نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. بهمن 1394 - 1:26   |   کد مطلب: 18106
نویسنده و شاعر برجسته کشور گفت: شعر نیمایی از سبک هایی غریب درکشور بوده که دست شاعر را باز می‌گذارد ولی بیشتر شعرا در سبک‌های غزل و سپید اشعار خود را می‌سرایند.

به گزارش ملایری‌ها؛ جواد محقق در مراسم اختتامیه جشنواره سلام در ملایر با ابراز تأسف از غریب بودن شعر نیمایی در بین شاعران اظهار کرد: شعر نیمایی از سبک هایی است که دست شاعر را باز می‌گذارد ولی بیشتر شعرا در سبک‌های غزل و سپید اشعار خود را می‌سرایند.

وی افزود: سبک نیمایی قابلیت های بالایی دارد و به راحتی می توان بعنوان یک سبک متداول و میانه که هم از شعر نو و هم از شعر کلاسیک استفاده می کند آن را مورد استفاده قرارداد.

این نویسنده و شاعر برجسته بر پرهیز از افراط و تفریط در سرایش اشعار تأکید کرد و افزود: پیشنهاد من به شاعران جوان این است که از این سبک و قابلیت هایی که به همراه دارد بیشتر استفاده کنند.

محقق بااشاره به پیشرفت‌های استان همدان در داستان‌نویسی، تشکیل انجمن ادبی میلاد در اوایل انقلاب در استان همدان که شعرای زیادی در آن فعالیت می‌کردند را مورد اشاره قرار داد و گفت: در انجمن میلاد شب شعرهای زیادی برگزار می شد ولی حضور داستان‌نویسان بسیار کمرنگ بود و با کمبود نیروی داستان نویس مواجه بودیم ولی امروزه شاهد حضور چهره های شاخصی در استان هستیم.

وی با پیشنهاد به داستان نویسان مبنی بر استفاده از ظرفیت های زیست‌بومی اظهار کرد: نکته منفی که در نوشتن داستان‌ها به چشم می‌خورد استفاده کمتر پدیدآورندگان آثار از موضوعات مربوط به زیست‌بوم خودشان است.

محقق خواستار استفاده داستان‌نویسان از سوژه‌های محلی در آثار خود شد و گفت: در برخی مناطق این اتفاق بصورت برجسته‌ای انجام شده که از جمله آن می توان به نگارش تاریخ انقلاب در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور اشاره کرد.

در ادامه نشست تخصصی، دکتر علیرضا روزبهانی نقطه قوت جایزه ادبی استان همدان را برگزاری مستمر طی بیست سال گذشته عنوان کرد و افزود: در عین حال بعنوان نقطه ضعف نیز باید به این نکته اشاره کنیم که عملا خروجی هرساله جشنواره در دست نیست بنابراین امکان مقایسه و بررسی پیشرفت یا پسرفت طی سالهای متمادی وجود ندارد.

وی به طرح پیشنهاداتی در راستای ارتقای سطح کیفی این جشنواره پرداخت و گفت: چاپ آثار برتر هر جشنواره در قالب کتابچه برای مقایسه آثار و میزان پیشرفت آن، شناسایی استعدادهای نهفته و تشویق و ترغیب آنان، تفکیک محورهای جشنواره در حوزه های مختلف و تبیین ملاک‌های قضاوت آثار در فراخوان جشنواره‌ها پیشنهاداتی برای ارتقای این جشنواره است.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار