نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. آبان 1395 - 14:35   |   کد مطلب: 20813
فرماندار ملایر گفت: کشت زعفران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی مخصوصاً برای جوانان جویای کار است.

به گزارش ملایری‌ها؛ عبدالعظیم رضایی در جریان بازدید از مزارع کشت زعفران شهرستان کشت زعفران را از اقدامات مؤثر در اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار داشت: شهرستان ملایر در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای داشته و  با توجه به بحث کم‌آبی و کاهش منابع آبی یکی از راه‌حل‌های مناسب توسعه کشت گیاهان کم آب بر مانند زعفران است.

وی با اشاره به توسعه کشت زعفران در سال‌های اخیر در ملایر بیان کرد: در سال‌های اخیر کشت این محصول به  25 هکتار افزایش‌یافته است.

فرماندار ملایر بیان کرد: همه دانسته که زعفران ازنظر نیاز آبی به یک یا دو مرحله آبیاری نیاز دارد و این برای روستاییان که با کمبود شدید آب کشاورزی دست‌وپنجه نرم کرده یک کشت مناسب و جایگزین  خوبی برای محصولات آب بر است.

 رضایی ادامه داد: در طول دوره 7 ساله به‌طور میانگین از هر هکتار می‌توان مقدار 6 کیلو زعفران خشک به دست آورد؛ در سال اول خوب طبیعی است که محصول کمتری را می‌دهد ولی هر چه از عمر مزرعه می‌گذرد بازدهی و برداشت محصول بیشتر می‌شود.

وی گفت: یک گروه خوب متشکل از تعدادی جوان کارآفرین  ر این راستاها هم دفترچه زعفران کاران را کرده و آنان زا  در اختیار کشاورزان قرار داده‌اند که از این طریق می‌توان آمار دقیقی از وضعیت کشت زعفران در ملایر به دست آورد.

وی با تامید به توجه هر چه بیشتر  مسئولین و بانک‌ها در راستای توسعه کشت زعفران  گفت:  کشت زعفران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی مخصوصاً برای جوانان جویای کار است که هم درآمدزایی خوبی برای آنان دارد و هم اشتغال‌زایی خوبی را هم در سطح شهرستان به وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایر و دبیر انجمن زعفران کاران ملایر هم در این بازدید گفت: کشت زعفران یکی از محصولات بسیار ارزشمند و سود ده بوده  که با توجه به شرایط کم‌آبی موجود در شهرستان می‌تواند یک کشت بسیار مطلوب و جایگزین برای محصولات پرآب برشده و می‌تواند مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها شود.

مجتبی طاهری افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر تمایل به کشت زعفران در بین کشاورزان جایگاه خود را پیداکرده است اما با توجه به این‌که خرید پیاز زعفران بیشترین هزینه را در برداشته لذا فراهم کردن شرایط مناسب و آسان دریافت تسهیلات بانکی می‌تواند این مشکل را برطرف کند و در صورت فراهم شدن پرداخت تسهیلات بانکی درصد بالایی از زمین‌های شهرستان ملایر به زیر کشت زعفران خواهد رفت.

وی گفت: درکشت زعفران دو عامل بسیار مهم آماده‌سازی مناسب و به‌موقع زمین برای کشت زعفران و تهیه پیاز سالم و عاری از هرگونه آلودگی تأثیرگذار است و متأسفانه با توجه به اقبال کشاورزان به کشت این محصول مراکزی غیرقانونی هم وجود دارند که اقدام به واردکردن پیاز زعفران به داخل شهرستان می‌کند و با توجه به اینکه این پیازها گواهی سلامت و مجوز تولید را ندارند امکان انتقال آلودگی از طریق پیازهای آلوده به زمین‌های جدید فراهم می‌شود که این می‌تواند در آینده  مشکل‌ساز باشد و باید که از طریق قانونی از ورود آن جلوگیری نمود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار