نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. فروردين 1395 - 10:07   |   کد مطلب: 18557
مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» یکبار دیگر بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.

به گزارش ملایری‌ها؛ اقتصاد مقاومتی مسئله ای  آشنا در این چند سال با همه ایرانیان است این مسئله با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند.

در نیز  30/11/1392 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را به مسئولان  توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و از آن سال اقدامات متفاوتی صورت گرفته است.

اما مسئله مهم در این چند سال فقط این بوده که بیشتر اقدامات فقط در حد شعار بوده و بسیاری از اقدامات صورت گرفته فقط برای خالی نبودن عریضه بوده و در این برهه بارها مقام معظم رهبری بر ای مسئله تاکید کردند.

 یکی از ارگان هایی که در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشتاز بقیه بوده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در بسیج سازندگی اقدام به توسعه این مسئله مهک کرده است.

اقدامات اقتصاد مقاومتی سپاه در همه جا شهرهای ایران ملموس بوده و شاید یکی از شاخص ترین اقدامات در سال 1394 به بار نشستن فاز 15 پارس جنوبی بوده که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است.

اقتصاد مقاومتی تکیه بر درون بوده و حمایت از تولیدات داخلی در این مسئله همواره مورد تاکید است ولی مسئله اصلی این است که آنگونه که باید به مسئله تکیه بر تولیدات داخلی در این دوران اهمیت داده نشدئه است.

آنچه در این سال بیشتر دیده شد از بین رفتن کارخانه هایی که تولیدات داخلی داشته اند و این روزها حال و روز خوبی ندارند و بیشتر از هر زمانی نیاز به حمایت دارند.

مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» یکبار دیگر بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و ایبار با آوردن اقدام و عمل تاکیدی دو چندان بر این مسئله کردند که باید  باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ایشان در پیام نوروزی خود اولویت اول و فوری در حرکت کشور  را مسئله «اقتصاد» خواندند و«تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود»  را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند.

مقام معظم رهبری  «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.

تاکید چندباره مقام معظ رهبری در آغاز سال جدید در بحث اقتصاد مقاومتی و نامگذاری این سال با نام اقتصاد مقاومتی بیان کننده این امر است که در این سال همه مسئولان کشوری باید در بحث تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

یکی دیگر از تاکیدات رهبری در سخنان پیام سال جدید اقدام عملی در راه اقتصاد مقاومتی و این مسئله می طلبد که همه در این راه تلاش کرده تا همانگونه که رهبر بیان کردند محصول کار «بر روی زمین» به مردم نشان داده شود.

با توجه به تاکیدات فراوان رهبری امسال می طلبد که همه مسئولان کشور بخصوص دولت برای تحقق این امر تلاش فراوانی کرده تا هر چه سریعتر کشور به رونق اقتصادی برسد و  امید است که دولتمردان هر چه بیشتر بر این مسئله توجه کرده و فقط اقتصاد مقاومتی در غالب بخشنامه ها و دستورها به دستگاههای مختلف نبوده و اقدامات به جا و شایسته ای در این راه صورت گیرد.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما