نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. مرداد 1395 - 9:58   |   کد مطلب: 19784
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر گفت: مهمترین اداره اوقاف و امور خیریه حفظ عین وقف و اجرای نیت واقف بوده و این وظیف اول و آخر اوقاف است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا حجت الاسلام فیض الله اسدپور در جمع خبرنگاران افزود: از کل درآمد کسب شده از محل موقوفات، 60 درصد آن برای اجرای نیت واقف، 30 درصد برای سرمایه گذاری و 10 درصد هم برای حفظ عین هزینه می شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر اقدامات فرهنگی، برای فعالیت های عمرانی و سرمایه گذاری در سطح شهر همراه هستیم، اظهار کرد: در این زمینه طرح تجاری و مسکونی میدان جهاد با پیشرفت 50 درصدی در حال اجرا است که به دلیل اخذ پروانه از شهرداری این طرح تا اندازه ای با تاخیر مواجه شد.
وی ادامه داد: علاوه بر پنج میلیارد ریال اعتبار برای اخذ پروانه این طرح، تاکنون 19 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هشت هزار مترمربعی هزینه شده که به دلیل کاهش دو طبقه از ارتفاع طرح، متراژ آن به 6 هزار مترمربع رسید.
حجت الاسلام اسدپور همچنین اورژانس ملایر را از مهمترین دغدغه های اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: به دنبال بازدید مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) و وضعیت نامطلوب آن، اوقاف آمادگی کامل برای ساخت این پروژه از محل درآمد موقوفه سیف الدوله را دارد.
وی بیان داشت: در این راستا اداره اوقاف و امور خیریه ملایر توانایی تامین 15 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز را دارد و مابقی مبلغ نیز توسط شبکه بهداشت و درمان از محل خدمات درمانی و بسته سلامت تامین خواهد کرد.
وی گفت: هشت واحد از طرح پیوند که در جریان سفر مقام معظم رهبری و با کمک موقوفات از جمله موقوفه سیف الدوله احداث شد، به زوج های جوان واگذار و به هر زوج بین یک تا سه سال با کمترین اجاره بها اجازه سکونت داده می شود.
وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی امامزاده جعفر(ع) روستای قوزان به همت خیر و امامزاده زبیده خاتون زمان آباد اشاره کرد و افزود: علاوه بر این تعمیر و مرمت امامزاده روستای علوی، امامزاده علی اکبر(ع) روستای کرکان، امامزاده علی اصغر(ع) جوکار و امامزاده عبدالله(ع) مهرآباد و ملایر نیز در دست اجرا است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر امور پزشکی و ساخت بیمارستان را از نیات مهم واقفان این شهرستان عنوان کرد و افزود: در دو سال گذشته بالغ بر سه میلیارد ریال برای به روزرسانی، مرمت و تجهیز بخش هایی از بیمارستان امام حسین(ع) ملایر از محل موقوفه مرحوم سیف الدوله هزینه شد.
حجت الاسلام اسدپور یادآور شد: افزون بر این 9 میلیارد ریال نیز طی سال از محل موقوفه مرحوم سکینه سهرابی برای خدمات دندانپزشکی با تخفیفات 30 تا 50 درصدی هزینه شده است.

*خبرنگاران در انتقال مطالب با عدالت داوری کنند
وی درباره انتقادات اخیر مبنی بر چگونگی هزینه کرد درآمدهای اوقاف و افزایش حق پذیره ها در شهرستان گفت: ملایر کمترین حق پذیره را دارد و میزان درآمد و هزینه های اوقاف و امور خیریه ملایر نیز شفاف است.
وی ادامه داد: یک ریال از درآمدهای موقوفات ملایر در خارج از شهرستان هزینه نمی شود و درآمد هر موقوفه ای در راستای اجرای نیت واقف و برای خود موقوفه هزینه می شود.
حجت الاسلام اسدپور تاکید کرد: خبرنگاران در این راستا وظیفه دارند حقیقت مطالب را به خوبی درک کرده و با رعایت امانتداری و عدالت در راستای اطلاع رسانی درست اخبار عمل کرده و به عدالت داوری کنند.
وی اذعان کرد: در حال حاضر اوقاف و امور خیریه ملایر یک هزار و 500 میلیارد ریال از ادارات و ارگان ها و سایر عموم طلب دارد و با وجود 30 هزار رقبه در سطح شهرستان، تنها سه هزار مورد در سال اجاره خود را تمدید می کنند.
وی همچنین به نیات واقفان ملایری در حوزه آموزشی اشاره کرد و افزود: سال گذشته 160 میلیون ریال برای مدرسه عالی نمونه سیفیه و 120 میلیون ریال برای دبستان سیفیه از محل موقوفات سیف الدوله هزینه شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر کمک سه میلیارد ریالی اوقاف از محل درآمد موقوفات به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند و طلاب و تامین 800 بسته مهر تحصیلی برای دانش آموزان نیازمند در سال گذشته را از دیگر اقدامات فرهنگی برشمرد.
حجت اسلام اسدپور از اطعام دهی حدود 100 هزار نفر با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال طی سال گذشته از محل اجرای نیت واقف خبر داد و بیان کرد: در شب های لیالی قدر و شب های جمعه به طور متوسط یک هزار نفر در مقبره سیف الدوله اطعام دهی و یا پرس های غذا به مراکز زیر پوشش بهزیستی توزیع شد.
وی با بیان اینکه طبق قانون، اوقاف و امور خیریه از پرداخت مالیات معاف است، افزود: با توجه به این امر تا پایان سال گذشته سه میلیارد و 720 میلیون ریال مالیات پرداخت کرده ایم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه 63.5 درصد از اراضی این شهرستان موقوفه است، بیان کرد: پلاک های 2043، 2044 و 2062 پلاک های اصلی موقوفات ملایر است و سطح اراضی این موقوفات به طور کامل مشخص شده است.
حجت الاسلام اسدپور نبود موقوفه ای در راستای تبلیغ فرهنگی قرآن موقوفه ای در شهرستان را یک مشکل عمده برشمرد و گفت: تنها تالار موقوفات برای فعالیت های قرآنی در نظر گرفته شده و نیاز است فرهنگ سازی به گونه ای انجام شود که موقوفات در راستای نیاز روز شهرستان باشد.
وی همچنین برگزاری مراسم آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، اعزام مبلغ، اطعام هی، جشن ولایت، بصیرت عاشورایی، مسابقات قرآنی، ثبت نام 1200 نفر در طرح حافظان قرآن و سایر آیین های ویژه سال را از دیگر اقدامات فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان عنوان کرد.
در این نشست به مناسبت روز خبرنگار از فعالان عرصه خبر و رسانه این شهرستان تجلیل شد.
 

انتهای پیام /*

دیدگاه شما

آخرین اخبار