نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. مرداد 1395 - 9:04   |   کد مطلب: 19733
اوضاع تیم پاس در همدان روز به روز بدتر می‌شود و انگار قرار نیست یک بار برای همیشه نسخه‌ای شفابخش برای آخرین قهرمان ایران در آسیا تجویز و این تیم را از برزخ بلاتکلیفی نجات دهند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از تسنیم؛ تیم فوتبال پاس همدان که در سال 90 از لیگ برتر به دسته یک سقوط کرد و پنج سال از حیات ورزشی خود را هم صرف حضور در دسته اول کرد، بهار امسال دومین سقوط تاریخی خود در همدان را تجربه و رهسپار لیگ دو شد تا بدترین روزهای تاریخ خود در فوتبال ایران را تجربه کند. تیمی که آخرین قهرمان ایرانی آسیا لقب دارد و روزگار نه چندان دور قطب سوم فوتبال مملکت بود.

پاس فصل گذشته با داوود مهابادی و مدیرعاملی بهرام یدی کار در لیگ یک را شروع کرد تا بلکه کار نیمه تمام دو فصل قبل را تمام و لیگ برتری شود، اما مشکلات زیادی دست به دست هم داد تا شیرازه پاس خیلی زود از هم پاشیده و حواشی پرشماری پیرامون پاس شکل بگیرد.

از قراردادهای نامتعارف بگبرید تا کوچ تعداد زیادی از بازیکنان پاس به سایر تیم‌ها به دلایل مختلف، هریک به نحوی نسخه پاس را پیچاند تا کادرفنی و مدیریتی پاس در فصل قبل چندین بار دچار تغییر و همین رفت و آمدها دست آخر کار نماینده همدان در لیگ دسته اول را یکسره کند.

در این مجال با اینکه پاس همدان چرا و چگونه راه سقوط به دسته دوم فوتبال ایران را در پیش گرفت خیلی سروکار نداریم و بحث اصلی درخصوص مسائل مربوط به این روزهای سفید و سبزپوشان است که هواداران این تیم را بیش از پیش نگران کرده و حتی در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی مربوط به فوتبال همدان، از همین امروز زمزمه حضور پاس در دسته سوم توسط اهالی فوتبال به گوش می‌رسد که این موضوع بی تردید برای پاس و هوادارانش خوشایند به نظر نمی‌رسد.

تمرینات در تعطیلات!

تمرینات تیم‌های لیگ دسته دوم مدت‌هاست که آغاز شده و نمایندگان استان‌های مختلف کشور به دنبال آماده‌سازی تیم خود هستند تا قبراق و سرحال در لیگ دسته دوم آبروداری کنند.

در این میان با توجه به اینکه تکلیف کادر مدیریتی پاس همدان خیلی دیر روشن شد، تمرینات این تیم نیز به قول اهالی فوتبال دقیقه نودی استارت خورد تا عملا پاس به لحاظ آماده‌سازی و بدنسازی عقب‌تر از سایر تیم‌های رقیب باشد.

نکته جالب اینکه همین تمرینات نیز هنوز سر و شکل نگرفته و اگر سری به تمرینات پاس بزنیم با تعداد بازیکنانی مواجه می‌شویم که قراردادی هم امضا نکرده و حضورشان در پاس قطعی نیست.

چند قدمی آن طرف‌تر تیم شهرداری همدان دیگر نماینده فوتبال استان در لیگ دو حال و روز به مراتب بهتری دارد و تمریناتش را مدت‌هاست که زیر نظر هادی گل‌محمدی آغاز کرده اما پاس هنوز "تیم" نشده و مشخص نیست در فاصله کمتر از یک ماه مانده به آغاز لیگ دسته دوم، این تیم چه زمانی دوران بدنسازی را به اتمام می‌رساند و اصلا چه زمانی نفراتش را تکمیل خواهد کرد!

طوفان تغییرات در پاس

محمدتقی رحیمی مدیرعامل جدید پاس همدان گویا قصد خانه‌تکانی اساسی در مجموعه باشگاه را دارد. شنیده شده رحیمی به پیشنهاد رئیس هیئت فوتبال و مدیرکل ورزش و جوانان حوزه روابط عمومی و رسانه را از چارت مجموعه خارج خواهد کرد تا در راستای کوچک‌سازی باشگاه، تعداد کادر اداری نیز کاهش پیدا کند.

حال اینکه چرا او می‌خواهد یکی از مهم‌ترین حوزه‌های باشگاه را از میان بردارد خود سوالی است که ذهن اهالی رسانه را به خود مشغول کرده است.

البته کم‌کردن تعداد کارکنان و پرسنل باشگاه پاس با توجه به حضور در لیگ دسته دوم کار خوبی است که رحیمی دست روی آن گذاشته اما اینکه حوزه روابط عمومی در مجموعه پاس جایی نداشته باشد کمی موجبات تعجب اهالی رسانه را فراهم خواهد کرد.

چیزی که پیداست اینکه تیم دسته دومی نیز به یک مرجع اطلاع رسانی نیاز مبرم دارد و این نیست که پاس با حضور در لیگ دسته دوم با هواداران و علاقمندان به خود قهر و قطع رابطه کند.

تکلیف اسپانسر مشخص نیست

پاس برای حضور در لیگ دسته اول هزار و یک مشکل اساسی داشت که مهم‎‌ترین آن تامین منابع مالی بود. با توجه به حضور در لیگ یک و بعد تبلیغاتی به مراتب بهتر از لیگ دسته دوم، استاندار همدان با رایزنی‌هایی که صورت داد، مجتمع فولادویان را متقاعد به حمایت مالی از پاس کرد و این مجموعه طی دو فصل حامی پاس همدان در لیگ دسته اول بود.

حال با سقوط پاس به لیگ دسته دوم گره این تیم در حوزه مالی کورتر هم می‌شود. به نظر نمی‌رسد فولادویان دیگر میلی برای حمایت از پاس داشته باشد و بدتر اینکه مسئولان ارشد استان هم بارها و بارها از هزینه‌های سنگینی که پاس روی دست استان می‌گذارد گلایه مند بوده‌اند. با این اوصاف می‌توان حدس زد که قهرمان آسیا در لیگ دو به طرزی عجیب با مشکلات مالی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

مشخص نبودن وضعیت مالی پاس به‌خصوص بودجه جاری این تیم برای فصل جدید لیگ دسته دوم، نگرانی مدیرعامل این تیم را از همین ابتدا به اوج رسانده و معلوم نیست با این وضعیت پاس چگونه می‌خواهد در لیگ فرسایشی دسته دوم با آن هجمه بازی‌ها تیمداری کند.

این خانه از پای بست ویران است

حضور قریب به یک دهه‌ای پاس در همدان همواره با افت و نزول توأم بوده و دو سقوط تاریخی این تیم به لیگ دسته اول و سپس لیگ دسته دوم خود گواه محکمی بر این ادعاست.

مشکلات مالی فراوان، عدم برخورداری از هیئت‌مدیره فوتبالی، نبود زیرساخت‌های لازم، عدم نظارت کافی بر کادر مدیریتی تیم و ... از جمله مسائلی است که پاس همواره با آنها در همدان دست به یقه بوده و تا زمانی که فکری به حال این مشکلات نشود، قطع به یقین آش همین آش است و کاسه همین کاسه!

در این چند سال استان نتوانسته از پس پاس بربیاید و معلوم نیست چقدر باید بگذرد تا آخرین قهرمان ایران در آسیا همانی شود که مردم، هواداران و رسانه‌های همدانی انتظارش را می‌کشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما