نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. آذر 1395 - 8:57   |   کد مطلب: 20869
محور ارتباطی نهاوند به ملایر و همدان از جاده آورزمان به طول ۴۲ کیلومتر، از نقاط حادثه‌خیز استان به شمار می‌رود به‌طوری‌که سهم قابل‌توجهی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از مهر؛ راه ارتباطی نهاوند به ملایر و همدان از جاده آورزمان به طول ۴۲ کیلومتر یکی از محورهای پرحادثه در استان همدان است که از این مسافت ۸ کیلومتر آن در حوزه نهاوند است و این روزها نام قتلگاهی در ورودی نهاوند را یدک می‌کشد و درحالی که جاده ای فرعی محسوب می شود روزانه شاهد حجم زیادی از تردد مسافر، حمل بار و زائر است که این جاده را به عنوان محوری پرحادثه تبدیل کرده است.

آمار تکان دهنده تصادفات و واژگونی ها در این محور بر کسی پوشیده نیست به طوری که به معضلی بزرگ برای مسئولین تبدیل شده چراکه تنها در یک هفته اخیر حوادثی مرگبار در این محور رخ داده است.

محور آورزمان حادثه خیزترین محور عبوری زائران کربلا

ارتقا وضعیت این محور سالها به عنوان مطالبه اصلی مردم این منطقه مطرح بوده تا اینکه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی برای تعریض و ساماندهی ورودی نهاوند دستور صادر کرد اما همچنان از جامه عمل پوشاندن به این دستور خبری نیست تا امسال نیز این محور به عنوان حادثه خیزترین محور عبوری زائران کربلا نام بگیرد.

متأسفانه در همدان ۱۳ نفر از زائران کربلا بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادندرئیس پلیس راه استان همدان در آخرین گزارش ارائه شده طی صبح امروز سه شنبه با بیان اینکه در ایام منتهی به اربعین در همدان ۸  فقره تصادف اتفاق افتاد که مرگ ۱۶ نفر را به دنبال داشت، افزود: متأسفانه در این ایام در همدان ۱۳ نفر از زائران کربلا بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند.

 

رضا عزیزی با بیان اینکه جاده آورزمان - نهاوند و محورهای روستایی منتهی به این جاده پرتلفات ترین سوانح رانندگی را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در ایام اربعین میزان تردد روزانه در جاده های استان همدان ۳۴۳ هزار مورد بوده است.

دستوری که ناتمام مانده است

در همین خصوص فرماندار نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه دستور سال گذشته معاون وزیر راه و شهر سازی برای تعریض و ساماندهی ورودی نهاوند از جاده آورزمان ناتمام مانده است.

کریم حمیدوند بابیان اینکه متاسفانه از مجموع تصادفات روزهای اخیر در نهاوند که منجر به کشته شدن ۹ تن و مجروح شدن ۲۱ تن دیگر از هموطنان شد، دو تصادف آن در ورودی نهاوند از جاده آورزمان اتفاق افتاد، افزود: معاون وزیر راه و شهر سازی سال گذشته از همین نقطه حادثه خیز بازدید و دستور داد ۵۰۰ متر ورودی نهاوند از جاده آورزمان اصلاح و تعریض شود که بعد از دستور وی یک هفته ماشین آلات راه و شهرسازی مشغول انجام کار شدند اما بنا بر دلایل نامعلومی کار اجرایی این منطقه تعطیل شد.

متاسفانه راه دسترسی نهاوند-همدان-ملایر از جاده آورزمان به عنوان راه فرعی محسوب می شود که اشتباه استوی بیان داشت: متاسفانه راه دسترسی نهاوند-همدان-ملایر از جاده آورزمان به عنوان راه فرعی محسوب می شود که اشتباه است چراکه این راه مهمترین و اصلی ترین راه ارتباطی نهاوند با مرکز استان است و مسئولان باید در تعریف این راه تجدید نظر کنند تا جاده نهاوند-آورزمان بعنوان راه اصلی محسوب شود.

فرماندار شهرستان نهاوند یکی دیگر از مشکلات جاده آورزمان را بی اهمیتی مسئولان ملایر عنوان کرد و گفت: قسمتی از جاده آورزمان در حوزه استحفاظی راه ملایر است که از دید آنها این راه روستایی محسوب می شود و برای آنها اهمیتی ندارد.

 

کریم حمیدوند بابیان اینکه قسمتی از تعریض، ساماندهی و چهار بانده کردن جاده آورزمان- نهاوند اتمام یافته و زیر بار ترافیک است، گفت: انتهای این مسیر که به ورودی نهاوند می رسد هنوز با عرض کم دوطرفه است و به نقطه حادثه خیز تصادفات نهاوند تبدیل شده است.

حمیدوند افزود: عملیات اجرایی اصلاح و چهار باند شدن ۵۰۰ متر ورودی نهاوند از جاده آورزمان باید هر چه زودتر با انتخاب پیمانکار آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه تعریض و چهار بانده کردن جاده نهاوند- کرمانشاه از پروژه های ملی محسوب می شود و در حال حاضر دارای دومیلیارد تومان اعتبار است، گفت: فاز اول این پروژه از نهاوند تا پل حاجی علیمراد انجام شده اما فاز دوم تعریض این جاده از پل حاجی علیمراد تا شهر فیروزان به علت نداشتن پیمانکار متوقف شده است.

جاده نهاوند - آورزمان به قتلگاه تبدیل شده است

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه جاده نهاوند - آورزمان به قتلگاه تبدیل شده است، گفت: کسانی که پیش از این و به تناسب موقعیت شغلی درعقب ماندگی راه‌های نهاوند نقش داشته اند، باید پاسخگو باشند.

حسن بهرام نیا بابیان اینکه نهاوند در زمینه راه های مواصلاتی و توسعه آن محروم و فقیر مانده است، گفت: دلایل متعددی در این رخداد دخیل است و این موضوع به امسال یا سالهای گذشته مربوط نیست بلکه این محرومیت در طول سالیان گذشته انباشته و امروز برای مردم و مسافرین عبوری از مسیرهای منتهی به نهاوند مشکل ساز شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه محور آورزمان - نهاوند و نهاوند - کرمانشاه به خاطرعدم وجود استانداردهای لازم به محلی برای نگرانی خانواده ها تبدیل شده است.

طی ۷ ماه گذشته در تصادفات جاده های حوزه نهاوند ۳۵ نفر کشته و نفر ۱۲۴مصدوم و زخمی شده اند که آماری وحشتناک و نگران کننده استنماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه طی ۷ ماه گذشته در تصادفات جاده های حوزه نهاوند ۳۵ نفر کشته و نفر ۱۲۴مصدوم و زخمی شده اند که آماری وحشتناک و نگران کننده است، گفت: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان باید با نظارت بیشتر بر توسعه و تجهیز کارگاه‌ها اجرای عملیات را سرعت دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه بابیان اینکه اصلاح نقطه حادثه‌خیز جاده و محور آورزمان به ملایر و نهاوند که ۴۲ کلیومتر مسافت دارد، ۷۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: با توجه به حادثه‌خیز بودن جاده آورزمان- نهاوند و حوادث رانندگی چند هفته اخیر در این مسیر ۶۰۰ میلیون تومان برای اصلاح ورودی نهاوند از جاده آورزمان اختصاص یافت.

 

فرهاد فرزانه بابیان اینکه در حال حاضر عملیات تعریض و چهارخطه کردن این محور از محل اعتبارات استانی راه و شهرسازی تأمین می‌شود و تنها راهی که می‌تواند اعتبار مورد نیاز چهارخطه کردن جاده آورزمان، نهاوند و ملایر را تأمین و جذب کند حمایت و کمک نماینده مردم نهاوند در مجلس برای ملی کردن اجرای این پروژه است، عنوان کرد: عملیات اجرایی چهار خطه کردن ۸ کیلومتر از جاده نهاوند، آورزمان که در حوزه استحفاظی راه نهاوند قرار دارد شروع و در حال انجام‌ است و مراحل زیرسازی و ترانشه‌برداری در مسیر پایان یافته و قسمت‌هایی از آن به زودی آسفالت می‌شود.

در صورت شرایط مساعد آب و هوایی عملیات آسفالت تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد

فرزانه عنوان کرد: تاکنون از مجموع ۸ کیلومتر تعریض و چهار خطه کردن این محور عملیات اجرایی ۱۲۰۰ متر آن به پایان رسیده و زیر بار ترافیک رفته و کار تعریض و زیرسازی ۱۸۰۰ متر دیگر اتمام یافته و قیر مورد نیاز برای آسفالت آن تأمین شده که در صورت شرایط مساعد آب و هوایی عملیات آسفالت آن تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد.

وی عنوان کرد: حدود ۵۰۰ متر از ورودی نهاوند در محل این محور و جاده که متاسفانه در چند روز گذشته شاهد وقوع چندین تصادف دلخراش و مرگبار در آن بودیم دارای مشکلات اساسی و فنی است که باید هرچه زودتر برطرف شود.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه دسترسی به جاده های ایمن، کاهش مصرف سوخت و کاهش بار ترافیک از مزایای ارتقاء این جاده است بنابراین اجرای این پروژه باید در راس برنامه ها قرارگیرد تا پس از این شاهد اتفاقات ناگاواری از این دست نباشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار