نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مهر 1395 - 17:38   |   کد مطلب: 20373
کارآفرین جوان خندابی با لبیک به ندای رهبر انقلاب در روستای محروم ثمردشت، سالانه ششصد کیلو گرم عسل برداشت و عواید آن را به اقتصاد کشور تزریق می کند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل ازپایگاه خبری نسیم خنداب، تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است که بنا بر فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی است.

توجه به تولید داخلی و براساس توانمندی‌های محلی یک از مهم‌ترین مسائل در تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید ظرفیت‌های هر بخش به‌خوبی معرفی شود و راه‌های رسیدن به تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها برای مردم به ویژه جوانان جویای کار به‌خوبی تبیین شود.

روستای ثمردشت، در جنوب غربی شهرستان خنداب در بین درّه‌ای در بخش مرکزی خنداب واقع شده است، در این روستا ۳ خانوار با جمعیت ۱۵ نفر زندگی می کنند، مردم این روستا علی‌رغم وجود آب کشاورزی به دامداری، دامپروری و کشاورزی دیم اشتغال دارند.

محمد سلیمی یکی از جوانان پرتلاش این روستا است که نزدیک به ۴۰ سال سن دارد و شغل پدرش را ادامه می دهد و به ندای رهبر انقلاب لبیک گفته است.

این کارآفرین جوان با توسعه  شغل پدرش توانسته، پرورش زنبور عسل را در این روستای دورافتاده و محروم، توسعه دهد و یکی از تولید کنندگان معتبر در تولید عسل در شهرستان خنداب و در استان مرکزی شود.

سلیمی در این باره گفت، پدرم ۸۰ سال دارد و شغلش، پرورش زنبور عسل در روستای ثمردشت و دامداری و دامپروری بوده، بیش از ۲۰ سال است که من شغل پدرم را ادامه می دهم و امرار معاش زندگی خود و خانواده ام را از این راه تامین می کنم.

وی افزود: زنبور داری شغل بسیار خوب و دوست داشتنی است، کسی که دنبال این شغل می‌رود، نمی تواند آنرا رها کند، با توجه به مشکلات مالی که داشتم بارها تصمیم گرفتم این کار را رها کنم، اما ذوق و علاقه ای که به این کار داشتم، همواره این کار را ادامه می دهم.

این فعال اقتصادی گفت: زمانی که زنبور داری را از پدرم تحویل گرفتم با ۱۰ الی ۱۵ کندوی سنتی، کار را شروع کردم، امروز تعداد کلونی ها را تا ۲۵۰ کندو افزایش دادم، با اوضاع مالی بدی که داشتم نمی توانستم عهده‌دار آنها باشم، برهمین اساس تعداد ۱۰۰ کندو از آنها را فروختم.

جوان کارآفرین با بیان این که در طول سال، یک بار عسل برداشت می کنم گفت: سال قبل ۹ میلیون تومان هزینه کردم و نزدیک به ۱۴ میلیون برداشت کردم، از اول سال تا آخر شهریور، پیوسته باید به زنبورها رسیدگی کرد.

سلیمی گفت: منطقه ثمردشت بسیار خوب و بکر بود، اما برخی از افراد با آتش زدن صحرا موجب از بین بردن مراتع و گل‌های منطقه شدند، همین امر موجب شده تا در برخی ایام، خوراک دستی به زنبورها بدهیم.

این کارآفرین موفق خندابی گفت:سال قبل نزدیک ۶۰۰ کیلو گرم عسل برداشت کردم و با حمایت مردم و مسئولین شهرستان توانستم آنرا در شهرستان خنداب بفروشم.

وی تشخیص عسل طبیعی را بسیار سخت عنوان کرد و تصریح کرد: تولید کنندگان عسل مواد های افزودنی بسیاری مانند، عرق گشنیز، گلاب، زعفران و غیره را به عنوان خوراک به زنبورها می دهند و همین امر باعث می شود عسل ها طعم و رنگ مختلفی پیدا کنند.

سلیمی با اشاره به اینکه هر کندو به طور میانگین ۴ الی ۵ کیلو گرم عسل در طول سال تولید می کند و عسلی که اینجا تولید می کنم، طبیعی است اظهار کرد: عسل را با برچسب به بازار عرضه می کنم، همین امر باعث جذب مشتری از شهرهای قم، تهران، اصفهان، تبریز و شهرستان‌های مجاور شده است.

این فعال اقتصادی گفت: افراد بیماری بودند که دیابت، زخم بستر، سوختگی و غیره داشتند و از عسل من استفاده کرده و دوباره درخواست کرده‌اند تا برایشان نگه دارم، یکسری افراد دیگر نیز هستند که کمیت برای آنها مهمتر از کیفیت است.

ضرورت حمایت دولت از زنبورداران

سلیمی به  مشکلات تولیدکنندگان عسل اشاره کرد و گفت: اگر نهادهای حمایتی، با ارائه تسهیلات کم بهره از کارآفرینان حمایت کنند، کارآفرینان می توانند، کارشان را توسعه دهند و اشتغال زایی داشته باشند.

جوان روستایی به وضعیت رکود بازار اشاره و خاطرنشان کرد: پرورش زنبور عسل درآمد خوبی دارد، اما با وضعیت رکود بازار و کمبود نقدینگی‌، زنبور‌داری برای من صرفه اقتصادی خوبی ندارد، ۴ سال پیش، تسهیلات جزئی از جهاد کشاورزی گرفتم و سال قبل با همکاری بسیج سازندگی برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی شدم، اما با توان مالی که دارم، نمی توانم وام را ماهیانه و با سود بالا پرداخت کنم.

 

این کارآفرین موفق خندابی گفت:سال قبل نزدیک 600 کیلو عسل برداشت کردم و با حمایت مردم و مسئولین شهرستان توانستم آنرا در شهرستان خنداب بفروشم.

وی تشخیص عسل طبیعی را بسیار سخت عنوان کرد و تصریح کرد: تولید کنندگان عسل مواد های افزودنی بسیاری مانند، عرق گشنیز، گلاب، زعفران و غیره را به عنوان خوراک به زنبورها می دهند و همین امر باعث می شود عسل ها طعم و رنگ مختلفی پیدا کنند.

سلیمی با تاکید هر کندو به طور میانگین 4 الی 5 کیلو عسل در طول سال تولید می کند و عسلی که من تولید می کنم، طبیعی است اظهار کرد: عسل را با برچسب به بازار عرضه می کنم، همین امر باعث جذب مشتری از شهرهای قم، تهران، اصفهان، تبریز و شهرستان‌های مجاور شده است.

این فعال اقتصادی گفت: افراد بیماری بودند که دیابت، زخم بستر، سوختگی و غیره داشتند و از عسل من استفاده کرده و دوباره درخواست کرده‌اند تا برایشان نگه دارم، یکسری افراد دیگر نیز هستند که کمیت برای آنها بهتر از کیفیت است.

ضرورت حمایت دولت از زنبورداران

سلیمی به  مشکلات تولیدکنندگان عسل اشاره کرد و گفت: اگر نهادهای حمایتی، با ارائه تسهیلات کم بهره از کارآفرینان حمایت کنند، کارآفرینان می توانند، کارشان را توسعه دهند و اشتغال زایی داشته باشند.

جوان روستایی به وضعیت رکود بازار اشاره و خاطرنشان کرد: پرورش زنبور عسل درآمد خوبی دارد، اما با وضعیت رکود بازار و کمبود نقدینگی‌، زنبور‌داری برای من صرفه اقتصادی خوبی ندارد، 4 سال پیش، تسهیلات جزئی از جهاد کشاورزی گرفتم و سال قبل با همکاری بسیج سازندگی برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی شدم، اما با توان مالی که دارم، نمی توانم وام را ماهیانه و با سود بالا پرداخت کنم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار