نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. بهمن 1394 - 1:13   |   کد مطلب: 18037
مصاحبه ملایری‌ها با برادر شهید وفایی:
اولین شهید انقلاب ملایر شهید روز عاشورا
شهید احمد وفایی‌زاده اولین شهید انقلاب ملایر از دوازده شهید والا مقام دوران مبارزه با رژیم طاغوت است شهیدی که در روز عاشورای حسینی به ندای هل من ناصر سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) لبیک گفت و شهد شیرین شهادت را نوشید.

به گزارش ملایری‌ها؛ تاریخ انقلاب اسلامی ایران مملو است از خون شهیدانی که شجاعانه در مقابل کفر وباطل ایستادگی کردند و تا پای جان درراه پیروزی انقلاب مبارزه کردند.

درخت انقلاب اسلامی ایران با خون شهیدانی تنومند شده که لحظه ای در مبارزه خود شک نکردند و هدف اصلی آنان فقط پیروی از رهبر انقلاب امام خمینی(ره) در راه مبارزه بود.

همواره اولین ها مورد توجه هستند و خبرنگار ما به سراغ اولین شهید ملایر در دوران طاغوت رفته و با برادر این شهید مصاحبه ای داشته است.

شهید احمد وفایی‌زاده اولین شهید انقلاب ملایر از دوازده شهید والا مقام دوران مبارزه با رژیم طاغوت است شهیدی که در روز عاشورای حسینی به ندای  هل من ناصر سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) لبیک گفت و شهد شیرین شهادت را نوشید.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید؟

بسم الله وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ

روزی خوران سفره عشقند و تا ابد                        ای زندگان خــــاک مگویید که مرده اند

من برادر کوچک شهیدان حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد وفایی‌زاده از مبارزین  و شهدای دوران دفاع مقدس که در دوران انقلاب توسط ساواک دستگیر و شکنجه شد و پس از انقلاب در سال 62 به عنوان فرمانده گردان سیدالشهدا قم به شهات رسید  و شهید احمد وفایی از مبارزان و اولین شهید انقلاب اسلامی در ملایر هستم.

ملایری‌ها: نحوه آشنایی این شهید با اهداف انقلاب و آغاز این مبارزه چگونه بود؟

وفایی: شهید احمد از طریق برادرم شیخ محمد با مبارزه در راه پیروزی انقلاب آشنا شد و برادرم شیخ احمد در قم مبارزه علیه رژیم طاغوت انجام می داد و از طریق برادرم با مباحث انقلاب آشنا شد. شیخ احمد اعلامیه ها وعکس های امام خمینی(ره) را از قم آورده و شهید احمد آن را در ملایر پخش می کرد.

ملایری‌ها: از اقدامات این شهید در دوران مبارزه انقلاب خاطره ای دارید؟

وفایی زاده: برادرم همواره در جواب بستگانی که به وی اعلام  می کردند که لازم نیست در ملایر مبارزه کنی چرا که شهرهای بزرگ مانند تهران، قم و تبریز در حال مبارزه اند به مبارزه در ملایر لازم نیست شهید احمد پاسخ می دادند که انقلاب باید فراگیر و همگانی شود و اگر ما این جا مبارزه و تظاهرات می کنیم هم باعث فراگیری انقلاب و هم سرگرم شدن ماموران شهربانی برای اینکه به مرکز نروند به مامورین شهرهای بزرگ کمک کنند.

شهید احمد در تظاهرات حضور گسترده داشته و همچنین در پخش اعلامیه های امام و عکس های آن نقشی فعال داشتند و همچنین در آتش زدن سینما و مشروب فروشی ها که به مکانی برای اشاعه فحشا و بی بند و باری تبدیل شده بودند نقش داشتند.

ملایری‌ها: نحوه شهادت این شهید چگونه بود؟

وفایی‌زاده: شهید احمد در روز عاشورای که مصادف با 20 آذر ماه سال 57 بود برای ادای فرضه عزاداری سرور و سالار شهیدان به مسجد محله مسجد چهارده معصوم(ع) می رود و از آنجایی که همواره در آن سال ها مرسوم بود مه در تاسوعا و عاشورای حسینی مسیر عزاداری به سمت میدان مرکزی شهر بوده ولی با توجه به فضای امنیتی و اجرای طرح امنیتی اجازه حرکت هیئات به میدان مرکزی شهر داده نمی شود و این به دلیل حضور مجسمه شاه در میدان مرکزی شهر بود و ماموران ترس از پایین آوردن مجسمه داشتند و به همین منظور هیئت از خیابان مجاور خیابان دولت آباد خیابان طالقانی کنونی به سمت خیابان بروجرد و میدان حرکت می کنند ولی مامورین شهربانی اجازه ورود مردم به میدان مرکزی را نداده و ابتدای خیابان زورآباد(خیابان عاشورا) راه مردم را سد می کنند و و شروع به تیراندازی به مردم کرده و عده ای را مجروح می کنند.

شهید احمد با دیدن این صحنه سوار یک وانت بار شده و به صفوف آتشین مامرین امنیتی حمله ور می شود و با برخورد با آنان یک نفر از مامورین شهربانی کشته و تعدادی زخمی می شوند و مامورین پس از این اقدام احمد وانت را به گلوله بسته و در این واقعه احمد ندای هل من ناصر سرور و سالار شهیدان را لبیک گفته و  در حالی که تنها 18 بهر از زندگیش گذشته بود و 40 روز از دامادیش  به نامش به عنوان اولین شهید انقلاب ملایر به ثبت رسید.

فردای پس از شهادت احمد پدرم و تعدادی از اقوام به بییمارستان فخریه برای تحویل پیکرش مراجعه می کنند ولی مامورین از تحویل پیکر این شهید امتنا کرده و حتی از پدرم غرامت گلوله ها را خواستند و گفتند که باید تعهد بدهید که مراسمی برای وی نگیرید.

پدرم نیز با آیت الله میرشاهولد رهبر مبارزان انقلابی ملایر مسئله را در میان گذاشته و ایشان در تماسی با مسئولین شهربانی به آنان تذکر دادند که کار را از این بدتر نکرده و مردم را خشمگین نکنید و آنان نیز به ناچار پیکربرادرم را تحویل داده و مراسم تشییع با شکوهی برای وی برگزار می شود.

ملایری‌ها: مهمترین پیام شهدا برای نسل امروز چه پیامی است؟

وفایی‌زاده: اگر وصیت نامه شهدا را مطالعه کنی تمامی شهدا در یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن پشتیبانی از ولایت فقیه و همراه بودن با آن است نه یک قدم جلو و نه یک قدم عقب بلکه همراه با ولایت فقیه و این همان مسئله ای است که کشور ما را تا کنون از دست دشمنان و افکار شومشان نجات داده است. ما اگر در این مسئله به معنای واقعی کلمه اتحاد داشته باشیم کشور از شر دشمنان حفظ خواهد شد.

اگر امروز به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی که خود داعیه دار امنیت در جهان هستند با توجه به اقدامات داعش نتوانستند امنیت کشورشان را حفظ کنند ولی ایران به برکت خون شهدا و پشتیبانی از ولایت فقیه موفق به حفظ استقلال و خود شده ایم و امروز وظیفه همه ما این است که بازهم این اتحاد و همدلی را به رخ جهانیان بکشیم و با حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 7 اسفند شرکت کنیم و باز هم اعلام کنیم که ایرانیان همواره پشتیبان کشورشان هستنند.

ملایری‌ها: سخن آخر؟

وفایی‌زاده: در پایان می خواهم شعری را از پدرم حاج آقاجان وفایی زاده  که نقش مهم در مبارزات انقلاب در ملایر داشتند که برای  فرزندان خود سرودند ذکر کنم:

وفایی را به دل عشق خدا بود        که هم رزم یلان کربلا بود

وفایی ای شهید حوزه و دین          به خونت پنج وین گرده آذین

گهی در سنگر علم و عبادت         گهی در جبهه های پر فضیلت

گهی زندان گهی زیر شکنجه        تو از طاغوتیان بودی چه رنجه

تو با هابیلیان بودی یگانه            که داشتی زخم قابیلی نشانه

محمد احمد ای نور دو عینم         شما رفتید به پابوی حسینم

سعید آمد به دنبال شما زود        که از هجر شما یک سر نیاسود

به باید دل کنی از این زمانه       وگرنه کی بمانی جاودانه

والسلام.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار