نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. خرداد 1395 - 20:03   |   کد مطلب: 19241
به همت انجمن فیزیک ایران و با همکاری دانشگاه ملایر، چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران در دانشگاه ملایر برگزار می گردد

به گزارش ملایری‌ها؛ به همت انجمن فیزیک ایران و با همکاری دانشگاه ملایر، چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران با حضور دکتر نوری معاون فرهنگی دانشگاه، پروفسور ناصر تجبر عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمدحسین توکلی عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا، دکتر مجید جعفر تفرشی عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان، اعضای هیئت‌علمی گروه فیزیک دانشگاه ملایر، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان سراسر کشور در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه ملایر برگزار شد.

دکتر توکلی دبیر علمی چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا ضمن تشکر از مسئولین، گروه فیزیک دانشگاه ملایر و کمیته اجرایی، به شرح گزارشی از عملکرد کمیته علمی کنفرانس پرداخت. دکتر توکلی تعداد مقالات ارسال‌شده در کنفرانس را 110 مقاله اعلام کرد که توسط 21 نفر از اساتید برجسته کشور بررسی شدند و 92 مقاله از آن‌ها برگزیده شدند. وی گفت کمیته علمی کنفرانس تصمیم گرفتند که 9 مقاله به صورت شفاهی و 83 مقاله به صورت پوستر ارائه گردد. وی در ادامه با اشاره به اهمیت تکنولوژی رشد بلور گفت: رشد بلور یک تکنیک زیربنایی است که دارد جایگاه خود را در جامعه علمی و صنعتی کشور پیدا می کند و امیدواریم شاهد پیشرفت های بیشتری در این زمینه در کشور باشیم.

دکتر محمدی منش عضو کمیته علمی و دبیر اجرایی کنفرانس نیز ضمن خوش آمدگویی به اساتید و مهمانان کنفرانس و بیان خلاصه فعالیت های اجرایی کنفرانس، گزارشی از قابلیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ملایر و گروه فیزیک این دانشگاه را ارائه کرد. دکتر محمدی منش ابراز امیدواری کرد این کنفرانس بتواند زمینه ارتباط بیشتر بین دانشگاه ملایر با دانشگاه های کشور را فراهم نماید و زمینه ساز ارتباط موثر تر صنعت با دانشگاه شود.

پرفسور ناصر تجبر عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بعنوان یکی از پیشکسوتان رشد بلور در ایران با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ملایر و میزبانی این دانشگاه به بررسی پیشرفت های اخیر در رشد بلور و کاربرد های آن پرداخت. دکتر تجبر با اشاره به ظرفیت های بالای بلور در کاربردهای صنعتی و الکترونیکی در جهان گفت: صنایع الکترونیکی جهان به شدت به ساختارهای تک بلوری نیازمند هستند و جمهوری اسلامی ایران می تواند با توسعه این فعالیت ضمن انجام پژوهش های کاربردی به صنایع کشور کمک شایانی نمایند. وی گفت با توجه به محدود نمودن ایران در ارائه امکانات توسعه ای باید تلاش کرد تا بلورهای بزرگ با کیفیت بالا برای صنایع مختلف تولید کرد. ایشان که به عنوان سخنران ویژه چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران پیشرفت های علمی جهان را تشریح کرد، همچنین افزود: هم اکنون 40 درصد از بلورهای مورد نیاز صنایع الکترونیک توسط چین تولید می شود که این قابلیت در ایران نیز وجود دارد که بتواند در این زمینه تولیدات خود را افزایش دهد.

همچنین در چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران که در دانشگاه ملایر برگزار شد دکتر نوری معاون فرهنگی دانشگاه، به نماینده از ریاست دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر نوری، معاون فرهنگی دانشگاه ملایر از همه اساتید و محققان به پاس حضورشان در دانشگاه ملایر تشکر نمودند و بیان داشتند: اگر بخواهیم خلاقیت و ظرافت رشد بلور در علم فیزیک را در چهار چوب علوم انسانی و عالم معنا بررسی کنیم به روشنی در می یابیم  که کشور ما با رشد بلور افکار بزرگ انسانی و اسلامی خود در دنیا هرگز تحت سیطره تفکرات عقب مانده و قدرت طلب و فقر فرهنگی جهان دیروز و امروز نبوده است و این نتیجه آفرینندگی در تبلور فکر و اندیشه شما بزرگان و اندیشمندان در عرصه های مختلف تخصصی است که نقش پررنگی در رشد و ارتقای فرهنگی و نمایش سربلندی این ملت دارید، ملتی که در همه عرصه های ادب، فرهنگ ، علم و پیشرفت تلاش داشته اند با همت، آگاهی و بینش سیاسی و اعتقادی و مقاومت اقتصادی خود، در سایه پرچم شهدای عرصه دفاع مقدس سربلند باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر با اشاره به حدیثی از امیر المومنین (ع)  افزود: برای  خوب اندشیدن باید خوب فکر کرد، خوب دید و خوب شنید تا از گمراهی و هلاکت در دره های نادانی و جهالت دوری کرد. لذا تحقیقات را باید لازمه تبلور فکر دانست و در کشوری که در آن به درستی بحث اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است؛ چیزی جز تفکر و تعقل کاربردی و موثر در قالب تبلور اندیشه نمی تواند یازیگر کلیدی حل مسئله ها و رفع مشکلات و چالش ها  در مسیر اعتلای فرهنگی، علمی و پژوهشی این سرزمین اسلامی باشد.

دکتر نوری ضمن سپاسگزاری از همه کسانی که در برگزاری این کنفرانس تلاش کرده اند، روز خوش و پرباری را برای حاضرین در کنفرانس آرزو نمود و ابراز امیدواری کرد که در این کنفرانس علمی فرصتی برای خوب فکر کردن و اندشیدن و گفتگوهای تخصصی برای رفع چالش های تخصصی پیش رو فراهم شود تا به زمینه های اشتغال برای جوانان مرز و بوم کمک گردد.

در ادامه در دو نوبت صبح و بعداز ظهر مقالات شفاهی ارائه شد و سخنرانان آخرین نتایج یافته های خود را به صورت شفاهی برای بیش از 100 پژوهشگر دانشگاهی و پژوهشکده های صنعتی ارائه کردند و به پرسش­های تخصصی در این زمینه پاسخ دادند. همچنین بعد از ظهر پوسترهای کنفرانس در معرض دید علاقمندان گذاشته شد.

در مراسم اختتامیه چهارمین کنفرانس رشد بلور ایران از همه شرکت کنندگان و تیم اجرایی دانشگاه تشکر و قدردانی شد. همچنین در این جلسه دانشگاه مالک اشتر اصفهان آمادگی خود را برای برگزاری پنجمین کنفرانس رشد بلور ایران در سال 97 در اصفهان اعلام کرد.

شایان ذکر است این کنفرانس دو سال یکبار در دانشگاه های مختلف کشور با حمایت انجمن فیزیک ایران برگزار و اعضای کمیته علمی آن از میان اساتید متخصص در این زمینه در دانشگاه های سراسر کشور انتخاب می شوند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار