نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. بهمن 1394 - 1:03   |   کد مطلب: 17925
سرپرست گمرک ملایر گفت: در 9 ماه امسال میزان صادرات کالا از گمرک این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی با کاهش 52 درصدی مواجه بود.

به گزارش ملایری‌ها ناصر ترکاشوند گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال انواع کالای صادراتی به وزن خالص حدود 81 هزار تن و وزن ناخالص 83 هزار تن از گمرک این شهرستان به کشورهای هدف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه کاهش چشمگیری داشته است.
وی افزود: این میزان کالا به ارزش دلاری 27 میلیون و 975 هزار دلار و ارزش ریالی 810 میلیارد ریال به 22 کشور جهان صادر شد که در 9 ماهه امسال میزان صادرات از نظر دلاری 34 درصد و از نظر ریالی 26 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: 14 نوع کالا شامل انواع کشمش تیزابی و انگوری، سیمان، پارافین جامد، وازلین بهداشتی، وازلین غیرگرد دارویی(صنعتی)، ظروف تفلون، سیلیس، انواع میخ آهنی، کلینکر، پنیر خامه ای، ماست پرچرب، روغن مایع خوراکی و خرما از گمرک ملایر صادر شد.
ترکاشوند بیان داشت: این کالا به کشورهایی چون عراق، روسیه، رومانی، بلاروس، اوکراین، پاکستان، امارات، قزاقستان، مالزی، چین، هند، اتیوپی، اندونزی، افغانستان، لهستان، مجارستان، اسلواکی، سوریه، اسپانیا و صربستان صادر شد.
وی با بیان اینکه کشمش با وزن خالص 14 هزارو 150 تن بیشترین میزان صادرات کالا از گمرک ملایر را به خود اختصاص داده، افزود: در 9 ماهه امسال این میزان کشمش به ارزش دلاری 22 میلیون و 130 هزار دلار و ارزش ریالی بیش از 660 میلیارد ریال به کشورهای هدف صادر شد.
سرپرست گمرک ملایر اظهار کرد: میزان صادرات کشمش از گمرک ملایر نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر دلاری 21 درصد، از نظر ریالی 11 درصد و از وزنی 19 درصد کاهش را نشان می دهد.
ترکاشوند افزود: از بین کالاهای صادر شده، انواع کشمش از نظر ارزش دلاری و سیمان از نظر وزنی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند.
وی وجود رقبای خارجی، بالا بودن هزینه ها، کیفیت کالاهای صادراتی و عدم سهولت در مبادلات ارزی و پولی و بالا بودن قیمت کالاهای صادراتی را از جمله عوامل موثر در کاهش میزان صادرات کالا از گمرک ملایر برشمرد.
ترکاشوند یادآور شد: خشکسالی نیز کاهش کیفیت و حجم محصول تولیدی اثرگذار بود و قطعا با این کیفیت محصولات و هزینه های بالا نمی توانیم بازار رقابتی را از آن خود کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای برجام و لغو تحریم ها بویژه برداشتن تحریم سیستم های بانکی، مبادلات پولی و ارزی به سهولت انجام شود و با کاهش هزینه های مازاد، تجار و صادرکنندگان ما بتوانند با افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت کالاها در بازارهای رقابتی و هدف برای جذب مشتری مانور بیشتری بدهند.

دیدگاه شما