نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. ارديبهشت 1395 - 20:58   |   کد مطلب: 18894
فرماندار ملایر گفت: در چارچوب شورايي جايي براي تک روي و خودمحوري نيست و براي جلوگيري از استبداد و خودکامگي اصل شوراها مطرح شده و در قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز بر همين مبنا اين کار به انجام رسيد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا؛ عبدالعظیم رضایی در همایش روز شورا در فرمانداری ملایر با اشاره به  سابقه شورا در قرآن و سییره ائمه اظهار داشت: استفاده از عقل و خرد جمعی و مشورت در سیره ائمه همواره تاکید شده است.

وی گفت: کشورهاي پيشرفته و توسعه يافته از همين امر دموکراسي بهره هاي زيادي و توفيقات فراواني را به دست آورده اند و شوراها يک نهاد جمعي تصميم گيري است که نياز به تمرين و حمايت بيشتري دارند.

فرماندار ملایر با بيان اينکه در کار جمعي و گروهي کشور ما مقداري نياز به ممارست و تمرين بيشتر دارد، افزود: در چارچوب شورايي جايي براي تک روي و خودمحوري نيست و براي جلوگيري از استبداد و خودکامگي اصل شوراها مطرح شده و در قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز بر همين مبنا اين کار به انجام رسيد.

وي گفت: اصل هفتم قانون اساسي به پيشنهاد آيت الله طالقاني بود و با تاييد و پيگيري ايشان در تاريخ 1358 در قانون اساسي به تصويب رسيد و اعتقاد داشت که شوراها از اساسي ترين اصول و نياز جامعه است و در اصل هشتم هم مطالبي در مورد شوراها مطرح شده و فصل هفتم قانون اساسي هفت اصل به شرايط شوراها پرداخته است.

وي اظهار داشت: تا سال 77 نزديک به 20 سال اين اصل مغفول ماند و بعد از 20 سال احياي اصل شوراها و تحول قانون شوراها يکي از افتخارات دولت خاتمي در کنار ديگر افتخارات بود و تا کنون دستاوردهاي بسيار خوبي را در اين رهگذر کار شورايي بدست آورده ايم.

فرماندار ويژه ملاير بيان کرد: شوراها حلقه واسط بين مردم و مسئولان هستند تا بتوانند مشارکت مردم را جلب کرده و از مسئولان مطالبه کنند تا خواسته هاي به حق مردم اجرا شود.

رضايي ادامه داد: طبق قانون استانداران، فرمانداران و ساير مسئولان ملزم به رعايت تصميمات آنها هستند، به شرط آنکه در چارچوب قانون باشد و تصميمات آنها نبايد مخالف موازين اسلامي و قوانين کشور باشد و انحلال شورها جز در شرايط انحراف از وظايف قانوني ممکن نيست.

وي شوراها را از ارکان تصميم گيري و ارکان اداره امور کشور دانست و گفت: در اصل هشتم شوراها دعوت به امر به معروف و نهي از منکر شده و شوراها اختيار دارند با استفاده از اين اصل قانوني و ديني هر کجا انحراف و کوتاهي از مسئولان، مردم به يکديگر و نسبت به دولت و دولت به معناي عام مي بينند، حتما تذکر دهند.

وي افزود: ساز و کار امر به معروف و نهي از منکر را مي توان در جامعه امروز در قالب شوراها به عنوان برآيند نظر مردم و احزاب سياسي پيگيري کرد و اين يکي از ويژگي هاي ممتاز شوراها است تا در قالب کارهاي گروهي و شورا بتوان نظرات مردم را پيگيري کرد، در حاليکه احزاب هم از چنين جايگاهي برخورداند.

رضايي تاکيد کرد: ما با اين رشد و آگاهي که براي کار شورايي پيدا کرديم، بايد بيشتر سعي و تلاش کنيم و گاهي اوقات اعضاي شوراهاي اسلامي هماهنگي خوبي با هم ندارند که نياز است در جلسات ضمن جدي و احسن، از نظر يکديگر دفاع و بعد تمکين کنند و ظرفيت کار گروهي خود را ارتقا دهند.

وي اظهار داشت: در عين حال دولت هم بايد شوراها را عملا تقويت کند و به نظرات آنها احترام بگذارد و از نظر سياسي و فرهنگي شوراها را کمک کند، تا اين کار توسعه پيدا کند، چراکه همه اين موارد به امور مردم مرتبط هست.

فرماندار ويژه ملاير گفت: همچنين بايد در ارتقاي افکار و انديشه مردم بايد تلاش کنيم تا به يک آگاهي برسند که به هر شعاري اعتماد نکنند.

رضايي بر لزوم حضور حداکثري مردم در مرحله دوم انتخابات بيان داشت: انتخابات در مرحله اول بسيار سالم، شفاف و قانونمندي بود و در 207 حوزه اصلي کشور هيچ گونه درگيري، تنش و اردوي خياباني نداشتيم و نتايج انتخابات در همه حوزه ها تاييد شد.

وي ادامه داد: روند برگزاري انتخابات در مرحله نخست در اين شهرستان بسيار خوب بود و 42 کانديدا با گرايش ها، برنامه ها، فکرهاي سياسي و شعارهاي مشخص با هم رقابت کردند و نفر اول با بيش از 45 هزار راي راهي مجلس شد.

وي بيان کرد: آنچه که در مرحله دوم انتخابات مهم است اين است که شوراها مي توانند نسبت به ترغيب و تشويق مردم براي حضور حداکثري در انتخابات نقش آفريني کنند و اين حق ما است که با يک راي خود در تعيين سرنوشتمان سهيم باشيم و نماينده خود را با آراي بالا به مجلس بفرستيم.

وي با بيان اينکه مردم بايد از حق قانوني خود در انتخابات استفاده کنند، گفت: چنانچه نماينده مجلس با راي بالايي وارد مجلس شود مي تواند با پشتوانه بسيار قوي برنامه هاي خود را جدي تر دنبال کرده و مطالبات مردم را پاسخگو باشد و اين ميزان آرا مسئوليت را بالا مي برد.

وي تاکيد کرد: بايد از فرهنگ مشارکت، فرهنگ مطالبه گري و استفاده از حقوق حقه قانوني و ملي خود استفاده کنيم و تقاضا دارم همين امروز و فردا مردم را تشويق کنيد تا در پاي صندوق هاي راي حاضر شوند.

وي گفت: بايد نماينده خود را با راي بالا انتخاب کنيم تا بتوانيم در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي به طور جدي وارد عمل شويم و بايد به وحدت فکر کنيم.

وي گفت: دو نماينده بايد با وحدت، برادري و همدلي دست به دست هم دهند تا موجب پيشرفت شهر شوند که اين امر نياز به حضور حداکثري مردم در انتخابات دارد و هر چه حضور مردم پرشورتر و پررنگ تر باشد، انتخابات سالم تر و شفاف تر خواهد بود.

 

وي همچنين بر لزوم بي طرفي در انتخابات از سوي عوامل اجرايي تاکيد کرد: همه مراحل انتخابات در اين شهرستان سالم و شفاف بوده و بي طرفي و عدالت همواره رعايت شده و طبق تجربه هاي قبلي در اين شهرستان، هر جا حضور بيشتر و راي بالاتر بوده، افراد با کفايت تر، متعهدتر و دلسوزتر وارد مجلس شده اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار