نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. آبان 1395 - 7:50   |   کد مطلب: 20812
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: بیش از 30 درصد محصولات مرواربافی به کشور آذربایجان و مابقی به تهران و دیگر شهرها صادر می‌شود.

به گزارش ملایری‌هاابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در شهرستان ملایر در رشته‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: افرادی که در حوزه صنایع‌‎دستی در شهرستان ملایر فعال هستند، بیشتر در رشته منبت مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی افزود: بیش از 3 هزار و 850 کارگاه کوچک و بزرگ منبت در داخل شهر و روستاهای ملایر فعال هستند که این کارگاه‌ها گواهی دوره‌های آموزشی این رشته را گذرانده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر ادامه داد: در این کارگاه‌ها 7 هزار و 100 نفر مشغول به کار شده‌اند که از این تعداد بیش از یک‌هزار و 400 نفر در سال‌های گذشته بیمه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ملایر دارای شهرک صنعتی خوشه مبل و منبت است که تعداد زیادی از کارگاه‌های بزرگ در این شهرک قرار دارند، گفت: سالانه 70 تا 80 هزار سرویس مبل، صندلی و میزهای اداری در این کارگاه‌ها تولید می‌شود که بیشتر آن به کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق صادر می‌شود.

جلیلی در خصوص اقداماتی که در مورد رشته منبت توسط اداره میراث فرهنگی ملایر انجام شده و در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: تهیه گزارش مبل و منبت شهر ملایر برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور درحال انجام است.

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تجهیز، توسعه و ایجاد کارگاه‌ها، پیگیری باز شدن سایت بیمه برای همه هنرمندان، پیگیری ایجاد بازارچه صنایع‌دستی، آموزش و انجام امور اداری آنها مانند تعویض مدارک شناسایی از جمله اقداماتی است که امسال در میراث فرهنگی انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه ملایر دارای 10 کارگاه کوچک و بزرگ سبدبافی در شهر و روستا است، افزود: حدود 120نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی در ملایر است که مروار یک نوع چوب ترکه‌ای است که بیشتر در ملایر کشت و تولید می‌شود.

جلیلی ادامه داد: محصولاتی مانند سبد گرد کوچک و بزرگ، سبد بیضی، سبد قایقی، کاسه در اندازه‌های مختلف، سبد کشکولی، سبد میوه، سبد پنجره‌ای، میز، صندلی و مبل از مروار تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مرواربافی علاوه بر ترکه‌های مروار، از مواد دیگری مانند تخته سه‌لایی، پوشال برنج و خرما و مفتول‌های سیمی نیز استفاده می‌شود، اضافه کرد: بیش از 30 درصد این محصولات به کشور آذربایجان و مابقی به تهران و دیگر شهرها صادر می‌شود.        

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه ملایر دارای بیش از 50 کارگاه گلیم‌بافی، 4 کارگاه قلم‌زنی، 2 کارگاه سنگ‌های قیمتی، چند کارگاه چرم، 10 کارگاه تولید ساز سنتی است، افزود: تعدادی از این آثار دارای مهر اصالت یونسکو است.

وی بیان کرد: امید است با حمایت مسئولان امر در راستای احیای رشته‌های صنایع‌‌دستی که منسوخ شده‌اند، با انجام بازاریابی برگزاری دوره‌های آموزشی نظام‌‌مند و ایجاد مجتمع‌های صنایع‌دستی تولیدات را به لحاظ کمی و کیفی ارتقا بخشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار