نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. مهر 1395 - 23:17   |   کد مطلب: 20163
نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: وجود اکراتوکسین در محصول انگور و کشمش و نوع سیستم آبیاری سنتی در باغ های انگور این محصول مهم را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا غلامعباس عبداللهی روز چهارشنبه در سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش در تالار حافظ دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر اظهار کرد: کشمش ملایر به دلیل نوع فرآوری متهم به اکراتوکسین و باقیمانده سموم است که از باغ شروع شده و محصول را در بازار صادرات با مشکل مواجه می کند.
وی افزود: نوع فرآوری و شیرابه و قارچی که از انگور به هنگام حمل از باغ تا کارخانه تولید می شود، باعث اکراتوکسین می شود که در این زمینه نیاز است پژوهشکده انگور و کشمش با تحقیقات برنامه محور، طرح محوری بررسی راندمان آبیاری، مساله آب و تغییر سیستم آبیاری را مد نظر قرار دهد.
وی محصول انگور را موتور توسعه شهرستان ملایر دانست و ادامه داد: امروزه اگر بخواهیم برای انگور برنامه ای داشته باشیم، باید زنجیره ارزشی تولید انگور مد نظر ما باشد که از باغ، فرآوری، کارخانه و صادرات شروع می شود.
عبداللهی با بیان اینکه حبه، بهداشت باغ و تولید سالم از اهمیت باغ است، افزود: در حال حاضر برای توسعه باغ های ملایر محدودیت داریم و با وجود خشکسالی و بحران آب، بحرانی ترین سال های آب در ملایر در حال گذر است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش راندمان و کاهش هزینه، منجر به صرفه اقتصادی خواهد شد، گفت: افزایش تولید نیاز به تغییر سیستم کاشت است، در حالیکه نوع سیستم کشت انگور در ملایر سنتی و این روش غیر اقتصادی است.
نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران بیان کرد: از طرفی وجود 10 هزار هکتار باغ انگور در ملایر اشتغالزایی خوبی را ایجاد می کند و بخش صنعت و کشاورزی می تواند 50 درصد اشتغال را به خود جذب کند.
عبداللهی ادامه داد: هر هکتار باغ های انگور ملایر باید 10 تا 12 تن سبزه بدهد و توقع ما از انگور ملایر صادرات 100 تا 120 هزار تن کشمش است، در حالیکه 30 تا 40 هزار تن تولید و صادر می شود.
وی اظهار کرد: این در حالیست که رقم بی دانه انگور ملایر در ایران بی نظیر است و دارای قند بالا و ویتامین D بوده و به لحاظ سفتی دانه مناسب ترین رقم برای صادرات است.
وی با بیان اینکه رقم انگور ملایر دیر رس است، افزود: اگر بتوانیم رقمی ارایه کنیم که 20 روز زودتر زودرس شود، بیشترین خدمت را به انگور ملایر خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا عبداللهی انجام ندادن هرس سبز توسط باغداران ملایری را از دیگر مشکلات برشمرد و ادامه داد: به دلیل آنکه بوته ها خوابیده و دانه انگور زیر خاک است، تهویه و نور مناسب به انگور نمی رسد.
وی با بیان اینکه با استفاده از کودهای ریزمغذی و کامل تا یک و نیم برابر افزایش تولید و کیفیت دانه خواهیم داشت، گفت: با توجه به اینکه تنش های آبی و خشکی در ملایر داریم، باید منتظر تنش های بعدی باشیم.
وی اضافه کرد: در این زمینه بزرگترین رسالت پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر تغییر سیستم آبیاری منطقه ملایر است، چرا که آبیاری کرتی و سنتی دیگر جوابگو نیست.
وی گفت: در روش سنتی و کرتی 6 هزار و 620 مترمکعب در هکتار و در روش های تحت فشار حدود پنج هزار و 310 مترمکعب نیاز آبی انگور است، یعنی یک هزار و 200 مترمکعب در هکتار در روش های نوین صرفه جویی آب داریم که در 10 هزار هکتار باغ های انگور ملایر 12 میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهد شد.
نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: در مورد آفات درختان انگور خیلی مشکل تحقیقاتی نداریم، بلکه باید به سمت ترویج پیش برویم.
عبداللهی ابراز کرد: با وجود مشکل زنجره مو و نوع سم مورد استفاده که برای کشور ترکیه و استان های ارومیه و منطقه آذربایجان شرقی ایجاد شد، اتحادیه اروپا تمام محصول صادراتی کشور ترکیه را پس فرستاد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون فرصت طلایی برای انگور ملایر فراهم است تا از نظر میزان تولید و از نظر بهداشت محصول صادراتی محصول خود را به بازارهای هدف صادر کنیم.
به گزارش ایرنا عبداللهی در ادامه انگور ملایر را لایق برند دانست و گفت: انگور ملایر لایق این است که برند و بازار جدید برای آن تعریف شود که بازار اروپا بهترین بازار است، به شرط آنکه طبق استانداردهای آنها محصول تولید و صادر شود.
وی بر لزوم کیفی سازی و برند سازی کشمش ملایر تاکید کرد و افزود: پژوهشکده انگور و کشمش در اقتصاد ملایر و در سطح ملی می تواند نقش محوری داشته باشد، به شرط آنکه در دو قالب تحقیقات کاربردی و پایه کار کند.
عبداللهی همچنین تغییر در باغبانی، نحوه کشت، بررسی اقتصادی انگور، فرآوری محصول از باغ تا مزرعه، بسته بندی، بازایابی، روش های کنترل اکراتوکسین و تحقیق در مورد روش های موثر آبیاری تحت فشار را از دیگر اولویت ها برشمرد و بیان کرد: دانشگاه می تواند در قالب طرح های تحقیقاتی به آنها بپردازد.
اکراتوکسین یکی از مهمترین سموم قارچی است که منجر به اختلالات هورمونی، عوارض کلیوی و کبدی در انسان و سایر موارد می شود که روش های شناسایی آن بویژه در محصول انگور و کشمش باید معرفی و ترویج یابد.
سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش با حضور محققان، پژوهشگران، کشاورزان و باغداران به مدت دو روز در هفتم و هشتم مهرماه توسط پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر در این شهرستان در حال برگزاری است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار