نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مرداد 1395 - 10:45   |   کد مطلب: 19831
مدت‎ها بود که در المپیک‌های مختلف، استان همدان صاحب مدال‌های مختلفی می‌شد که در این المپیک دستمان از کسب مدال کوتاه ماند و ورزشکاران همدانی کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشتند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس ، تنها چند روز مانده به پایان المپیک، این رویداد مهم ورزشی برای همدانی‌ها به اتمام رسید تا حسرت کسب مدال تا چهار سال آینده کابوس ورزش همدان باشد.

در المپیک‌های گذشته گوش شکسته‌هایی همچون صادق گودرزی و مسعود مصطفی‌جوکار کاروان همدانی‌ها را نقره‌ای کرده بودند که در این مدت به لطف حضور مدیرانی ناکارآمد در رأس کشتی استان همدان، اولین المپیکی را در این اواخر تجربه کردیم که هیچ نماینده‌ای از مادستان در جمع گوش شکسته‌ها حضور نداشت.

در المپیک فعلی کاروان همدانی‌ها متشکل از دو ورزشکار، یک مربی و یک داور بود که تنها چند روز مانده با پایان المپیک، به کار خود پایان دادند و راه وطن در پیش گرفتند.

در نگاه اول که آمار ثبت شده نمایندگان همدانی را رصد می‌کنیم متوجه یک ناکامی بزرگ می‌شویم که تحلیل فنی آن باید به عهده کارشناسان رشته‌های ورزشی باشد.

هرچند امیدواریم مسؤولان دستگاه ورزش آستین‌ها را از همین امروز بالا بزنند برای المپیک 2020 تلاش کنند تا حسرت مدال‌هایمان در المپیک هشت ساله نشود و دوباره به کسب مدال در المپیک توسط دلاوران همدانی افتخار کنیم.

اما خبرگزاری فارس همدان با تحلیلی کوتاه نگاهی آماری را به عملکرد نمایندگان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در المپیک خواهد داشت.

جام‌بزرگ؛ ناکام در برآورده کردن انتظارات

بانوی تیرانداز کشورمان یکی از امیدهای حداقلی کسب مدال در المپیک بود که متاسفانه انتظارات را به خوبی برآورده نکرد و در نهایت رتبه‎ای بهتر از بیست‌ و هفتمی را کسب نکرد.

مه‌لقا جام‌بزرگ در رشته تفنگ سه وضعیت زنان تنها 574 امتیاز به دست آورد و با این نتیجه ناامیدکننده به کار خودش در المپیک 2016 ریو پایان داد.

البته در ناکامی تیرانداز همدانی ابهاماتی هست که هنوز به طور دقیق به شفافیت نرسیده است که آیا برای ناکامی تیراندازان و شخص مه‌لقا جام‌بزرگ برنامه‌ای از پیش طراحی شده داشته‌اند یا خیر! زیرا این بانوی ورزشکار در جواب یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه که ظاهراً اسلحه‌اش در حین مسابقه دچار مشکل شده است؟ گفت: این موضوع را از آقای لازلو بپرسید!

و این چند کلمه حرف می‌تواند ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو را در بر داشته باشد که چرا این بانوی همدانی، پیگیری سؤال‌ها را به سرمربی خارجی خودش ارجاع داد و از خرابی اسلحه‌اش که در طول مسابقه آزارش داد حرفی به میان نیاورده بود.

البته نباید از حق بگذریم که بدشانسی نیز گریبانگیر این ورزشکار نیز شد و در هنگام شلیک تیرهایش، شرایط جوی دگرگون شد و ورزش باد روی کار او تاثیر مستقیم گذاشت.

در هنگام وقوع این پدیده آسمانی، خیلی از تیراندازان مطرح دنیا در این رشته با ناکامی مواجه شدند و نتوانستند به خوبی به هدف بزنند.

زورآوند در حد توان مثبت ظاهر شد

دیگر ورزشکار همدان حاضر در المپیک 2016 ریو، حمید زروآوند بود تا در پیاده‌روی شانس خودش را برای رسیدن به رده‌های بالاتر امتحان کند.

هرچند قبل از اعزام این ورزشکار به المپیک، خوشبینانه‌ترین فرد نیز به خود عبور این ورزشکار را از خط پایان فرض نمی‌دانست، اما او با هر مشکلی که بود از خط پایان عبور کرد.

این دونده همدانی اولین ایرانی بود که در تاریخ المپیک و در رشته پیاده‌روی از خط پایان عبور کرده بود زیرا در گذشته هیچ ایرانی موفق نشده بود از خط عبور کند و همه در مسیر مسابقه نقش بر زمین می‌شدند.

زورآوند در نهایت با رکورد یک ساعت و 27 دقیقه و 45 ثانیه در مکان پنجاه و چهارم قرار گرفت و به کار خود پایان داد تا آخرین شانس همدانی‌ها هم برای کسب مدال از بین برود.

اما اگر از حق نگذریم باید به این ورزشکار نیز یک خداقوت گفت زیرا در حالی که بدنش در حالت مسابقه قرار نداشت، با به خرج دادن غیرت توانست از خط عبور کند و در نهایت اولین ایرانی باشد که در این رشته از خط عبور کرده باشد.

این یک امید است که تا دو و میدانی‌کاران کشورمان در آینده برای رسیدن به مدارج بالاتر در پیاده‌روی تلاش کنند.

برقعی و حضوری موفق در تنیس

داور مطرح تنیس کشورمان که اهل همدان است در المپیک خوب درخشید و دو دیدار نیمه نهایی مسابقات تنیس این رقابت‌ها را به خوبی قضاوت کرد.

سید عادل برقعی داور نشان برنز کشور و استان که به مدت یک هفته در مسابقات تنیس المپیک حاضر بود با قضاوت دو دیدار نیمه نهایی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

این داور در یکی از دیدارهای نیمه نهایی، دیدار کى نیشیکورى از ژاپن و اندى مارى از بریتانیا را قضاوت کرد و همچنین دیدار حساس خوان مارتین دل‌پوترو از آرژانتین و رافایل نادال از اسپانیا را هم در مرحله نیمه نهایی قضاوت کرد.

اوج کار این داور در بازی حساس و زیبای نادال با دل‌پوترو بود که هیچگاه اسیر جو بی‌سابقه مسابقات تنیس نشد و در امتیاز حساس گیم 4-4 ست سوم ضربه میلی‌متری نادال را اوت اعلام کرد که با فشار زیاد تماشاگران مواجه شد.

همین اتفاق موجب درخواست چلنج توسط نادال از این شات بسیار سریع بود که خوشبختانه رأی این داور مطرح کشورمان درست بود و در نهایت در بازی بسیار پرفشار، هم از طرف دو تنیسور و هم از سوی تماشاگران که با شکست نادال به پایان رسید این سید عادل برقعی بود که توانست در امتیازی بسیار حساس سربلند بیرون آمده و در نهایت نام ایران را در مسابقات جذاب تنیس المپیک به ثبت برساند جایی که حضورش برای ایران همانند رؤیایی دست نیافتنی است.

خدابنده‌لویی؛ عضو کادر فنی ناکام تیراندازی

ناکام‌‎ترین کادر فنی کاروان ایران در المپیک شاید کادر فنی تیم ملی تیراندازی باشد که همه از آن کسب حداقل یک یا دو مدال المپیک را انتظار داشتند.

تمام کاروان تیم تیراندازی کشورمان در دست یافتن به کسب مدال بازماندند و قطعاً کادر فنی تیم ملی نیز بی‌تاثیر در آن نبوده است، نام سکینه خدابنده‌لویی مربی همدانی حاضر در تیراندازی نیز در این کادر وجود دارد.

به احتمال بسیار قوی و پس از بازگشت کاروان تیراندازی کشورمان از برزیل، تغییرات در کادر فنی این تیم اجتناب‎ناپذیر باشد؛ باید دید که در آینده این مربی با حجاب همدانی در تیم ملی تیراندازی خواهد ماند یا خیر؟.

اما جدا از حضور ناموفق ورزشی کشورمان، چادر این مربی همدانی سوژه کاربران فضای مجازی شد، به نوعی که در میان رژه ورزشکاران در افتتاحیه المپیک حسابی به چادر این بانوی همدانی افتخار کردیم.

متأسفانه در دنیای امروز که چادرهای سیاه جای خودش را به مانتوهای رنگارنگ و متنوع داده است، این بانوی قابل ستایش همدانی با چادر مشکی خودش به دنیا ثابت کرد که چادر زیباترین و برترین حجاب دنیاست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما