نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. تير 1395 - 7:56   |   کد مطلب: 19571
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه همدان جزء ۵ شهر نخست کشور از نظر کیفیت هوا است، گفت: معدن‌کاری وسیعی در شهرستان ملایر در بحث سیلیس انجام می‌شود و همین مسئله کیفیت هوای ملایر را با گرد و غبار محلی درگیر کرده است.

به گزارش ملایری‌ها رضا دانش‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره وضعیت کیفی هوای شهرهای استان همدان در سال 95 برابر داده‌های ایستگاه‌های ثابت پایش کیفیت هوا اظهار داشت: 5 ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد و کبودراهنگ مستقر شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان غلظت آلودگی و آلایندگی هوا به دلیل بارش‌ها به تأخیر افتاد، افزود: هر ساله در ماه‌های فروردین و اردیبهشت شاهد بروز پدیده گرد و غبار بودیم و عموما نیمه نخست سال وضعیت هوا پاک بود ولی امسال با گرمتر شدن هوا و کاهش رطوبت در سطح زمین و جریانات مدیترانه‌ای از غرب چشمه‌های گرد و غبار زودتر فعال شدند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان بیان کرد: غلظت آلودگی هوا همواره توسط ایستگاه‌های هواشناسی، حفاظت محیط زیست و عکس‌های هوایی رصد می‌شود و طبق بررسی‌ها غلظت‌ها مشخص شد که گردو غبار از استان‌های غربی بدون منشأ داخلی وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: امسال حجمه گرد و غبار از سمت عراق وارد کشور ما شده است و کانون‌های گرد و غبار همه منشأ خارجی دارد.

دانش‌پژوه همدان را جزء 5 شهر نخست کشور از نظر کیفیت هوا معرفی کرد و گفت: جریانات مدیترانه‌ای نقش مؤثری در کیفیت هوا دارد که با متوقف شدن این جریانات غلظت‌ها کاهش می‌یابد.

سستی زمین سبب تولید چشمه‌های گرد و غبار می‌شود

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار رابطه مستقیم با میزان خشکی سطح زمین دارد، عنوان کرد: با کاهش رطوبت سطح پوشش گیاهی بر روی زمین نیز کمتر می‌شود و این مسئله فضا را برای گسترش گرد و غبار از سطح زمین فراهم می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه سست بودن زمین سبب تولید چشمه‌های گرد و غبار می‌شود، اظهار داشت: تخریب روی سطح زمین با معدن‌کاری و جاده‌سازی شکل زمین تغییر می‌کند و زمینه تشدید پدیده گرد و غبار را فراهم می‌کند.

وی ملایر را یکی از آلاینده‌ترین شهرهای استان همدان دانست و افزود: تالاب‌های فصلی شهرستان ملایر در جهت جریانات جوی به سمت شهر ملایر قرار دارند و این مسئله سبب شده است که کیفیت هوای ملایر بدتر شود.

دانش‌پژوه بیان کرد: معدن‌کاری وسیعی در شهرستان ملایر در بحث سیلیس انجام می‌شود و این مسئله سبب ایجاد تپه ماهورها می‌شود و با وقوع جریانات جوی پدیده گرد و غبار شدت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت هوای ملایر با گرد و غبار محلی پایین آمده است، گفت: در شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد به دلیل وضعیت شکل زمین و خطوط فضای سبز موجود میزان غلظت آلودگی پایین‌تر است و همچنین در شهر همدان ارتفاعات الوند گرد و غبار را را مهار می‌کند اما ملایر در به دلیل ارتفاعات کم، پوشش گیاهی نامناسب و تالاب‌های فصلی خشک با پدیده گرد و غبار درگیری بیشتری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار