نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. فروردين 1395 - 17:29   |   کد مطلب: 18798
دولت حسن روحانی که تا پیش از این نسبت به پرداخت یارانه ها انتقاد می کرد، یک شبه موافق پرداخت یارانه ها شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از مرصاد، بحث یارانه ها در دولت یازدهم همواره یکی از مسائل مورد توجه مدیران بوده به طوری که سخنان مرتبط با یارانه چندروز در میان از زبان دولتی ها بیان می شد.

 

برنامه اصلی دولت در حوزه یارانه ها از ابتدا این بوده است که یارانه به این صورتی که در شرایط فعلی رایج است و به مردم پرداخت می شود، نباشد و به عبارتی یارانه میلیون ها ایرانی قطع شود.

 

این سیاست دولت به گونه ای بود که حتی دولتی ها برای پرداخت یارانه از عبارت های عجیبی استفاده می کردند که تاکنون در ادبیات سیاسیون در حوزه اقتصاد چندان کاربردی نداشت.

 

علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد در این خصوص گفته بود: قرار است یارانه های نقدی واریز شود و چنین روزی برای ما «مصیب عظما» است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست.

 

این موضع گیری دولت در مقابل یارانه ها از قول افراد دیگر دولت نیز مطرح شد و هر یک به گونه ای سعی داشتند تا سیاست واریز یارانه ها به مردم را نشانه بگیرند.

 

علی ربیعی وزیر کار نیز سال گذشته گفته بود: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم.

 

نوبخت سخنگوی دولت نیز اعلام کرده بود که پرداخت یارانه 45 هزار تومانی به مردم خلاف قانون است و از آن انتقاد کرد.

 

 

با این وجود در هفته های اخیر دولتی ها با یک تغییر رویکرد 180 درجه که برای اکثریت جامعه مشهود بود، مواضع قبلی خود را تغییر داده و سعی کردند که اقدامات گذشته خود را به گردن دیگران بیاندازند.

 

سیاسی کاری دولت در بحث یارانه ها

 

روح الله حسینیان نماینده مجلس معتقد است: دولتی که در جریان سبد کالا آنچنان ناتوانی از خود نشان داد چطور می‌تواند این مصوبه را اجرا کند در حالی که در ماجرای سبد کالا علی‌رغم قولی که به مردم داده بودند به خاطر آبروریزی صورت گرفته از توزیع مجدد آن اجتناب کردند اما حالا این مسئله مهم به عهده این دولت ضعیف در اجرا گذاشته شده است.

 

وی ادامه داد: مسئله مهم‌تر این است که دولت با شعار مخالفت با یارانه به جنگ دولت قبل آمد و یارانه را تن‌پروری، تنبل‌پروری و خیانت به اقتصاد کشور عنوان کرد اما حالا چطور شده که شعار حمایت از یارانه سر می‌دهد؟ بنابراین این رویکرد دولت کاملا سیاسی است.

 

حسینیان یادآور شد: این طرح قانون خوبی است اما قطعا دولت توان اجرای آن را ندارد و گناه آن نیز به گردن مجلس اصولگرا خواهد افتاد چراکه مردم دچار مشکل می‌شوند؛ این دولت اگرچه در اجرا توانایی ندارد اما در تبلیغات و شانتاژ کردن بسیار قوی است.

 

فرا رسیدن انتخابات و موضوع یارانه ها

 

به نظر می رسد روزهای پیش رو و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری خیلی از رفتارهای دولت را منجر به تغییر کند.

 

 

نمونه بارز این تغییر رفتار در بحث یارانه هاست زیرا دولت به خوبی می داند که در صورت حذف یارانه ها که سیاست قبلی خود برآن بود، آرای قبلی خود را نیز از دست خواهد داد.

 

به نظر می رسد دولتی ها برای انتخابات پیش رو احساس خطر کرده اند که  یک تغییر رویکرد 180 درجه در یکی از مهم ترین بحث های اقتصاد یعنی یارانه ها را در پیش گرفته اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار