکسته‌های سیاسی شده است.اما در برخی تشکل‌های انقلابی این موضوع تا حدی ریشه‌یابی شده و اکنون در حال طی کردن روند روبه رشدی هستند.

یقیناً دانشجویان چشم‌های بیدار این نظام مقدس هستند و باید در جامعه تأثیر گزار باشند که این بستگی به اهداف و آرمان‌ها و خط و مشی‌های هرکدام دارد که می‌توانند تأثیر گزار باشند یا نه.

ملایری‌ها: آیا تشکل‌ها از آزادی عمل برخوردار هستند یا اینکه فشارهایی بر سر راه آن‌ها وجود دارد؟

ببینید هردو امری نسبی هستند که فراز و نشیب‌هایی بر سر راه تشکل‌های دانشجویی ایجاد کرده‌اند اما باوجود فشارها و اصطکاک‌های مختلف ، انقلاب اسلامی این آزادی عمل را تا حد زیاد به تشکل‌ها بخشیده است.

 

ملایری‌ها:  نقش دانشجو در امور سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر و استان چیست؟

دانشجویان به فراخور توانایی‌های خود می‌توانند در حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کنند و تأثیر گزار باشند.چه بسیار دانشجویانی که فقط سرگرم درس هستند و از جامعه و محیط زندگی غافل هستند و اتفاقات پیرامون برایشان اصلاً فرقی ندارد.اما در کنار این‌ها، دانشجویانی هم هستند که ضمن تلاش درراه کسب علم، درصحنه اجتماعی شهر یا استان یا کشور حضور دارند و تأثیرگذار نیز هستند.

ملایری‌ها: دانشجویان چگونه می‌توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند؟

با عنایت به اینکه دانشجویان در آینده وارد بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند ، با نصب العین قرار دادن منویات و مطالبات مقام معظم رهبری و تأکیدات ویژه معظم له، یقیناً می‌توانند بیش از سایر اقشار جامعه در تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و حتماً تأثیر گزار نیز خواهند بود.

ملایری‌ها: سخن پایانی:

امیدوارم همه دانشجویان و جوانان به توانایی‌های خودباور داشته باشند و در جهت تعالی آن‌ها برای رشد کشورمان در همه  زمینه‌ها بکوشند تا درنهایت شاهد اعتلای ایران اسلامی و عزیزمان باشیم‌.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار