نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. تير 1395 - 7:31   |   کد مطلب: 19605
مدیر جهاد کشاورزی ملایر خبر داد
پیش‌بینی کشت زعفران در 40 هکتار از اراضی ملایر
مدیر جهاد کشاورزی ملایر از پیش‌بینی کشت زعفران در 40 هکتار از اراضی شهرستان طی امسال خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها غلامحسین تقوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: زعفران یکی از محصولات کم‌آب‌بر و کشتی مناسب با صرفه اقتصادی بالا از سایر محصولات فعلی برای کشاورزان است که با توجه به بحران کم آبی در استان همدان و شهرستان ملایر کشت می‌شود.

وی با اشاره به مساعد بودن شهرستان ملایر با وجود خاک رسی و آب و هوای مناسب گفت: در گذشته نیز این محصول در ملایر کشت می‌شد که در سال‌های اخیر نیز شاهد کشت آن در ملایر هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر افزود: باید آموزش‌ لازم به کشاورزان داده شود تا به جای کشت محصولات پرآب‌بر از کشت‌های جایگزین و کم‌آب‌بر استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به کشت محصول زعفران در سال 94 تصریح کرد: سال گذشته 27 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ملایر زیر کشت محصول زعفران قرار گرفت.

تقوی یادآور شد: در این زمینه 23 هکتار از این اراضی بارور شده و چهار هکتار نیز امسال به باروری می‌رسد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط از هر هکتار از اراضی زیر کشت این محصول 3 کیلوگرم زعفران برداشت شده است گفت: میزان برداشت زعفران سال گذشته در ملایر 69 کیلوگرم بوده است

مدیر کشاورزی ملایر از پیش‌بینی کشت زعفران در 40 هکتار از اراضی شهرستان ملایر طی امسال خبر داد و افزود: تشویق کشاورزان، ترویج و آموزش و برندسازی این محصول یکی از اهداف جهاد کشاورزی برای توسعه و کشت زعفران است.

وی ایجاد تشکل و انجمن زعفران را یکی دیگر از برنامه‌های این اداره در آینده دانست و گفت: جهاد کشاورزی شهرستان حمایت‌های لازم و تسهیلات مورد نیاز را در در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

این مسؤول در خصوص کشت پسته به عنوان یک محصول کم آب‌بر و مقاوم در برابر سرما تصریح کرد: در حال حاضر 45 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت پسته قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه باغات پسته با توجه به اقلیم مناسب شهرستان ملایر یکی از اولویت‌های این اداره در آینده است افزود: استقبال باغداران ملایری نیز از کشت محصول پسته چشمگیر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: پیش‌‌بینی می‌شود آمار سطح زیرکشت باغات پسته شهرستان ملایر در سال آینده به بیش از 70 هکتار برسد.

وی یکی از مزیت‌های کاشت درخت پسته را دیر شکفتن گل‌های آن و مقاومت در برابر سرمازدگی دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه با کشت و توسعه این محصول گران‌بها صرفه اقتصادی بالایی نیز نصیب کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار