نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. آذر 1395 - 23:25   |   کد مطلب: 20891
نمایندگان‌بااشاره‌به‌تأکید رهبرانقلاب برنقض‌برجام درصورت تمدیدتحریم‌های‌ده‌ساله:
آمادگی قوای نظام جمهوری اسلامی در اقدام متقابل علیه آمریکا درصورت تمدید داماتو
نمایندگان مجلس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بدعهدی آمریکا در اجرای برجام و تمدید تحریم علیه ایران، معتقدند تصویب قانون داماتو در آمریکا نقض آشکار برجام بوده و درصورت اجرای آن قوای مقننه و مجریه اقدام متقابل خواهند داشت.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از خانه ملت؛ حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، 3 آذرماه) به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج با هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور دیدار کردند و در بخشی از این دیدار به مسائل مربوط به ایران و دولت مستکبر آمریکا اشاره کردند و گفتند: ما فعلاً امکانی برای قضاوت درباره دولت جدیدی که قرار است سرکار بیاید نداریم، اما دولت کنونی، برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم گیری های مشترک انجام شده، که آن زمان مسئولین به ما اعلام کردند، عمل می کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است.

ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ده ساله در کنگره آمریکا، خاطرنشان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه توافق هسته ای یا همان برجام نباید به وسیله ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود، به اظهارات مسئولان کشور و دست اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته ای را برداشته شدن فشارها و تحریم ها اشاره کرده و افزودند: دولت آمریکا علاوه بر آن قول ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده، و یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده اند، اکنون برجام را وسیله ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است.

همچنین مقام معظم رهبری تأکید داشتند جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قدرت الهی و با باور به قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد.

نمایندگان مجلس در این خصوص گفت و گوهای جداگانه ای با خانه ملت داشتند و معتقد بودند درصورت اجرای قطعی تمدید تحریم های ده ساله علیه ایران، نظام جمهوری اسلامی اقدام متقابلی علیه آمریکا خواهد داشت و فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را در چارچوب (ان.پی.تی) را بدون در نظر گرفتن محدودیت های برجام از سر می گیرد. مشروح این گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

ذوالنوری: ایران در صورت نقض برجام فعالیت‌های هسته ای را بر اساس NPT از سر می گیرد

مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره رویکرد آمریکا در تصویب و تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران، گفت: قرار داد برجام یک قرارداد دو طرفه است، به طوری که یک طرف آن جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر گروه 1+5 از جمله اتحادیه اروپا است، از طرف دیگر توافق هسته ای، بارها در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده و مورد تأیید قرار گرفته، از این رو این توافق بین المللی قابل لغو از سوی یک کشور از جمله آمریکا نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا به امروز ایران به تعهداتش در برجام کاملا عمل کرده است، افزود: از زمان اجرای برجام تاکنون، مقامات کشورهای مختلف از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آژانس بین اللمللی انرژی اتمی نسبت به حسن اجرای برجام از سوی ایران اقرار کرده اند، اما طرف مقابل ما تخلفات فراوانی داشته که برجسته ترین آن احیای قانون داماتو است.

وی ادامه داد:  قانون تحریم های 10 ساله از سال 1996 وضع شده و تا امروز ادامه داشته و ایران بیش از 20 سال تحت این تحریم ها قرار گرفته، حال یکی از شروط برجام عدم تمدید این قانون ها، لغو تحریم ها و فروش هواپیما و اجازه دسترسی به بازار خرید و فروش هواپیما مسافربری بوده است.

ذوالنوری با اعلام اینکه به طور حتم تمدید قانون تحریم های 10 ساله و عدم فروش هواپیما از سوی آمریکا، هر دو نقض صریح برجام است، افزود: عنوان قانون داماتو، مربوط به  تحریم ها هسته ای بوده و مربوط به ادعاهای دیگر آمریکا از جمله حقوق بشر و حمایت از تروریسم نیست، حال اگر تمدید این قانون روند خود را در ایالات متحده طی کند و به تأیید سنا و امضا رئیس جمهور آمریکا برسد و عملا اجرایی شود، قطعا نقض توافق هسته ای محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی ریاست جمهوری اوباما قرار داریم، به نظر می رسد که تأیید قانون داماتو، به ریاست جمهوری ترامپ می رسد، حال اگر ترامپ این قانون را امضا کند؛ نقض صریح برجام بوده و ما اقدام متقابل می کنیم، که این اقدام متقابل در راستای فرمایشات 9 گانه رهبرمعظم انقلاب است، همچنین مجلس شورای اسلامی در سال 94 با تصویب مصوبه ای دولت را ملزم به اقدام متقابل کرد، بنابر این ایران آمادگی و حق دارد که اقدام متناسب انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی آمریکا متنوع خواهد بود، حال علی القاعده مجاز هستیم که فعالیت های هسته ای صلح آمیز را در چارچوب های (ان.پی.تی) از سر گیری کرده و محدودیت های برجامی در این حوزه را رعایت نکنیم.

وی افزود: به طور حتم جمهوری اسلامی در صورت نقض برجام، در قالب (ان.پی.تی) به افزایش درصد غنی سازی اورانیوم و افزایش حجم اورانیوم غنی سازی شده و بسیاری دیگر از موارد اقدام می کند و هر موردی که مخالف (ان پی تی) نیست و محدوددیتی برجام است، ایران با اقدام عملی می کند.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: به طور حتم مقابله به مثل ایران به ضرر آمریکایی ها خواهد بود، بنابر این ایران عزم  و این حق را دارد و افکار عمومی دنیا به ما این حق را می دهد که در مقابل تخلفات مکرر طرف مقابل و نقض صریح برجام، در دفاع از حق خود به فعالیت های مجاز هسته ای در قالب ان پی تی دست بزنیم.

کریمی قدوسی:اجرای قانون داماتو، تحقق وعده ترامپ برای پاره کردن برجام است/نقض توافق هسته ای برای آمریکا پشیمان کننده خواهد بود

جواد کریمی قدوسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره رویکرد آمریکا در تصویب و تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران، گفت: آمریکایی ها به خاطر وجود تفکری سلطه گری در جوهره ذاتیشان، همه دولت ها و ملت ها حتی اروپاییان را برای رسیدن به اهدافشان می خواهند و هیأت حاکمه ایالات متحده معتقد هستند که موضوع استقلال یک واژه منسوخ شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این مسئله موجب شده که از آغاز مذاکرات هسته ای، رهبر معظم انقلاب بر اساس تشخیص صحیح الهی و حکیمانه شان، فرمودند که آمریکا در نهایت پس از آن که به پای توافق بیاید، نقض عهد خواهد کرد.

وی گفت: اگر ملت ایران می خواهد که آمریکا را تسلیم اراده خود بند، باید با روحیه انقلابی با آن ها مذاکره بکند و فقدان روحیه انقلابی در تیم مذاکره کننده، نتیجه کنونی را رقم زده است. بنابر این مردم کشورمان یک بار دیگر در دوران دولت یازدهم شاهد خواهند بود که در حوزه فعالیت هسته ای به وضعیت قبل از برجام باز خواهیم گشت.

کریمی قدوسی با بیان اینکه به طور حتم مقابله به مثل جمهوری اسلامی در برابر بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، برای آن کشور پشیمان کننده خواهد بود، گفت: قطعا در صورت نقض برجام، ایران با سرعت سرسام آوری تولید اورانیوم غنی شده، تولید سانتریفیوژهای نسل جدید، بازسازی سریع آب سنگین اراک و بسیاری از اقدامات دیگر را دستور کار قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: ترامپ در انتخابات وعده داده بود که برجام را پاره کند و تمدید تحریم های 10 ساله در راستای همان وعده های وی است و قطعا اجرای این قانون نقض فاحش برجام و پاره کردن این توافق است.

نانواکناری:تصویب قانون داماتو؛ اثبات بدعهدی و نیات خصمانه آمریکا علیه ایران/مقامات کاخ سفید به تعهدات برجامی خود پایبند باشند

ولی الله نانواکناری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به تصویب قانون داماتو در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: متأسفانه آمریکایی ها به هیچ یک از تعهداتشان بر اساس برجام عمل نکرده اند، اما از طرف دیگر تعهدات جمهوری اسلامی در توافق هسته ای کاملا عملیاتی شده است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رویکرد ایالات متحده در اجرایی نکردن برجام و تصویب قوانین ضد توافق هسته ای، نشانگر بدعهدی این کشور است، از طرف دیگر رویکرد مقامات کنونی و آتی کاخ سفید در تأیید و رد برجام، نشان دهنده بی ثباتی سیاسی و مدیریتی در این کشور است.

وی افزود: تصویب قانون داماتو در آمریکا بار دیگر رویکرد خصمانه این کشور نسبت به جمهوری اسلامی را اثبات کرد، حال رهبر معظم انقلاب بارها بر بدعهد بودن مقامات آمریکایی تأکید کرده بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: البته مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب قانون داماتو قابلیت اجرایی ندارد، زیرا این قانون باید به تصویب رئیس جمهور فعلی این کشور برسد، بنابر این مقامات این کشور باید به تعهداتشان جامع عمل بپوشانند. از این رو اگر این قانون قابلیت اجرایی پیدا کند، نقض برجام بوده و ایران اقدام متقابل می کند.

یوسفیان ملا: برجام یک‌طرفه ازسوی جمهوری اسلامی اجرا می‌شود

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور درباره رویکرد آمریکا در تصویب و تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران، گفت: در برجام تعهداتی دادیم و تعهداتی گرفتیم و سند برجام یک قرارداد دو طرفه بود که البته اصل طرف قرارداد آمریکا بود که پنج کشور دیگر دنباله روی آن بودند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طبق شواهد جمهوری اسلامی برجام را به صورت یک طرفه ادامه می دهد، عنوان کرد: تا کنون برای تعهد به مفاد برجام، آب سنگین اراک را با بتون پر کرده، سانتریفیوژها را از کار انداخته و مواد غنی شده را به خارج کشور انتقال داده ایم اما در مقابل این اقدامات، فعالیت خاصی ازسوی طرف مقابل صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه امروز افزایش مدت زمان تحریم جمهوری اسلامی به مدت 10 سال نقض صریح برجام است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران درصورت اجرای این تحریم ها دست روی دست نگذاشته و اقدام متقابلی خواهند داشت.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: قوای مجریه و مقننه پاسخ قاطعی به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام می‌دهند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور درباره رویکرد آمریکا در تصویب و تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران حقانیت خود را در برجام اثبات کرد و بدعهدی آمریکا به دنیا اثبات شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با عدم اجرای برجام چیزی را از دست نمی دهیم، عنوان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که هرجا به این نتیجه برسیم که آمریکا موضوع را شوخی گرفته و تصوری از برجام دارد که با آن می تواند به ما ضرر بزند دچار اشتباه تاریخی شده است.

وی افزود: چه آخر عمر دولت اوباما و چه ابتدای عمر دولت ترامپ، ایران حق دارد هر کجا احساس کند حقش ضایع می شود (به خصوص درباره تحریم های 10 ساله) می تواند برجام را ادامه ندهد ضمن اینکه اتحادیه اروپا هم آمریکا را همراهی نخواهد کرد و آمریکا به عنوان ناقض برجام تنها مانده و این به علت همراهی با لابی صهیونیستی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر قرار باشد مجدد تحریم شویم، برجام فایده ای برای ما نداشته، خاطرنشان کرد: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری که امروز روشنگر ادامه راه برجام بودند، صحن علنی روز چهاردهم آذر هیچ دستور کاری مهم تر از برجام نخواهد داشت و لازم است هیأت رئیسه از ظریف و صالحی دعوت کند که با حضور درمجلس وارد شور شده و تصمیم نهایی را در خصوص برجام بگیرد.

سلیمی:تمدید قانون تحریم های ۱۰ ساله علیه ایران نقض صریح برجام است/مقابله به مثل تنها راه مقابله با بدعهدی آمریکایی

اصغر سلیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره رویکرد آمریکا در تصویب و تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران، گفت: بر اساس توافق هسته ای، کشورهای غربی و آمریکایی متعهد شدند که تمام تحریم ها مرتبط با مسئله هسته ای ایران لغو شده و بار دیگر این تحریم ها تمدید نشود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران نقض صریح برجام از سوی مقامات آمریکایی است، ادامه داد: به طور حتم وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی باید نسبت به این مسئله واکنش جدی داشته باشند.

سلیمی افزود: مقابله به مثل تنها راه مقابله با بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام است و مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدامات حمایت جدی می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: البته امضا و تأیید رئیس جمهور آمریکا ملاک اجرا و عملیاتی شدن قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران است، از این رو اگر این مسئله صورت گیرد، قطعا باید به صورت جدی و عملی واکنش صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید هر چه سریع تر مسئله بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام را به کمیته مشترک ارائه کند، البته تاکنون اقدام خاصی از این کمیته صورت نگرفته، اما جمهوری اسلامی باید با جدیت این مسئله را پیگیری کند./

پایان پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار