نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. شهريور 1395 - 18:47   |   کد مطلب: 19992
رئیس دامپزشکی شهرستان ملایر گفت: امسال ۱۱۲ هزار و ۷۸ کیلوگرم مواد خام دامی غیرقابل مصرف و تاریخ گذشته در بازدیدها و نظارت از اماکن عرضه موادخام، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی ملایر کشف و معدوم شده است.

به گزارش ملایری‌ها علی قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از ابتدای امسال بیش از 4 هزار و 820 مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد خام، قصابی، مرغ فروشی‌‎ها، مراکز طبخ، هتل‌ها، کارخانه و کشتارگاه‌ها انجام شده است.

وی افزود: از این تعداد بازدید یک‌هزار و 109 مورد غیربهداشتی اخطار داده شد که در این زمینه دو واحد قصابی، پنج واحد مرغ فروشی، یک واحد بسته‌بندی، یک واحد رستوران پلمب و چهار واحد عرضه شیرخام به تعزیرات و یک واحد به دادگاه معرفی شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان ملایر بیان کرد: در بازدید‌های انجام شده در سطح شهرستان از ابتدای امسال 112 هزار و 78 کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف در بازدیدها و نظارت از اماکن عرضه موادخام، کشتارگاه‌ها و بسته‌بندی‌ها معدوم شده است.

وی از راه‌اندازی پیش سرد در کشتارگاه دام ملایر خبر داد و گفت: در این طرح بعد از کشتار، لاشه به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد خنک‌سازی می‌شود و فعل و انفعالاتی که در این زمان در گوشت رخ می‌دهد، سبب افزایش کیفیت گوشت می‌شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه گاهی درگیری با بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در سطح کشور دیده می‌شود، افزود: با استفاده از پیش سرد عامل این بیماری‌ در گوشت از بین می‌رود. و لاشه ‌های تب‌دار و دارای زردی در روز بعد از کشتار دقیق‌تر تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای واکسیناسیون دام و طیور عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد 246 هزار و 36 رأس آبله گوسفند، 213 هزار و 22 رأس آبله بزی، 159 هزار و 26 رأس تب برفکی گاو و 153 هزار و 200 رأس تب برفکی گوسفند واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی شهرستان ملایر اظهار داشت: همچنین سه هزار و 500 رأس گاو و گوساله در مقابل تب مالت و همچنین تعداد پنج هزار و 350 رأس گاو در برابر بیماری لمپی‌اسکین واکسینه شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 65 هزار رأس بره در برابر بیماری تب مالت، تعداد 373 هزار و 28 رأس در مقابل بیماری شاربن و همچنین 500 قلاده سگ در مقابل بیماری هاری واکسینه شده است.

قلی‌زاده بیان کرد: همچنین 9 هزار رأس دام و طیور در مقابل بیماری اکتیما واکسینه شده و 50 هزار دوز واکسیناسیون طاعون برای نشخوارکنندگان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد دو کشتار گاه دام و طیور در شهرستان فعالیت دارند، گفت: در کشتارگاه دام به طور میانگین روزانه هفت رأس گاو، 125 رأس گوسفند و 38 رأس بز کشتار می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان ملایر تصریح کرد: در دو کشتارگاه طیور شهرستان نیز از ابتدای امسال تاکنون 2 میلیون و 735 هزار و 440 قطعه مرغ کشتار شده است.

وی با بیان اینکه در بحث مبارزه با بیماریهای دامی، واکسیناسیون، بازدید و نظارت از اماکن دامی و موادخام با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستیم، افزود: عدم واکسیناسیون در زمینه دامی شکست ایمنی و بروز بیماری‌های اپیدمی و واگیر مانند تب برفکی، لمپی اسکین، آبله و VHS آبزیان را به دنبال دارد که خسارات بالایی متوجه دامداران می‌شود بنابراین برای پر کرده خلاء اعتباری نیازمند توجه مسئولان هستیم.

قلی‌زاده با بیان اینکه پروژه‌های دامپزشکی باید به صورت مستمر انجام شود و قابل تعطیلی نیست، گفت: با توجه به کمبود اعتبارات و عدم تخصیص به موقع در نیمه دوم سال در حوزه دامپزشکی با بحران و مشکلات عدیده‌‌ای مواجه می‌شویم.

وی به مردم توصیه کرد از خرید گوشت‌های فاقد برچسب، تاریخ و مهر دامپزشکی و همچنین گوشت‌هایی که خارج از یخچال نگهداری می‌شود، خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار