نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مهر 1395 - 23:58   |   کد مطلب: 20375
بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که افشاگری‌های متعدد که بخشی از آنها اغراق‌آمیز به نظر می‌رسند، دهان ترامپ را بر علیه رسوائی‌ها و فسادهای کلینتون بسته‌اند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از مشرق  دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در آخرین وضعیت‌اش، با چالش بزرگ اجماع رسانه‌های علیه خود روبروست. هم اکنون سیلی از رسانه‌ها و جراید آمریکایی بر علیه وی با یکدیگر متحد شده‌ و پرونده در پی پرونده برای وی می‌گشایند. ترامپ، نیز که به شدت تحت فشار از سوی این رسانه‌ها و رهبران حزب است، از این فرصت برای ارائه یک چهره قربانی در اثر توطئه بین‌المللی استفاده می‌کند. اما به هر حال، تا اینجای کار خواسته کلینتون و دموکرات‌ها به همت رسانه‌های جمعی حاصل شده است.

 

این روزها، شاهد عظیم‌ترین موج هجمه علیه دانلد ترامپ –نامزد جمهوریخواهان- هستیم. نیویورک تایمز و واشنگتن پست دست‌بردار نیستند و هر از چندگاهی پرونده‌ای از تعرض و یا توهین علیه زنان را برعلیه وی می‌گشایند. فشار رسانه‌ای از یکسو و فشار بالادستی‌های حزب از سوی دیگر بر ترامپ با فشار حامیان مالی حزب بر رهبران جمهوریخواه مبنی بر کنارگذاشتن ترامپ همراه شده و ملغمه‌ای از آشوب و پریشانی را در این روزها می‌توان در جبهه جمهوریخواهان شاهد بود.

 
 

 

در این روزها، ترامپ به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا پرونده‌ای تازه علیه هیلاری کلینتون بگشاید تا بلکه اذهان عمومی و بین‌المللی را از جریاناتی که علیه‌اش شکل گرفته منحرف سازد. او حتی، قضیه جلسه محرمانه هیلاری با سران بانک‌های جهانی با این ادعا که به ضرر تمامیت ارضی آمریکا بوده است را مطرح کرده است. پس از افشای فیلم اظهارات شنیع وی علیه زنان، نوبت به شکایت دست کم 3 زن از وی مبنی بر آزار و اذیت جنسی رسیده است. مسئله‌ای که این بار با اعتراض یکی از قضات فدرال آمریکا همراه شد و وی این قضیه را یک بازی مضحک و لوث خواند و در ذهن نخبگان جامعه آمریکا این سوال مطرح شد که چرا حالا سر و کله این 3 زن پیدا شده و به یاد شکایت از ترامپ افتاده‌اند؟!

ترامپ که چاره‌ را در مقصر دانستن دیگران پنداشته، «کارلوس اسلیم» مولتی میلیاردر مکزیکی که یکی از سهامداران روزنامه نیویورک تایمز است را عامل اصلی این هجمه عظیم علیه خود می‌داند. وی در سخنرانی اخیر خود در شهر «گرینزبرو»ی کارولینای جنوبی در جمع هوادارانش در این رابطه گفت: «کارلوس اسلیم را همه می‌شناسید. مرد ابر ثروتمندی که از مکزیک به آمریکا آمده و بزرگترین سهامدار روزنامه نیویورک تایمز است. او یکی از بزرگترین حامیان مالی هیلاری کلینتون و برنامه‌های اوست. من خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز را روزنامه‌نگار نمی‌دانم بلکه لابی‌گر اسلیم و کلینتون می‌دانم.

 

 

استفاده ابزاری از جمله حاشیه‌ای ترامپ با اشاره به جریان همراهی با مجری NBC علیه زنان

در همین بحبوحه، پای واشنگتن پست که هم‌پالگی نیویورک تایمز در افشاگری علیه ترامپ است به قضیه باز شده و در نمایشی مضحک، گفتگویی با «کریستن اندرسون» یکی از مدعیان تعرض شکل داده است. نقطه لوث داستان جایی بیشتر نمو پیدا می‌کند که علاوه بر «جسیکا لیدز»، «سامر زرووث» سومین مدعی تعرض، سر از بظاهر لاک سکوت در آورده و در نمایشی ترحم‌طلبانه در مقابل رسانه‌ها، خود را زنی بی‌پناه و غریب نشان می‌دهد که قربانی شیطنت یک تاجر حریص شده است. ترامپ هم در اخرین اظهارنظر خود در این مورد گفته است که براستی این سه نفر آنقدر غیرجذاب هستند که تعرض به آنها احمقانة‌ترین کار ممکن است و وی هرگز حتی لیدز را هم ندیده است.

 
جسیکا لیدز در گفتگو با اندرسون کوپر
 

قطعا، کارنامه ترامپ نسبت به زنان کارنامه خوبی نیست. او دو ازدواج ناموفق داشته و صندوقی از اظهارات توهین‌آمیز نسبت به زنان است. البته وی مدعی است که تنها به زنانی که به او بی‌احترامی کرده‌اند، پاسخ کوبنده داده است. اما نکته اینجاست که اولا این اتهامات و حواشی قطعا از سوی یک جریان بسیار قدرتمند هدایت می‌شود و دوما کشوری که مدعی بالغ‌ترین نوع دموکراسی است، انتخاباتی مضحک و مملو از اتفاقات و اتهامات شنیع را به نمایش گذاشته و از تصویری که هم‌اکنون در جامعه بین‌المللی از انتخابات خود ایجاد کرده است، هیچ ابایی ندارد. داستان جایی بدتر می‌شود که «آنتونی گیلبرتورپ» 54 ساله به عنوان شاهد وارد داستان می‌شود. خبرگزاری «اسپوتنیک» در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع می‌پردازد. جسیکا لیدز مدعی شده بود که در هواپیما مورد تعرض آزار و اذیت ترامپ قرار گرفته، ترامپ مدعی است که اصلا وی را تابحال ندیده، و این شاهد مدعی است که ترامپ و لیدز در هواپیمای مذکور در کنار هم بوده‌اند اما هیچ حرکت خلافی از سوی ترامپ صورت نپذیرفته است. این تناقض بزرگ در قاب این تئاتر کمدی، هیچ جز استهزا و تمسخر را نمی‌تواند به همراه داشته باشد و هر مخاطب شعورمندی پی به حد لوث و حماقت‌بار بودن این انتخابات می‌برد. داستان جایی شکل وخیم‌تری به خود می‌گیرد که کاشف به عمل می‌آید که گیلبرتورپ خود کسی است که پسران نوجوان را برای اعمال جنسی در اختیار سیاستمداران انگلیسی قرار می‌دهد و اساسا شغل او همین است.

 
 

 

کاریکاتوری که در آن مرضی‌الطرفین را یک ناداور به نام رسانه می‌داند که محافظ آن، کلاهی به نام کلینتون است

ظهور «مارلی ماتلین» به عنوان اولین هنرپیشه زن ناشنوایی است که به جایزه اسکار دست یافته بر صحنه انتخابات و شکایت از ترامپ فقط به خاطر اینکه در برنامه «کارآموز» - که سازنده آن خود ترامپ بود- به او گفته «عقب مانده»، برگ دیگری از نمایش مضحک آمریکایی‌ها جهت تکمیل سیکل حماقت‌بار حوادث روزهای اخیر است. در این میان، ستاد ترامپ اعلام کرده که «بنیاد یازده سپتامبر» را جهت کمک به خانواده‌های کشته‌شدگان واقعه برجهای دوقلو، مورد حمایت مالی قرار داده است که نیویورک پست در اقدامی سریع پرده از دروغ ترامپ برداشت و اوضاع را برای نماینده جمهوریخواهان بدتر کرد. اوضاع در صحنه انتخاباتی آمریکا اصلا مساعد نیست. در سرتاسر تاریخ سیاسی آمریکا، این کشور تا بدین حد دیوانه‌وار در انتخابات عمل نکرده است.


 
 

 

افشاگری‌های متعدد که بخشی از آنها اغراق‌آمیز به نظر می‌رسند، همچنان بمب دهان ترامپ را بر علیه کلینتون بسته‌اند؛ خواسته‌ کلینتون به همت رسانه‌ها حاصل شده است

در سوی دیگر آشفته‌بازار این روزهای انتخابات آمریکا، «میشل اوباما» همسر رییس جمهور در جمع هواداران کلینتون در نیوهمشایر از زنان خواست که تا ائتلافی بزرگ بر علیه ترامپ تشکیل دهند و اظهارات ترامپ در آن نوار ویدئویی را نه یک شوخی بین دو مرد که یک بی‌شرمی تمام در جهت افتخار به اعمال متجاوزانه و شنیع خواند. درست فردای آن روز، شبکه CBS در گفتگویی که با «مایک پنس» قائم مقام ترامپ داشت، خواستار ابراز نظر در مورد سخنان بانوی اول آمریکا شد. پنس، مراتب تعجب خود از اظهارات میشل اوباما را اظهار داشت و گفت: «من احترام بسیاری برای بانوی اول امریکا قائلم اما واقعا برایم سوال است که اساس ادعای او چیست؟ من هم قبول دارم که ترامپ در آن فیلم با زبانی زشت در مورد زنان سخن گفت اما این یک گفتگوی مردانه بود که ممکن است مردان دیگر هم داشته باشند. ضمن اینکه او هیچگاه مرتکب عمل منافی عفت نشده و فقط حرفش را زده. شاید این هفته را بتوان پرکارترین هفته برای معاون ترامپ دانست. او سه مرتبه در برنامه‌های مختلف تلویزیونی ظاهر شد تا از ترامپ دفاع کند و به رسانه‌ها اطمینان داد که تا روز جمعه مدارکی دال بر بی‌گناهی ترامپ در مورد ادعاهای اخیر مبنی بر تعرض ارائه دهد.

 

 

 

 
 
 
00:00 00:30
 
دفاع پنس از ترامپ

 

 
 

در اقدامی دیگر، بنابر ادعای روزنامه «تایم» عده‌ای از افسران ارشد نیروهای هوایی و سازمان اتمی آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده از مردم آمریکا خواستند که به ترامپ رای ندهند. این افراد در این نامه آورده‌اند که زمان استفاده از بمب اتم به رییس جمهوری با فراست و مدبر و سیاست‌شناس بستگی دارد نه ترامپ که دارای هیچکدام از این خصوصیات نیست. به باور آنها، وقتی ترامپ نمی‌تواند کوچکترین اختلاف نسبت به خود را تحمل کند، در صورت اختلاف با کشورهای دیگر قطعا براحتی دکمه پرتاب بمب اتم را فشار خواهد داد.

حمایت «نایجل فاراژ» -رهبر حزب مستقل‌های انگلیس- هم در این هفته اوضاع را وی وخیم کرد. پس از دیدار وی با ترامپ پس از مناظره دوم، هم‌اکنون اعضای ارشد حزب مستقل‌ها به شدت وی را مورد تحکم قرار داده‌اند و فاراژ همچنان با پافشاری اعلام کرده که گرچه سخنان و مواضع ترامپ در مورد زنان و اقلیت‌ها را اصلا نمی‌پسندد اما به دلایلی که خودش می‌داند وی را مورد تحسین قرار می‌دهد و از او حمایت می‌کند. وی، افشای فیلم اظهارات ترامپ علیه زنان را بزرگترین ضربه ممکن به وی دانست؛ اقدامی که عملا راه او برای ورود به کاخ سفید را بست.

 
 
 
 در هر حال، عده‌ای از تحلیلگران و ناظران انتخابات معتقدند که هم‌اکنون شاهد آشفته‌بازار دگرگون جمعی فاسد و دیوانه در جولانگاه انتخاباتی آمریکا هستیم؛ جولانگاهی که هر آینه آبستن حوادث جدید و تنش‌زای دیگر است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که افشاگری‌های متعدد که بخشی از آنها اغراق‌آمیز به نظر می‌رسند، دهان ترامپ را بر علیه رسوائی‌ها و فسادهای کلینتون بسته‌اند و بدین ترتیب خواسته‌ کلینتون به همت رسانه‌ها حاصل شده است.
 
 

 


 منابع:
 
 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار