نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. مرداد 1395 - 16:25   |   کد مطلب: 19758
مصاحبه خواندنی ملایری‌ها با خبرنگار با سابقه صدا و سیمای ملایر؛
خبرنگاری یعنی ایثار/خاطراتی از خبر اولین اعتکاف کشور تا مسابقات والیبال با پا!!!!
روز خبرنگار شاید بهانه ای باشد برای یادآوری فعالان این عرصه که اکنون بازنشسته شده و روزگار آنان را از این عرصه دور ساخته است و زحماتشان به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ وقتی در ملایر اسم خبرنگار آورده می‌شود شاید کمتر کسی باشد که نامش را نشناسد، شاید بیراه نباشد که همه شهر خاطره‌ای باش نداشته باشند یا حداقل دریکی از مراسم‌های شهر آن را ندیده باشد.

بیش از 20 سال در ملایر عهده‌دار کار خبرنگاری بوده و این کار را در ملایر آغاز کرده و در ملایر هم بازنشسته شده است و فقط مدت پنج سال آن‌هم به دلیل برخی مشکلات و به گفته خودش خستگی از تنهایی کار در ملایر به همدان رفته است.

از سال 69 کار خبرنگاری را در صداوسیما با حقوق حق‌الزحمه‌ای یک هزار و پانصد تومان و دستگاه ضبط ناگرا آغاز کرده و سال گذشته با توجه به طرح جدید در سازمانش بازنشسته شد.

این مقدمه معرفی کوتاهی از "فتح‌الله رضایی" یا دیرین و خبرنگار صداوسیما در ملایر بوده خبرنگار ما به مناسبت روز خبرنگار به سراغ وی رفته و با آن مصاحبه‌ای داشته است.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید:

رضایی: بسم‌الله الرحمن الرحیم من فتح‌الله رضایی هستم متولد سال 1347 که به‌واسطه معرفی یکی از همکاران از دوم اردیبهش ماه سال 1369 جذب صداوسیما شدم و کار خبرنگاری را در ملایر آغاز کردم و پس از 25 سال در طرح جدید سازمان صداوسیما و با توجه به سنوات در اول تیرماه 1394 بازنشسته شدم.

ملایری‌ها: وضعیت خبررسانی در سال‌های آغازین کارتان چگونه بود؟

رضایی: وضعیت کار در ابتدا بسیار سخت بود ما در ابتدا با یک دستگاه ضبط ناگرا خبرها را ضبط و گزارش‌های رادیویی گرفته و اخبار نماز جمعه، برنامه‌ها و سخنرانی‌ها را پوشش می‌داده و تلفنی اخبار را برای همدان می‌خواندم. امکانات در ابتدا بسیار ضعیف بود ما حتی دستگاه فاکس نداشته و برای ارسال اخبار باید به اداره پست مراجعه می‌کردم. سه سالی با آن دستگاه کارکرده تا با پیگیری‌ها نماینده‌های وقت ملایر یک دوربین فیلم‌برداری بتا ماکس دست دوم که شامل یک دوربین و یک ویدئو بود برای دفتر خبری ملایر تهیه شده و نوارهای اخبار بامی مینی بوس برای همدان ارسال می‌شد.

ملایری‌ها: در مدت خدمت خود در چه شهرهایی کارکردید؟

رضایی: من از سال 69 به‌صورت حق‌الزحمه‌ای و بدون بیمه به صداوسیما آمده مدت 11سال روال به همین‌گونه بوده تا اینکه در سال 80 نیروی رسمی شده و در طی این مدت در ملایر حضور داشتم در سال 84 به همدان رفته و تا سال 89 در همدان بودم و در این سال مجدداً به ملایر بازگشته و تا سال 94 در ملایر بودم تا بازنشسته شدم.

 ملایری‌ها: مهم‌ترین خاطراتی که در طی مدت کار خود در ملایر به یاد دارید چیست؟

رضایی: یکی از اخباری که من پوشش دادم برگزاری مراسم اولین اعتکاف در ملایر بوده که فکر کنم اولین اعتکاف در کشور بود و این مراسم به همت آیت‌الله فاضلیان و با حضور 40 نفر در مسجد جامع ملایر برگزار شد. هنگامی‌که خبر این مراسم را به همدان فرستادم ابتدا باور نمی‌کردند که این مراسم در ملایر برگزارشده و عنوان می‌کردند چنین مراسمی وجود ندارد و درنهایت این خبر در چند ثانیه پخش شد که شاید بتوان گفت اولین خبر اعتکاف کشور را من تهیه کردم.

یک‌بار هم در ملایر برای اولین بار مسابقات فوتسال با حضور سه تیم  برگزار شد که پس از پوشش خبر آن مرا مسخره کرده که ما فوتسال نداشته و فوتبال داریم و دست‌آخر به نام فوتبال داخل سالن خبرش پخش شد.

اولین باری که مسابقات سپکتاکرا در ملایر برگزار شد برای پخش خبرش عنوان کردند که مگر ما والیبال با پا هم داریم؟

ملایری‌ها؛ تأثیرگذارترین گزارشی که از خود به یاد دارید چیست؟

رضایی: اولین گزارشی که درباره پارک سیفیه گرفته شد توسط من بود و یک گزارش انتقادی از وضعیت سیمان گرفتن دور درختان و نوشتن یادگاری بر روی این درختان بود که استقبال خوبی از این خبر شد و به نظرم بهترین گزارشی بود که تهیه کردم.

از دیگر اخبار؛ گزارش برگزاری نماز ظهر عاشورا در ملایر بود که این برنامه در کشور بی‌سابقه بود و هرچند به‌سختی پخش شد ولی در سال‌های بعدازآن به‌مرور ترویج یافته والان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

ملایری‌ها: یکی از انتقاداتی که همواره به پخش اخبار استان همدان  وارد بوده عدم توجه به اخبار ملایر است نظر شما در این باره چیست؟    

رضایی: این واقعیتی بوده که هم درگذشته وجود داشته و تا آینده نیز ادامه دارد، ملایر با توجه به اینکه شهرستان ویژه‌ای بوده اما همانند بسیاری از استان‌های دیگر که به شهرستان‌های بزرگ توجه نمی‌شود به ملایر آن‌گونه که شایسته است پرداخته نمی‌شود اما در همدان نهایت آن وجود داشته و شاید اصلی‌ترین دلیل آن خود برتری بینی مراکز استان‌ها است.

ملایری‌ها: شیرین‌ترین خاطره‌ای که از دوران خبرنگاری خود دارید چیست؟

رضایی: شیرین‌ترین خاطره من به سال‌های بازمی‌گردد که با دوربین‌های بتا ماکس گزارش می‌گرفتم دریکی از گزارش‌ها از راهپیمایی 13 آبان پس از پایان راهپیمایی چندین دانش‌آموز به نزدیک من آمده و تقاضا کردند که از آنها گزارش بگیرم و هنگامی که سایر دانشآموزان متوجه من شدند و در مدت کوتاهی تمامی دانش آموزان به سرم ریخته و یکی پیراهنم را می‌کشید، یکی دوربین را می‌کشید یکی کابل دوربین را و صحنه  جالبی را به همراه داشت و اگر دخالت نیروی انتظامی نبود دانش آموزان دوربین و دستگاه ضبط آن را خرد می‌کردند.

ملایری‌ها: دلیل رفتنتان از ملایر در سال 84 چه بود؟

رضایی: ملایر شهرستان بزرگی بوده که بیش از 220 روستا داشته  و بیش از 300 هزار نفر جمعیت و من در مدتی که در ملایر مشغول کار بودم در اکثر آن سال‌ها تنهایی کارمی کردم و هم خودم خسته شده بودم و هم انتقاداتی به من وارد شد من به همدان منتقل شدم.

ملایری‌ها: سخت‌ترین لحظات خبرنگاری‌تان کدام لحظات بود؟

بیشترین سختی من در هنگامی بود که در روز چندین خبر برای همدان ارسال می‌کردم اما در هنگان پخش اخبار همدان یا پخش نمی‌شدند و یا اینکه مدت‌زمان کوتاهی به آن خبر پرداخته می‌شد که این کار باعث می‌شد که خستگی کار برایم چندین برابر شود.

ملایری‌ها: مهم‌ترین دغدغه‌ای که درباره شهر ملایر دارید چیست؟

رضایی: یکی از انتقاداتی که من همواره در صحبت با مسئولین به آن پرداخته‌ام بحث جمعیت ملایر است. در دوره پنجم و ششم مجلس که بحث استان شدن ملایر و شهرستان ویژه شدن ملایر مطرح بود جمعیت شهرستان ملایر بیش از 400 هزار نفر عنوان می‌شد ولی اکنون این جمعیت 280 هزار نفر محاسبه می‌شود و باید دلایل این کاهش شدید مشخص شود که آیا در سرشماری اشتباه شده و یا اینکه به دلیل مهاجرت بوده است و امید است با توجه به اینکه مهر امسال سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود جمعیت ملایر به‌طور دقیق و واقعی مشخص شود.

ملایری‌ها: مهم‌ترین توصیه‌ای که به جوانان خبرنگار دارید چیست؟

رضایی: عرصه خبر و خبرنگاری مستلزم ایثار و ازخودگذشتگی است و این کار ساعت مشخصی نداشته و شب و روز و استراحت در آن نامشخص است.خبرنگار باید واقعیت‌های جامعه را به گوش مسئولین رسانده و مسئولین را نقد کندو کسی که وارد این عرصه می‌شود باید شب و روز خود را پای خبر بگذارد و گاه باید از خانواده هم به خاطر یک خبر بگذری.

ملایری‌ها:مهم‌ترین مشکل کار خبرنگاری چیست؟

رضایی:   یکی از مهم‌ترین مشکلات عدم شناخت مسئولین از جایگاه خبر و بها ندادن مسئولین به خبرنگاران است. گاهی مسئولین فکر می‌کنند که خبرنگار باید در دستشان باشد و این در حالی است که خبرنگار یکی از ارکان نظارتی بوده وظیفه اصلی آن انتقال درد و رنج مردم به مسئولین است و وظیفه خبرنگار مردمی است نه دولتی.

ملایری‌ها: اگر بخواهید خبرنگار را در یک کلمه معنی کنید آن کلمه چیست؟

رضایی: خبرنگار یعنی ایثار یعنی ازخودگذشتگی

ملایری‌ها: سخن آخر:

رضایی: من از خبرنگاران درخواست کرده که خیلی وابسته به مسئولین نبوده و مردمی باشند و یک خبرنگار هر جه مردمی‌تر عمل کرده و بامردم همراه باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت. خبرنگاران معضلات و مشکلات جامعه را به‌خوبی مطرح کرده که این کار باعث سازندگی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار