نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. آذر 1394 - 8:49   |   کد مطلب: 17240
حدود ده سال از کشف شهر زیرزمینی سامن می‌گذرد و امروز پس از ده سال نه تنها کاوش‌ها در این دستکند متوقف شده بلکه این اثر ارزشمند تاریخی به تهدیدی برای خیابان‌ها و معابر اصلی شهر سامن نیز تبدیل شده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از تسنیم؛ شهر پنهان یا زیرزمینی سامن که احتمالا شهری مخفی در دوره پیش از اشکانی بوده و بعدها نیز از آن به عنوان گورستان استفاده می‌شده است در شهر سامن در 15 کیلومتری ملایر قرار دارد.

این دستکند ارزشمند که حدود ده سال پیش کشف شد و به عنوان فرصتی برای توسعه بیش از پیش گردشگری در استان، شهرستان و مهمتر از همه شهر سامن محسوب می‌شد حالا با توجه به حفاری‌های انجام شده در زیر خیابان‌ها و معابر عبور و مرور شهری، عدم بازگشایی این دستکند برای بازدید عموم و اعتبارات محدود به گفته شهردار و رئیس شورای شهر سامن به تهدیدی برای این شهر تبدیل شده است.

شهردار سامن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در این مورد گفت: در حال حاضر شهر زیرزمینی که زمانی به عنوان فرصتی برای توسعه شهر سامن به آن نگاه می‌شد به دلیل قرار گرفتن در بستر اصلی شهر  یعنی زیر تمام ساختمان‌ها و خیابان‌های اصلی و تردد گسترده در این خیابانها و بارش‌های باران و برف و وضعیت آب و هوایی چه در زمستان و چه تابستان هم لطماتی به این دستکند وارد شده و هم معابر شهری ما مورد تهدید و آسیب قرار دارد.

محمد رضا بشری افزود: زیرسازی و آسفالت با هزینه بالا انجام می‌شود اما در بارشهای چند روز گذشته دو قسمت شهرزیرزمینی فرو رفت و این فرورفتگی باعث شده هم آسیب به زیرسازی و آسفالت زده شود و حتی آسیب به آب اشامیدنی مردم نیز وارد شود.

وی تصریح کرد: به عنوان نماینده اجرایی شهر تقاضا داریم اعتبار ویژه‌ای برای این شهر و این اثر تاریخی گذاشته تا شهر زیرزمینی بازگشایی شود و حداقل اگر مردم سامن اضطراب دارند برای اینکه زیر خانه‌ها خالی است واگر خیابانها آسیب می‌بیند با راه‌اندازی یک فاز گردشگران به شهر سامن وارد شده و درآمدی که از این راه نصیب دستگاهها می‌شود هزینه شهر زیرزمینی شود.

بشری افزود: باید اعتبارات لازم  گذاشته شود تا شهرداری با تملک ساختمانها و معابر جدید راه جدیدی را در خیابان باز کند و حداقل خیابان اصلی شهر که در کنار مخابرات است و مرکز رفت و آمد شدید وعبور مرور شهری است بسته شده و سنگ فرش شود، این اعتبار نیاز است تا خیابان جایگزینی برای تردد ماشینهای سنگین و نیمه‌سنگین فراهم شود.

توقف کاوش‌ها در شهر زیرزمینی به دلیل اتمام اعتبارات

رئیس شورای شهر سامن نیز در این مورد به تسنیم گفت: از زمانی که کاوش‌های شهر زیر‌زمینی آغاز شده است هر ساله مبلغی را به این پروژه اختصاص داده و کاوش را ادامه می‌دهند اما در حال حاضر هم زیر خانه‌های مردم شهر خالی شده و هم اینکه این دستکند در زیر خیابان‌ها و مرکز اصلی شهر خیابان امام(ره)، شهید مطهری و شهید بهشتی قرار دارد.

محمود بداغی افزود: ماشین‌های سنگینی که از این مسیرها تردد می‌کنند به این دستکند ضربه زده و قسمت‌هایی نیز تاکنون فرو ریخته که بازسازی شده است درخواست داریم اگر می‌شود از یک سو مسیر و خیابان اصلی را ببندند و در این مسیر گاردریل نصب کنند و از سوی دیگر فاز یک شهر زیرزمینی راه‌اندازی شود.

 وی تصریح کرد: با افتتاح این فاز سازمان میراث فرهنگی هم برای مرمت خیابان و هم موزاییک‌فرش کردن پیاده‌روها اقدام می‌کنند اما متاسفانه اعتبارات لازم گذاشته نمی‌شود و این اثر ارزشمند از یک سو بازگشایی نمی‌شود و از سوی دیگر مردم نیز نگران هستند که زیر خانه‌های آنها خالی شده است.

بداغی با بیان اینکه دو قسمت از شهر تاکنون در جلو مخابرات و مسجد جامع شهر ریزش داشته است، اظهار داشت: امسال 80 میلیون تومان اعتبار به این اثر اختصاص داده شد همچنین مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز در جلسه‌ای با بیان اینکه کاوش‌ها امسال تمام نمی‌شود 40 میلیون تومان دیگر به پروژه اختصاص دادند، در مجموع امسال 100 الی 115 میلیون تومان اعتبار به این اثر تخصیص داده شد.

 وی تصریح کرد: این میزان مبلغ زیادی برای این پروژه نیست و امسال با این اعتبار یک الی دو ماه کاوش انجام شده و قرار شد اسکلت‌ها را به همدان برده، مرمت کنند و برگردانند که حداقل یک فاز برای بازدید فراهم شود اما متاسفانه این به یک سراب تبدیل شده و در حال حاضر کاوشها حدود 4 ماهی می‌شود که متوقف شده است، قول دادند تا پایان سال 94 یک فاز راه‌اندازی شود اما هیچ کاری برای راه‌اندازی آن انجام نداده‌اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار