نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. ارديبهشت 1395 - 23:57   |   کد مطلب: 19103
بازتاب افشای پشت پرده پروژه مدلینگ ایران در رسانه‌های غربی:
پروژه «عنکبوت ۲» پاسخ سپاه به نگرانی رهبر ایران درباره فضای مجازی
روزنامه «نیویورک‌تایمز» با بازتاب عملکرد مرکز بررسی جرائم اینترنتی (گرداب)، این اقدام ایران را استراتژی‌ای برای هشدار به عموم اعلام کرد و نوشت: تحلیلگران بر این باورند که مصاحبه با الهام عرب، مدل دستگیر شده در عملیات اخیر، با این هدف بوده است که به مردم گفته شود رسم و خط‌های اعتقادی نباید به صورت علنی توسط دیگران مورد تجاوز قرار بگیرد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از سناباد نیوز، مقامات قضایی ایران در پروژه‌ای به نام عنکبوت ۲، هشت نفر را به جرم فعالیت غیر اسلامی مدلینگ بازدداشت کرد. به گزارش روزنامه «گاردین»، این مدل‌ها با بیش از ۱۰۰ هزار دنباله‌رو در اینستاگرام به جرم گذاشتن تصاویر خلاف قوانین اسلامی از خودشان در این شبکه مجازی دستگیر شدند. آرایشگرها و عکاسانی که در صنعت مدلینگ شرکت داشتند نیز اعمال قانون شدند.

گاردین در ادامه نوشت: البته باید گفت که در اسلام مدلینگ امری خلاف نیست و توسط رهبر ایران نیز تأیید شده است، اما مدلینگ باید در شرکت‌های مجاز صورت بگیرد، نه به این شکل که مدل‌ها به صورت مستقل در شرکت‌های غیرمجاز از خود تصویربرداری کنند و تنها هدفشان تبلیغ در شبکه‌های مجازی از جمله اینستاگرام و تلگرام باشد؛ یک چهارم مردم ایران از اپلیکیشن‌های پیام رسان استفاده می‌کنند.

مقامات دولتی ایران در تلاش هستند تا صنعت مدلینگ و فشن را تنظیم کنند، به همین دلیل کارت‌های شناسایی برای مدل‌های تأیید شده و شرکت‌های مدلینگ که قبلاً در سایه کار می‌کردند را صادر کرده‌اند.

[آیت‌الله] خامنه‌ای در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه تهران، با ابراز نگرانی در مورد فعالیت‌های آنلاین اعلام داشتند که «فضای مجازی در افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه‌های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأثیر بسیاری دارد. این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند». به همین منظور، ایشان در سال ۲۰۱۲ به مقامات دستور داد تا شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دهند. شورایی که در رأس شبکه‌های پیچیده سازمانی ایران قرار گرفته است و مانیتورینگ یکی از وظایف این شورا است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» با بازتاب عملکرد مرکز بررسی جرائم اینترنتی (گرداب)، این اقدام ایران را استراتژی‌ای برای هشدار به عموم اعلام کرد و نوشت: تحلیلگران بر این باورند که  مصاحبه با الهام عرب، مدل دستگیر شده در عملیات اخیر، با این هدف بوده است که به مردم گفته شود رسم و خط‌های اعتقادی نباید به صورت علنی توسط دیگران مورد تجاوز قرار بگیرد.

این روزنامه آمریکایی همچنین با پرداختن به موضوع پوشش و حجاب در ایران مهر تاییدی بر نتیجه پژوهش پروژه عنکبوت زد. در این پژوهش آمده است که هدف حامیان و گردانندگان پنهان اینستاگرام «تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی» است. نیویورک تایمز در این راستا نوشت: دمای هوا رو به گرمی می‌رود و زنان ایرانی باید با لباس‌های اسلامی به خیابان‌ها بیایند! حسن روحانی با این وعده که دیگر پلیس امنیت اخلاقی در کار نخواهد بود رأی این جمعیت را جمع کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار