نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. بهمن 1394 - 14:21   |   کد مطلب: 17963
مرواربافی به عنوان دومین صنعت دستی شهرستان ملایر امروز جایگاه خود را در کشور و دیگر کشورهای همسایه داشته و نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

به گزارش ملایری ها به نقل از فارس، شهرستان ملایر به عنوان دومین شهرستان استان همدان از نظر صنعت، کشاورزی و صنایع دستی محسوب می‌شود.

بعد از مبل و منبت به عنوان اولین صنایع دستی شهرستان ملایر هنر مرواربافی جایگاه دوم را در بین هنرهای دستی شهرستان داراست.

سبدبافی یا همان مرواربافی حاصل دستان هنرمندان سختکوشی است که چوب مروار را به هم می‌تابانند و اشیایی می‎سازند که علاوه بر زیبایی و دوام کاربردهای زیادی را نیز در سطح مختلف دارد.

مروارهایی که در کار مرواربافی شهرستان ملایر استفاده می‌شود در ملایر کشت شده و کشاورزانی نیز که به کشت این نوع چوب مشغولند از نظر رونق کسب و کار بازار خوبی دارند.

در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری در بین جوانان این هنر می‌تواند درآمدزایی و اشتغال تعداد زیادی از جوانان به ویژه بانوان را تامین کند.

در این زمینه می‌طلبد مسئولان امر توجه و حمایت‌های بیشتری از این هنر در استان همدان و شهرستان ملایر داشته باشند.

مسئول یکی از بزرگترین کارگاه‌های مرواربافی شهرستان ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سال‌های زیادی است که کارگاه‌های مرواربافی در شهرستان ملایر فعالیت دارند، اظهار داشت: در حال حاضر بنده هشت کارگاه سبدبافی فعال در شهرستان ملایر دارم.

داوود مجیدی با بیان اینکه از این تعداد چهار کارگاه در شهر ملایر و چهار کارگاه نیز در روستاهای حسین‌آباد ناظم، طجر سامن، بیجن‌آباد و انوج فعال هستند، گفت: در حال حاضر بیش از یکصد و 150 نفر در این هشت کارگاه مشغول فعالیت هستند که بیش از 80 درصد آنها را بانوان  تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به میزان درآمدزایی هنر مرواربافی تصریح کرد: درآمد فعالان در این عرصه بستگی به کاری است که انجام می‌دهند که ماهانه معمولا از 300 هزار تومان به بالا است.

مسئول کارگاه‌های مرواربافی شهرستان ملایر با اشاره به دوره آموزشی هنر مرواربافی گفت: این دوره‌ها که معمولا از 20 روز تا یک ماه است برای هنرجویان به صورت رایگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی ساخته شده از مروار گفت: انواع سبدهای گل، سبدهای تزئینی، سبدهای میوه و آجیل، میز تلویزیون، میز تلفن و جالباسی، سبد نان، جای کتاب، میز و صندلی، جاکفشی، سطل آشغال و.. از محصولات ساخته شده مروار در ملایر است.

مجیدی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین محصول تولید شده شهرستان ملایر علاوه بر بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، افزود: در حال حاضر کارهای ما به صورت غیر مستقیم به کشورهای عراق و آذربایجان صادر می‌شود.

وی صادرات ماهانه از این هنر را در ملایر 30 میلیون تومان دانست و گفت: تقریباً در طول سال 300 میلیون تومان از شهرستان مروار صادر می‌شود.

مسئول کارگاه‌های مرواربافی شهرستان ملایر با بیان اینکه به دنبال این هستیم که با صدور کارت بازرگانی صادرت خود را به صورت مستقیم به کشورهای هدف از طریق گمرک انجام دهیم، گفت: هنرمندان فعال در این رشته می‌توانند از طریق بیمه مشاغل خانگی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هنرمندانی که در این کارگاه فعال هستند می‌توانند کار را به منزل برده و بعد از اتمام تحویل کارگاه دهند، بر حمایت بیشتر مسئولان و بر شناخت بیشتر و ترویج این صنعت در شهرستان ملایر تاکید کرد و گفت: امیدواریم جوانان با رغبت و تمایل بیشتر به سمت این هنر گام بردارند.

تولیدکننده هنر مرواربافی ملایر خاطر نشان کرد: در حال حاضر هنر مرواربافی در روستاها برای دختران جوان می‌تواند اشتغالزایی خوبی را ایجاد کند که در این زمینه هنرمندان ما آماده ارائه آموزش‌های لازم برای افراد متقاضی هستند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار